Bytów
Ostatnia zmiana: 2020-09-02
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Czynna kasa towarowa (info: Wojciech Witulski) Dworzec w Bytowie po ponad stu letniej działalności został zamknięty dla ruchu pociągów w 2004 roku. Przez przeszło dwa lata nie wjechał żaden pociąg , a infrastruktura popadała w ruinę. Także nie było wiadomo czy kiedykolwiek jakiś jeszcze wjedzie.W lipcu 2007 roku dworzec przejęła GMINA BYTÓW , a obsługą i utrzymaniem linii oraz infrastruktury zajęła się firma kolejowa POL-MIEDZ TRANS.z Lubina Górniczego. Po częściowym remoncie torowiska i infrastruktury został oficjalnie oddany ponownie do użytku w listopadzie 2007 roku. Wznowiono kursowanie pociągów towarowych , okazyjnie wjeżdżają pociągi osobowe . Nie wyklucza się przywrócenia rozkładowego kursowania pociągów osobowych w niedalekiej przyszłości. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009) Stacja jest całkowicie zdatna to przewozów pasażerskich jak i osobowych, zadaszenie peronów zlikwidowano ale perony zostały wyczyszczone i odremontowane tak samo jak cały budynek stacyjny, budynek dyżurnego , oznaczenia w okół stacji i na szlaku w kierunku Lipusza, Na stacji rozebrano parę torów i wyremontowano rozjazdy aby była możliwość manewrów. (info: prezesOsmt, 02-03-2009) Obecnie zarządcą odcinka Lipusz-Bytów jest PMT-LINIE KOLEJOWE Sp.z o.o. (info: Tomasz Gronalewski, 06-12-2009) Opis infrastruktury: Dworzec kolejowy w Bytowie dawniej posiadał pełną automatykę do obsługi ruchu kolejowego do którego obsługi służyły dwie nastawnie. Od strony Lipusza Nastawnia Dysponująca BY , zaś na drugim końcu dworca od strony Korzybia Nastawnie Wykonawczą. Obecnie po obu nastawniach zostały niestety zdewastowane budynki , a całą automatykę do obsługi ruchu kolejowego i sygnalizacje ( semafory ,tarcze manewrowe i ostrzegawcze )oraz część wskaźników rozebrało PKP w 2002 roku. Na złom poszły dwa żurawie wodne , nie oszczędzili także torowisk i bocznic na stacji , gdzie rozebrana kilka torów przelotowych dwa żeberka wyciągowe , kilkanaście rozjazdów głównie w obrębie nastawni wykonawczej , kilka wykolejnic oraz tory prowadzące do dawnej i obecnej lokomotywowni. Dworzec posiada dwa długie perony wyspowe z wysokimi progami przed którymi na przejściach stały szlabany na których dawniej znajdowały się wiaty przystankowe , które PKP rozebrało ze względu na fatalny stan w 2006 roku. Z peronu 2 dojedziemy w kierunku Lipusza , przed II wojną światową odjeżdżały pociągi do Miastka. Z peronu 1 zaś pociągi w kierunku Korzybia i do 1946 roku do Lęborka. Pod stalowym wiaduktem nad torami znajduje się budynek w którym znajdowała się centrala telefoniczna , która po zawieszeniu przewozów pasażerskich została przeniesiona do nastawni dysponującej BY. W budynku był posterunek dyżurnego ruchu oraz peronowego. Obok tego budynku między torami znajduje się dawna budka manewrowych w której dzisiaj jest magazyn DT. Na dworcu jest także mała lokomotywownia , która w obecnej chwili służy do innych celów , była również lokomotywownia duża wachlarzowa posiadająca obrotnicę pomostową ,cały budynek rozebrano w 1946 roku , znajdował się w obrębie nastawni BY. Przed nią znajdował się kanał oczystkowy i żuraw wodny. Stacja posiada dwie rampy rozładunkowo-przeładunkowe niską i wysoka , które służą do dziś.Dawniej posiadały wagę do tarowania wagonów. Najładniejszą budowlą jest główny budynek dworca na którym w 2006 roku położono nową dachówkę , obecnie w budynku znajdują się kasy biletowe PKS , pomieszczenia z których korzystało PKP są wydzierżawione do innych celów. Obok dworca jest także przepiękny ceglany wiadukt łukowy z herbami po którym pierwotnie miała biec linia na Miastko .Tory na wiadukcie rozebrano w 60-tych latach XX wieku , które prowadziły na dawną składnicę drzewa przy ulicy Stary Dworzec . Dziś dworzec posiada dwa tory przelotowe przyległe do peronu 1 i 2 , cztery bocznice z czego dwie na rampach rozładunkowo-przeładunkowych , jedno żeberko wyciągowe ( które jest kawałkiem dawnego toru do Lęborka ) dwa rozjazdy angielskie , siedem rozjazdów pojedynczych z czego jeden zabytkowy typu 8 , jedną wykolejnice oraz częściową sygnalizację w postaci wskażników i tarcz drogowych. (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009) Opis budynków: Budynki opisano wyżej razem z infrastrukturą . (info: Tomasz Gronalewski, 02-02-2009) W budynku dwrocowym PKS znajdują się 2 okienka z napisem P.K.P , oraz 3 Okienka należące do PKS-U BYTÓW., prezesOsmt |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | pomorskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | zmienione przeznaczenie | |
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę przystankową | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa/biletomat: | zlikwidowana lub nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: |
Zlikwidowana nastawnia dysponująca By od strony Lipusza/Lęborka Zlikwidowana nastawnia wykonawcza By1 od strony Korzybia/Miastka Budynek dyżurnego ruchu peronowego |
|
wieża wodna: | nieużywana zdewastowana | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 |
|
kody: | IBNR:8060 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Bytów – Miastko | ||
24,272 | Lipusz – Korzybie (212) | ||
55,100 | Lębork – Bytów (237) | ||
Bytów – dawne torowiska |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Bytów (stary dworzec) (woj. pomorskie) | 0,75 km |
Ugoszcz (woj. pomorskie) | 7,02 km |
Dąbrówka Bytowska (woj. pomorskie) | 8,43 km |
Niezabyszewo (woj. pomorskie) | 9,49 km |
Pomysk Mały (woj. pomorskie) | 10,50 km |
Studzienice (woj. pomorskie) | 11,23 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Bytów