OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Zdjęcia nieprzypisane

Galeria
Data: 1919-01-01 (???)
Autor: Marek Kosmala
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2021-12-27

Galeria użytkownika Marek Kosmala

Zdjęcie z fotopolska.eu i rozważania czy to most z okolic Radomia, czy Trawniki. Nic mi nie wiadomo o torze pod mostem w Trawnikach, chyba, że to coś tymczasowego. O Okolicach Radomia nie wypowiadam się. Datowane na 1919-1922.

Licencja: Nie można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' [?]

Tagi: budowy/remonty/rozbiórki; mosty/wiadukty/estakady/przepusty.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 245
: 3

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Stanisław Stanisław (2021-12-28 11:39:50)
    Wydaje mi się, że to mogą być czasy późniejsze niż 1922 r. Stojąca na pierwszym planie kadra oficerska ubrana jest już prawdopodobnie w płaszcze oficerskie wz. 1924 - dwurzędowe, 6 guzików, dwie kieszenie na wysokości bioder zakryte klapkami, kołnierz "położony" - nieco większy od kołnierza bardzo podobnego płaszcza wz. 1917, który miał bardziej "archaiczny" wygląd. Na pewno nie 1919 r. bo w 1920 r. weszły przepisy znoszące noszenie dystynkcji na rękawach płaszczy (za wyjątkiem wężyków generalskich). W dodatku pasy oficerskie wyglądają na wz. 1936, z koalicyjką. Nakrycia głowy - przynajmniej dwa, u oficerów stojących po bokach "ważnego oficera" po środku [widać dwie gwizdki, czyli podpułkownik ?, a może nawet sam generał dywizji, jeżeli jest tam wężyk generalski (?)], wyglądają na późniejsze (wz. 1935 ???), niż wczesne lata 20-te, ponieważ widoczne rogatywki wydają się mieć już usztywnione brzegi, a i daszki wydają się tzw. "długie". Za latami 30-tymi, i to późnymi, mogą też przemawiać mundury żołnierzy na moście, zwłaszcza trzech stojących najdalej po lewej (oraz np. żołnierz stojący na filarze po prawej). Na "pierwszy rzut oka" ubrani są oni w płaszcze szeregowców wz. 1936 (jednorzędowe), ale co najważniejsze, w rogatywki polowe wprowadzone dopiero w 1937 r. - miękkie rogatywki sukienne z długim usztywnionym daszkiem, wzorowane na czapce narciarskiej (ich kolejne warianty bardzo dobrze znane są z czasów powojennych, w LWP). Oczywiście mogę się mylić, i moje dywagacje na nic, bo np. mogą to być wzory umundurowania jeszcze z czasów I w. św. bądź z 1919 r. (późniejsze wzory były zazwyczaj ich rozwinięciem), bo np. wygląd osób stojących na filarze po środku, jest odmienny (maciejówka ?) od pozostałych wojskowych, choć osobnik w kurtce z "misiowym kołnierzem", wcale nie musi być żołnierzem (kolejarz ?). Podsumowując, umundurowanie żołnierzy jakoś nie pasuje mi do lat 1919 - 1922 - tym niemniej musiałby tu wypowiedzieć się ktoś bardziej obeznany w temacie.

    Natomiast co do miejsca i tego co przedstawia zdjęcie, to mogą być po prostu zwykłe ćwiczenia. Tor wąskotorowy wydaje się typowo wojskową "polówką", widać nawet jakiś rozebrany rozjazd (na dole zdjęcia , nieco z prawej) oraz fragment toru na małym nasypie (po prawej od filaru). Także filary mostu - zbudowane z drewnianych belek, wydają się mieć charakter "prowizoryczny" [po skończeniu ćwiczeń konstrukcja mogła być rozebrana]. Część materiału z którego są zbudowane filary leży na ziemi (na dole, po lewej), ewentualnie są to drewniane podkłady do toru wąskotorowego / lub np. mostownice. Sam most wydaje się być stalowym mostem systemu Roth-Wagnera. W Wojsku Polskim, wg stanu na 1939 r., było 3000 mb kolejowych, stalowych mostów składanych systemu Roth-Wagnera i systemu Kohna (nieco lżejszy, o mniejszej dopuszczalnej rozpiętości przęsła), dodatkowo w zasobach Ministerstwa Komunikacji było 1000 mb. Tak więc fotografia może przedstawiać ćwiczenia polowe Wojska Polskiego w budowie mostu kolejowego, być może w II połowie lat 30-tych. W jakim miejscu - trudno powiedzieć. Może jakieś przedwojenne czasopisma np. "Kolejowe Przysposobienie Wojskowe", zawierają artykuł opatrzony tym samym zdjęciem. Bywały w przedwojennej prasie obszerne fotoreportaże z różnych "kolejowych" ćwiczeń wojskowych i paramilitarnych.
  • #2 Watermarines (2021-12-28 11:46:54)
    Bardziej to tor tymczasowy pod mostem, bo można zobaczyć "ostre zetknięcie" toru po lewej stronie od żołnierzy.
  • #3 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-12-28 20:32:18)
    Most na Wieprzu pod Trawnikami został odbudowany "w okresie budżetowym 1931/32 r.",
    źródło: Rocznik Statystyczny Polskich Kolei Państwowych za rok eksploatacyjny 1931.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Zdjęcia nieprzypisane

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...