OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Aleksandrów Kujawski

Ostatnia zmiana: 2020-06-28

<== | Galeria | ==>
Data: 2020-06-27
Autor: Cezary Mirowski
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2020-06-27

Galeria użytkownika

Wjazd do dawnej trzystanowiskowej lokomotywowni od strony dworca.
Na wprost Włocławek/Kutno/Warszawa.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: budynki do obsługi taboru.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 145
: 7

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 Przemysław Warczyński (2020-06-28 14:33:00)
    Czy wyższa część z lewej strony to nie była czasem wieża wodna?
  • #2 (odp. na #1) Cezary Mirowski (2020-06-28 23:08:17)
    Raczej nie.
  • #3 subsens (2020-06-30 21:42:49)
    Lepiej rozpatrywać z tej perspektywy: https://www.bazakole… i z tzw. perspektywy czasu. Wieża 'ośmioboczna' stanęła w 1895, co implikuje tzw. dwa wyjścia, z których mniej prawdopodobne jest, że na stacji granicznej z parowozownią przez pierwsze ćwierćwiecze funkcjonowania nie wodowano parowozów. Dalej są kolejne dwa wyjścia: że po starej wieży nie ocalały łatwo dostrzegalne relikty, oraz, że trafnie wskazał je kolega PW. W drugim przypadku można rozpatrzeć dwa wyjścia, dotyczące wskazania, w którym z dwóch segmentów (ściana szczytowa/kalenica prostopadle lub równolegle do torów) ulokowano zbiornik, a w którym mieszkanie maszynisty stacji wodnej. IMHO wieżę widać raczej na zdjęciu podlinkowanym (dobudowana 'symetrycznie' tzn. kalenica na przedłużeniu osi poprzecznej hali -> ortofotomapa). Ale tu pojawiają się kolejne ewentualności: mieszkania mogło nie być, mogło być parterowe - podobnie jak ewentualna maszynownia, lub obydwa segmenty mogły mieć od początku tę samą wysokość (i dwie kondygnacje). Szczegóły ujednoliconej elewacji mogą sugerować adaptację tej dwukondygnacyjnej całości do nowych celów wkrótce po oddaniu wieży 'ośmiobocznej', taktycznym 'podtematem' są dzieje otworów okiennych.
  • #4 Cezary Mirowski (2020-07-01 00:13:49)
    Nie, tam nie było żadnej kolejowej wieży ciśnień, 100/100.
  • #5 (odp. na #3) Przemysław Warczyński (2020-07-01 06:00:29)
    A jeśli faktycznie był tam zbiornik wodny to obecni mieszkańcy mogą tego nie wiedzieć.
  • #6 subsens (2020-07-02 10:13:36)
    #4 100/100 to wuj nie argument; #5 2020-1862=158 (lat). Wydaje się, że w poł. XIX w. na terenie Imperium (w tym Carstwa Polskiego) niskowydajne pompy chętnie łączono ze zbiornikami w водоподъемное здания w 1-3 bryłach. Aczkolwiek już w tym albumie: http://tehne.com/eve… określenia: водоподъемное здание (pompownia - ze zbiornikiem lub bez) oraz резервуар (bliski naszej wizji Wasserturm) stają się nieostre. Tu: https://www.bazakole… w komentarzu jest dokument, który niczego nie rozstrzyga, ale:
    w 1880 na stacji Aleksandrów był taki budynek (Водоподъемное здание), do którego oddalona o 18 ft czyli ca. 5,5 m pompa o mocy 4 koni parowych podawała w ciągu godziny 160 stóp kubicznych czyli ca 4,5 m3 wody. Była też druga pompa parowa w odległości ca 13 m, ale woda z obydwu studni artezyjskich okazała się za twarda dla kotłów. Stąd już w 1880 mamy w Aleksandrowie do czynienia z kryzysem zaopatrzenia parowozów w wodę i postulatem modernizacji systemu, począwszy od zbudowania ujęcia na granicznej Tążynie. Do postawienia wieży ‘ośmiobocznej’ musi upłynąć jeszcze 15 lat, a tymczasem w budynku, o którym nie wiemy, gdzie stoi/stał umieszczone są 2 baki (zbiorniki) o łącznej pojemności 1036 stóp kubicznych czyli ca 30 m3 (czyli ca 5 x mniej, niż będzie w 'ośmioboku'). Ulokowanie zbiorników w parowozowni mogło zyskiwać formy np. takie: http://tehne.com/ass… http://tehne.com/ass… http://tehne.com/ass… (zbiorniki to okręgi na planie kondygnacji).
  • #7 Cezary Mirowski (2020-07-02 13:29:19)
    Wjazd od strony Ciechocinka/Włocławka https://www.bazakole… a jeszcze lepiej tu https://fotopolska.e… bardzo dobrze widać dwuskrzydłowy budynek mieszkalny przy obecnej ul. Wojska Polskiego 14, warsztaty (ul. WP nr 14A) i dawną parowozownię (ul. WP nr 12).

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Aleksandrów Kujawski

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...