Jaworzno Szczakowa
Ostatnia zmiana: 2020-12-11
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Stacja i dworzec kolejowy Szczakowa (dzisiaj właściwie Jaworzno-Szczakowa) to jeden z najważniejszych i najładniejszych małych dworców kolejowych na polskiej linii dawnej kolei warszawsko(petersbursko)-wiedeńskiej. Przystanek tutaj powstał przed 1847 rokiem a stacja kolejowa w 1847 roku, jako stacja graniczna między Austrią a Królestwem Polskim. Łącznie z pobliską stacją Maczki (dzisiaj Sosnowiec-Maczki)Szczakowa stanowiła swoistą dwustację graniczną, również swojego czasu z Prusami, niezwykle ważną w gospodarce kolejowej państw zaborczych. Rozwój stacja kolejowa i odcinek kolei Maczki-Kraków zawdzięcza powstawaniu w Szczakowej, w czwartej ćwiartce XIX wieku wielkich fabryk, usilnie korzystających z kolei w gigantycznym stopniu: cementowni, hucie szkła, kopalni piasku. Oczywiście również dzięki istnieniu kolei na tym terenie powstawały ów przedsiębiorstwa, pozostając i trwając w swoistej symbiozie z koleją przez następne sto lat, do początków lat '90 XX wieku. Należy również zaznaczyć, iż miasto Szczakowa (prawa miejskie 1874 r.) jak i dworzec kolejowy do połowy lat '60 XX wieku stanowiły ważny punkt strategiczno-wojskowy. Przed II w. św. w pobliskich koszarach stacjonowały oddziały ułanów i kompania przeciwpancerna wraz z pociągiem pancernym, zwanym później Piłsudskim, który we wrześniu 1939 r. wsławił się w wielu bitwach m.in. pod Mokrą. Dworzec kolejowy w Szczakowej i okoliczne torowiska podczas II w. św. były silnie infiltrowane przez AK i AL, celem niszczenia niemieckich transportów, szczególnie ludzi do Auschwitz, bardzo wiele osób powstańcy uwolnili z transportów, nie raz ponosząc najwyższą cenę. Po II w. św, po opadnięciu zawieruchy powojennej stacja Szczakowa powiększa się o nową infrastrukturę i torowiska (m.in. linia do Bukowna) i stanowi bardzo ważny punkt przeładunkowy i naprawczy dla taboru kolejowego, czym walnie się przyczynia do zwiększenia ilości przewożonych towarów drogą szynową, niezwykle ważną w latach PRL-u. W czasach socjalizmu powrastają nowe torowiska m.in. linia do Jaworzna, bardzo wiele bocznic kolejowych i innych wewnętrznych, bardzo ciekawych, i na mapach kolejowych zapomnianych torowisk, często prowadzących w różne zakątki województwa małopolskiego i śląskiego. Po przełomie roku '89 i zmianie profilu transportowego z kolejowego na kołowo-samochodowy stacja Jaworzno-Szczakowa straciła, podobnie jak wszystkie inne stacje kolejowe w Polsce i Europie zachodniej swoje znaczenie, chociaż nawet dzisiaj zatrzymują się tutaj pociągi Intercity i Eurocity, co jest niezwykłym przywilejem dla tak małej stacyjki. Stacja Szczakowa i pobliskie torowiska mają przed sobą świetlaną przyszłość. Niezwykłej wagi skarbem jest różnorodność tras kolejowych, które mogłyby się stać kolejowo-parowozowymi trasami turystycznymi i podobnie jak Szczakowska spółka kolejowo-kopalniana PCC Rail Szczakowa S.A, mogłyby być rozpoznawalne w całej Polsce i Europie, jako perełka na turystycznej mapie Polski. Mogłyby tylko trzeba na to odrobinę chęci, motywacji i niestety pieniędzy. (info: Stanisław Lipiec, 2006-09-28) Na stacji zatrzymuje się większość pociągów dalekobieżnych poza IC/EC. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009) Opis infrastruktury: Perony niskie, aktualnie używany tylko 2, 1 i 3 tylko w sezonie. Semafory świetlne działające. Tory dodatkowe praktycznie nie używane, tuż obok stacja towarowa. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009) Opis budynków: W budynku stacji są czynne kasy, ale oprócz pomieszczeń PKP zaczynają się wynajęte pomieszczenia np.: na chiński masaż ;) (info: GlowaWojtas, 2007-03-16) Hala dworca z ławką, 1 kasą i diodowym wyświetlaczem przyjazdów pociągów. Całość nie remontowana od parunastu ładnych lat, jedynie diodowe wyświetlacze na peronach są nowe. (info: Gt4kill3r, 21-11-2009) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | zamknięty w stanie dobrym | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: | 2 perony wyspowe - zadaszone, peron przy budynku stacji - zadaszony | |
semafory: | świetlne i kształtowe | |
dojście na perony (przejścia nad i podziemne, windy…): |
Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma zlikwidowane Windy dla niepełnosprawnych |
|
kasa/biletomat: | nieczynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | JSB, JSE, JSC, JSR | |
wieża wodna: | nieużywana w stanie dobrym | |
perony: |
Perony: 2 Krawędzie peronowe: 4 Peron 1-krawędzowy przy budynku dworca wyłączony z użytkowania - odgrodzony od toru. |
|
kody: |
EPA:5100165 HAFAS:5100213 IBNR:60 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
0,000 | Jaworzno Szczakowa – Chrzanów – Płaza – Bolęcin (126/969) | ||
15,810 | Dąbrowa Górnicza Ząbkowice – Kraków Główny Osobowy (133) | ||
0,220 | Jaworzno Szczakowa – Mysłowice (134) | ||
11,299 | Bukowno – Jaworzno Szczakowa (156) | ||
Linia kolejowa PG-PLK | |||
Sosnowiec Maczki – Jaworzno Szczakowa (pierwotny przebieg 133) | |||
Jaworzno Szczakowa – bocznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Jaworzno Szczakowa JSB R107 | |
Jaworzno Szczakowa JSC R373 | |
Jaworzno Szczakowa JSE R132 | |
Jaworzno Szczakowa JSE R172 | |
Jaworzno Szczakowa R105 |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Jaworzno Szczakowa JSE R172 (woj. śląskie) | 0,25 km |
Jaworzno Szczakowa JSE R132 (woj. śląskie) | 0,89 km |
Jaworzno Szczakowa JSC R373 (woj. śląskie) | 1,43 km |
Szczakowa Północ (woj. śląskie) | 1,48 km |
Szczakowa GZUT (woj. śląskie) | 1,71 km |
Jaworzno Szczakowa JSB R107 (woj. śląskie) | 1,88 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Marek Potocki
(2019-02-18 08:44:26)
Pytanie z maila:
Czy dworzec Jaworzno Szczakowa jest całkowicie dostosowany dla osób na wózkach inwalidzkich?
Pomożecie? -
#2
Sławomir Sikora
(2020-11-22 17:55:52)
Tak, jest dostosowany do osób niepełnosprawnych ruchowo. Na jednym peronie wyspowym jest nowa winda, a na drugim wyspowym jest winda schodowa. W ogóle infrastruktura pasażerska się poprawiła. Perony były ostatnio modernizowane, są to teraz perony wysokie.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Jaworzno Szczakowa