Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olesno Śląskie - odwiedziny

Ostatnia zmiana: 2016-09-07

Obiekt odwiedzili:

  • 2012-10-22: Damian Stupień. Sposób zaliczenia: Inne. Napisz e-mail

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

  • #1 Jacek Widera (2016-09-12 11:44:43)
    Opis do zdjęcia: "Zburzony niski ceglany budynek(magazyn?)przy 1 peronie". To był szalet. Owszem szalet był na dworcu, ale ten też był wykorzystywany. Niszczał bodajże od lat 90-tych. Co do linii kolejowej Olesno - Praszka - to jej nie ma. W miejscu torów wybudowano w 2011 ścieżkę rowerową od Olesna do Gorzowa Śląskiego. Uwaga do opisu"Tor biegnący w prawo to połączenie stacji z "Paulinką",oraz widoczna przebudowana lokomotywownia z wieżą ciśnień." W Oleśnie nie było lokomotywowni. To co jest na zdjęciu to wjazd do garażu drezyny. W tym budynku były warsztaty i pomieszczenia dla pracowników torowych. Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) andrzejkoza (2016-09-12 19:05:07)
    Zburzony obiekt szaletem napewno nie było(wystawał trochę ponad metr z ziemi,i miał z boku wielkie drzwi z pochylnią)może to co tam pozostało to ubikacje?
    Co do lokomotywowni to proszę spojrzeć na plan z roku 1945 który jest na stronie
    Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Jacek Widera (2016-09-14 11:13:39)
    Ten budynek zburzyli chyba w 2015 lub na początku 2016. Jednak Obok na pewno był parterowy szalet. Możliwe, że to ta resztka. Co do lokomotywowni - na planie jest lokomotywownia wąskotorówki. W 1928 linię Olesno - Zawisna przerobiono na normalne tory, więc lokomotywownia już nie była potrzebna i pewnie wtedy została przerobiona na garaż drezyn (teraz chyba jest w tym miejscu widoczny bunkier - magazyn). Ten budynek na zdjęciu pochodzi bodajże z lat 70-tych. Przed nim był ten http://dolny-slask.o… Ciekawe, czy ma ktoś zdjęcie tej lokomotywowni. Może pan Piech? Jedna z Paulinek jest w Chabówce - parowóz towarowy TKh100-51 Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) andrzejkoza (2016-09-14 14:48:25)
    Obiekt nie może być z lat 70-tych, skoro w 1990 wyglądał tak http://dolny-slask.o… Moim zdaniem była to tzw. parowozownia pomocnicza dopiero później przerobiona na garaż Odpowiedz»
  • #5 Jacek Widera (2016-09-18 16:00:04)
    Raczej nie była to parowozownia pomocnicza. Ojciec był dyspozytorem ruchu w Kluczborku. W tym czasie parowozy i spalinówki "Paulinki" były wysyłane z Kluczborka. Na stacji było urządzenie do załadunku węgla oraz żuraw, ale jak pamiętam, parowozowni nie było. Co do datowania zdjęcia, mam wątpliwości. W końcówce lat 80-tych parowozy obsługujące linię Praszka-Olesno, oraz Kluczbork-Opole, rdzewiały przez kilka lat obok lokomotywowni w Kluczborku. Pamiętam, że stał tam jeszcze parowóz Ty 2 lub Ty 42 z charakterystycznym piorunem na osłonie komina. Parowozy ostatecznie zezłomowano chyba przed 1993. A wymienione linie całkowicie obsługiwały spalinówki. Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) andrzejkoza (2016-09-18 18:40:15)
    Możemy tak odbijać w nieskończoność ,ale proszę jeszcze raz spojrzeć na https://www.bazakole… kto buduje obiekt o tak skośnych ścianach.To jest dwu-stanowiskowa lokomotywownia.Wiem że w latach 70 tych i 80-tych parowozy były z Kluczborka a w 60-tych Paulinkę obsługiwała parowozownia Lubliniec.Ale co wcześniej przed i po 1945 roku? niestety brak wiadomości. Odpowiedz»
  • #7 Jacek Widera (2016-09-18 19:56:59)
    Pracowałem na tej stacji w 1988 - zaczynałem staż na dyżurnego ruchu, a ze zwrotniczym panem Krzyżanowskim trochę chodziliśmy po tych torach. Wówczas do Olesna należało utrzymanie torów od granicy DOKP (pomiędzy Bąkowem a Starym Olesnem) do Sowczyc. Zapewniam, że ten budynek to garaż drezyny i warsztat, nigdy nie był lokomotywownią. Poprzedni budynek też nie był lokomotywownią. Wcześniej była lokomotywownia (widać to na tym planie), ale była za starym budynkiem i była to lokomotywownia wąskotorówki. Nie wiem, czy zburzono ją przed wojną czy w trakcie (ponad 70% miasta zostało zniszczone - maruderzy spalili), w każdym razie nie pamiętam jej (choć stary budynek owszem), a mój ojciec również jej nie pamięta. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) andrzejkoza (2016-09-19 13:30:29)
    By zakończyć ten mały spór o lokomotywownią, zamieściłem dziś tohttps://www.bazakole…
    Plan z czasów gdy wąskotorowa kolej powiatowa, sięgała tylko do Gorzowa Śląskiego,a normalny tor styczny z nią był w innym miejscu.
    Lokomotiv suppen to parowozownia ,a co mieściło się tam potem to już inna historia.
    Podobnie jest teraz w Lublińcu, w dawnej parowozoni jest warsztat, magazyn i garaż drezyny!!!.
    Odpowiedz»
  • #9 Jacek Widera (2016-09-19 20:49:57)
    Ależ ja się nie czepiam starych budynków, tylko tego nowego. Poza tym świetne zdjęcia i plany. Stary dworzec jednak dużo lepiej wyglądał niż obecny (tych trzech nowo dodanych jeszcze nigdy nie widziałem - świetne). Teraz nawet straszą budynki, gdzie był dyżurny peronowy. Zapowiedzi są bodajże z nastawni. Do fotografii "Budka dróżnika jako SKP przy wyjeździe w kierunku Lublińca. Widok w kierunku Kluczborka" przed nią były ustawione semafory kształtowe wjazdowe. Po lewej stronie budki biegła bocznica przez drogę i stał tam trzeci szlaban obsługiwany ręcznie. Teraz jest tam parking Biedronki, a po bocznicy w młynie zostało tylko miejsce. Zresztą po tym wielkim młynie też już niewiele pozostało. Na lewo od dworca (na planie) jest lodownia Eiskeller - na google street view jest chyba w tym miejscu stary budynek (chociaż on wygląda na ten budynek za lodownią) oraz garaże (blaszaki). Odpowiedz»
  • #10 Damian Stupień (2016-09-19 21:21:18)
    Spór w pewnych kręgach nie oznacza żadnych kłótni a właściwie pobudza ludzi do dyskusji, a tu takowa jest wskazana. Odpowiedz»
  • #11 (odp. na #9) Jacek Widera (2017-04-12 21:15:07)
    Zostały tylko blaszaki. Resztę wyburzono. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olesno Śląskie

Do zapisu