OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Olesno Śląskie

Ostatnia zmiana: 2016-09-07

Wyślij nowe pliki »

pokaż też kiepskie [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. nieznany (1883-00-00)
Obraz
fot. nieznany (1899)
Obraz
fot. nieznany (przed 1912)
Obraz
fot. nieznany (przed 1918)
Obraz
fot. nieznany (przed 1918)
Obraz
fot. nieznany (1921)
Obraz
fot. nieznany (1921)
Obraz
fot. nieznany (przed 1921)
Obraz
fot. nieznany (1921-05-22)
Obraz
fot. nieznany (po 1923)
Obraz
fot. nieznany (1934)
Obraz
fot. nieznany (1945)
Obraz
fot. Piotr Pyrkosz (2005-05-02)
Obraz
fot. Zbigniew Chromik - Herbiński (przed 2005-09-07)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)
Obraz
fot. andrzejkoza (2006-10-02)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

  • #1 Jacek Widera (2016-09-12 11:44:43)
    Opis do zdjęcia: "Zburzony niski ceglany budynek(magazyn?)przy 1 peronie". To był szalet. Owszem szalet był na dworcu, ale ten też był wykorzystywany. Niszczał bodajże od lat 90-tych. Co do linii kolejowej Olesno - Praszka - to jej nie ma. W miejscu torów wybudowano w 2011 ścieżkę rowerową od Olesna do Gorzowa Śląskiego. Uwaga do opisu"Tor biegnący w prawo to połączenie stacji z "Paulinką",oraz widoczna przebudowana lokomotywownia z wieżą ciśnień." W Oleśnie nie było lokomotywowni. To co jest na zdjęciu to wjazd do garażu drezyny. W tym budynku były warsztaty i pomieszczenia dla pracowników torowych. Odpowiedz»
  • #2 (odp. na #1) andrzejkoza (2016-09-12 19:05:07)
    Zburzony obiekt szaletem napewno nie było(wystawał trochę ponad metr z ziemi,i miał z boku wielkie drzwi z pochylnią)może to co tam pozostało to ubikacje?
    Co do lokomotywowni to proszę spojrzeć na plan z roku 1945 który jest na stronie
    Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) Jacek Widera (2016-09-14 11:13:39)
    Ten budynek zburzyli chyba w 2015 lub na początku 2016. Jednak Obok na pewno był parterowy szalet. Możliwe, że to ta resztka. Co do lokomotywowni - na planie jest lokomotywownia wąskotorówki. W 1928 linię Olesno - Zawisna przerobiono na normalne tory, więc lokomotywownia już nie była potrzebna i pewnie wtedy została przerobiona na garaż drezyn (teraz chyba jest w tym miejscu widoczny bunkier - magazyn). Ten budynek na zdjęciu pochodzi bodajże z lat 70-tych. Przed nim był ten http://dolny-slask.o… Ciekawe, czy ma ktoś zdjęcie tej lokomotywowni. Może pan Piech? Jedna z Paulinek jest w Chabówce - parowóz towarowy TKh100-51 Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) andrzejkoza (2016-09-14 14:48:25)
    Obiekt nie może być z lat 70-tych, skoro w 1990 wyglądał tak http://dolny-slask.o… Moim zdaniem była to tzw. parowozownia pomocnicza dopiero później przerobiona na garaż Odpowiedz»
  • #5 Jacek Widera (2016-09-18 16:00:04)
    Raczej nie była to parowozownia pomocnicza. Ojciec był dyspozytorem ruchu w Kluczborku. W tym czasie parowozy i spalinówki "Paulinki" były wysyłane z Kluczborka. Na stacji było urządzenie do załadunku węgla oraz żuraw, ale jak pamiętam, parowozowni nie było. Co do datowania zdjęcia, mam wątpliwości. W końcówce lat 80-tych parowozy obsługujące linię Praszka-Olesno, oraz Kluczbork-Opole, rdzewiały przez kilka lat obok lokomotywowni w Kluczborku. Pamiętam, że stał tam jeszcze parowóz Ty 2 lub Ty 42 z charakterystycznym piorunem na osłonie komina. Parowozy ostatecznie zezłomowano chyba przed 1993. A wymienione linie całkowicie obsługiwały spalinówki. Odpowiedz»
  • #6 (odp. na #5) andrzejkoza (2016-09-18 18:40:15)
    Możemy tak odbijać w nieskończoność ,ale proszę jeszcze raz spojrzeć na https://www.bazakole… kto buduje obiekt o tak skośnych ścianach.To jest dwu-stanowiskowa lokomotywownia.Wiem że w latach 70 tych i 80-tych parowozy były z Kluczborka a w 60-tych Paulinkę obsługiwała parowozownia Lubliniec.Ale co wcześniej przed i po 1945 roku? niestety brak wiadomości. Odpowiedz»
  • #7 Jacek Widera (2016-09-18 19:56:59)
    Pracowałem na tej stacji w 1988 - zaczynałem staż na dyżurnego ruchu, a ze zwrotniczym panem Krzyżanowskim trochę chodziliśmy po tych torach. Wówczas do Olesna należało utrzymanie torów od granicy DOKP (pomiędzy Bąkowem a Starym Olesnem) do Sowczyc. Zapewniam, że ten budynek to garaż drezyny i warsztat, nigdy nie był lokomotywownią. Poprzedni budynek też nie był lokomotywownią. Wcześniej była lokomotywownia (widać to na tym planie), ale była za starym budynkiem i była to lokomotywownia wąskotorówki. Nie wiem, czy zburzono ją przed wojną czy w trakcie (ponad 70% miasta zostało zniszczone - maruderzy spalili), w każdym razie nie pamiętam jej (choć stary budynek owszem), a mój ojciec również jej nie pamięta. Odpowiedz»
  • #8 (odp. na #7) andrzejkoza (2016-09-19 13:30:29)
    By zakończyć ten mały spór o lokomotywownią, zamieściłem dziś tohttps://www.bazakole…
    Plan z czasów gdy wąskotorowa kolej powiatowa, sięgała tylko do Gorzowa Śląskiego,a normalny tor styczny z nią był w innym miejscu.
    Lokomotiv suppen to parowozownia ,a co mieściło się tam potem to już inna historia.
    Podobnie jest teraz w Lublińcu, w dawnej parowozoni jest warsztat, magazyn i garaż drezyny!!!.
    Odpowiedz»
  • #9 Jacek Widera (2016-09-19 20:49:57)
    Ależ ja się nie czepiam starych budynków, tylko tego nowego. Poza tym świetne zdjęcia i plany. Stary dworzec jednak dużo lepiej wyglądał niż obecny (tych trzech nowo dodanych jeszcze nigdy nie widziałem - świetne). Teraz nawet straszą budynki, gdzie był dyżurny peronowy. Zapowiedzi są bodajże z nastawni. Do fotografii "Budka dróżnika jako SKP przy wyjeździe w kierunku Lublińca. Widok w kierunku Kluczborka" przed nią były ustawione semafory kształtowe wjazdowe. Po lewej stronie budki biegła bocznica przez drogę i stał tam trzeci szlaban obsługiwany ręcznie. Teraz jest tam parking Biedronki, a po bocznicy w młynie zostało tylko miejsce. Zresztą po tym wielkim młynie też już niewiele pozostało. Na lewo od dworca (na planie) jest lodownia Eiskeller - na google street view jest chyba w tym miejscu stary budynek (chociaż on wygląda na ten budynek za lodownią) oraz garaże (blaszaki). Odpowiedz»
  • #10 Damian Stupień (2016-09-19 21:21:18)
    Spór w pewnych kręgach nie oznacza żadnych kłótni a właściwie pobudza ludzi do dyskusji, a tu takowa jest wskazana. Odpowiedz»
  • #11 (odp. na #9) Jacek Widera (2017-04-12 21:15:07)
    Zostały tylko blaszaki. Resztę wyburzono. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Olesno Śląskie

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...