OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Trzebinia. TSA

Ostatnia zmiana: 2019-04-22

TSA

Nastawnia TSA.
Legenda (Wygenerowano dnia: 2019-05-06) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2019-05-01)
Obraz
fot. Wojciech Wiśniewski (2019-04-21)

Należy do:

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Maki (2017-10-08 22:00:15)
    Kasa nie czynna do odwołania ( już ponad rok)
  • #2 Leszek Morawiecki (2018-01-26 14:43:40)
    Obecna stacja "Trzebinia" to dworzec Kolei Północnej wybudowanej w 1847 roku z Krakowa do Mysłowic.Jest on czynny do dziś jako dworzec PKP. "Lokalka" to prywatna linia kolejowa otwarta w 1899 r z Sierszy do Skawców (Skawce). Linia ta na odcinku Siersza-Trzebinia istniała już kilka lat wcześniej.W Trzebini miała ona osobny dworzec przy ul.Dworcowej - budynek istnieje do dziś. Jest on o wiele, wiele mniejszy od budynku dworca "Trzebinia" i znajduje się ok. 200m po prawej stronie ul.Dworcowej, idąc w kierunku Rafinerii.Ten dworzec "lokalki" nosił w czasach okupacji hitlerowskiej nazwę "Trzebinia Nord", a po wyzwoleniu "Trzebinia Północ". Jest wiele przypadków pomyłek w artykułach poświęconych kolei, a nawet opisie widokówek z powodu podobnych nazw. Trzeba rozróżniać między dworcem Kolei Północnej (obecnie PKP)"Trzebinia", a dworcem kolei "lokalnej"(po 1945 r też PKP) "Trzebinia- Północ". W roku 1959 oddano do użytku nowy tor z stacji "Trzebinia", pozwalający na "wygaszenie" stacji "Trzebinia Północ" i zarazem umożliwiający przejazd pociągów z Sierszy do Skawców i Spytkowic (linia 103) bez korzystania z wiaduktu nad torami linii 140 Kraków-Katowice. Wiadukt zlikwidowano, najpierw przęsła - było to konieczne ze względu na elektryfikację linii 140, bo pantografy elektrowozów nie mieściły się pod przęsłami wiaduktu. Później zlikwidowano przyczółki wiaduktu. Wiadukt znajdował się tam gdzie obecnie usadowiła się firma "Eurobac" na ul.Dworcowej. Przechodził nad torami linii 140 skośnie i wykonany był jako trójkątna kratownica stalowa. Jak zauważyliście pisałem zawsze Siersza, dla jasności, bo stacja kolejowa"lokalki" w Sierszy miała nazwę "Trzebinia-Siersza". Gdy miasto Trzebinia połączono z Sierszą, otrzymało ono nazwę Trzebinia-Siersza, a stacja "lokalki" w Sierszy nazwę "Trzebinia-Siersza-Wodna". Dworzec główny PKP, który obecnie nazywa się "Trzebinia" otrzymał nazwę "Trzebinia-Siersza".Trzeba określać dokładnie czy mówimy o stacji "Trzebinia-Siersza" w Sierszy, czy o stacji "Trzebinia-Siersza" w Trzebini, bo w różnych latach te dwie zupełnie różne stacje miały tą samą nazwę.Co do legendy o Stalinie...Znam jej ciąg dalszy, który mówi, że Stalin kazał rozstrzelać zuchwałego kelnera.Został on rozstrzelany i pochowany w grobie, który do dziś znajduje się pod schodami kładki nad torami prowadzącymi w stronę kościoła Salwatorianów. Ale to tylko legenda.W grobie tym pochowany jest mężczyzna bez dokumentów, który biegł od strony Rafinerii w kierunku dworca i tam właśnie w biegu został zastrzelony przez żołnierzy niemieckich. Działo się to podczas bombardowania Rafinerii 7 sierpnia 1944 r.Z nastawni przy Rafinerii zatelefonowano na stację, że mężczyzna ten dawał lusterkiem znaki samolotom alianckim.

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Trzebinia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...