Opole Główne
Ostatnia zmiana: 2020-02-16
Opis ogólny |
---|
Stacja składa się z dwóch części: południowej, przez którą przejeżdżają pociągi na głównej linii Katowice - Wrocław, oraz północnej, z której odjeżdżają pociągi m.in. w kierunku Częstochowy. Dworzec składa się z dwóch budynków. Terminal wejściowy, od strony ulicy Krakowskiej, malutki budynek - na piętrze hostel; w holu salon Relay; zejście do przejścia podziemnego. Terminal główny - od strony miasta wychodzimy z tunelu; duży, odnowiony hol - kasy, sklep, automaty, rozkład jazdy, wyjścia z obu stron, czynna poczekalnia w osobnym pomieszczeniu. Budynek dworca wielokondygnacyjny z wysoką halą mieszczącą poczekalnie, 8 kas biletowych, 2 informacje, 2 kioski. Dawne poczekalnie zaadaptowane na kiermasz książki oraz salonik Relay. Dworce wybudowane z czerwonej cegły z fundamentami kamiennymi w przejściu podziemnym płytki oraz nitowane, kute przejście bezpieczeństwa (co ciekawe zawsze zamknięte). Nad peronami 1 i 2 długa wiata na peronach 4 i 5 niebieskie wiaty przystankowe wykonane z metalu. Na terenie stacji znajdują się urządzenia SR świetlne. w pobliżu stacji lokomotywownia. Z peronu 3 można przejść drewnianymi schodami na wiadukt nad torami na ul Struga. (info: sajan, 2006-09-26) Dyżurny ruchu peronowy znajduje się w starym drewniaku na 1 peronie stacji w pobliżu przejścia podziemnego na peron 2. Budynek przejściowy od strony placu mieści w sobie Opolski Zakład Przewozów Regionalnych oraz w holu gdzie są schody przejścia podziemnego kwiaciarnie oraz kiosk. W dalszej części budynku mieści się magazyn wejście od strony placu dworcowego. Oraz bar czynny 24/24.Oba budynki kryte spadzistym dachem z blachy koloru czerwonego. Na peronie wyspowym oprócz dworca głównego znajduje się piętrowy murowany budynek telegrafu ze spadzistym dachem. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | używany zgodnie z przeznaczeniem | |
lokomotywownia: | używana | |
zadaszenie peronów: | wiata nad peronem | |
semafory: | świetlne | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: czynne Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | czynna | |
wieża wodna: | Wieża wodna stoi ok. 330 ma na pd - wsch od budynku dworca za dwoma wiaduktami na ul. W. Reymonta, (info: Bolesław Wojtyniak, 31-10-2013). | |
perony: | Perony: 5 Krawędzie peronowe: 9 |
|
kody: | EPA:5100085 HAFAS:5100046 IBNR:141 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
99,322 | Bytom – Wrocław Główny (132) | ||
75,924 | Tarnowskie Góry – Opole Główne (144) | ||
4,154 | Opole Groszowice – Opole Główne (280) | ||
0,451 | Opole Główne – Opole Wschodnie (300) | ||
0,057 | Opole Główne – Namysłów (301) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Opole Wschodnie (woj. opolskie) | 1,62 km |
Opole Wschodnie EC Opolszczyzna ECO (woj. opolskie) | 2,51 km |
Opole Zachodnie (woj. opolskie) | 3,14 km |
Bolko (woj. opolskie) | 3,50 km |
Opole Warsztaty (woj. opolskie) | 3,74 km |
Opole Zachodnie (stacja towarowa) (woj. opolskie) | 4,25 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-06 22:37:39)
Opole Główne robi dobre wrażenie, zwłaszcza te perony czołowe jak w jakieś większej metropolii.
Ponadto nawet w południe ruch znacznie większy niż w godzinie szczytu w Katowicach.
Na Wrocek 12:29 (z KK pusty) wsiadło 30 pasażerów, po drodze dosiadło drugie tyle.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Opole Główne