Sypniewo
Ostatnia zmiana: 2019-01-10
Opis ogólny |
---|
Opis ogólny: Wieloletnim zawiadowcą stacji był pan Ryszard Zająkała, który bardzo miło wspomina okres swojego życia spędzonego właśnie w tym miejscu. — Objąłem tę stację w 1965 roku. Przede mną i po mnie to stanowisko piastowali tacy ludzie jak: W. Messner, Maciejewski, Trawiński, W. Barczyk. Pracowało tu 6 osób: zawiadowca, 4 dyżurnych i robotnik stacyjny. Z tego, co mi wiadomo, w okresie wojennym pociągi kursowały tylko do Dorotowa i tam kończyły swój bieg. Do końca lat pięćdziesiątych krzyżowały się pociągi pasażerskie (Laskowice Pomorskie, Terespol Pomorski, Pruszcz, Więcbork, Złotów, Piła). Ludzie korzystali z tego rodzaju transportu, gdyż godziny przyjazdów i odjazdów pociągów były przystosowane do ich potrzeb (dorośli dojeżdżali do pracy, młodzież do szkoły). Jak wszędzie, lata siedemdziesiąte były najowocniejsze. Przez kilka lat stacja była czynna całą dobę. W tym czasie mieliśmy wielu klientów, a najpoważniejszymi byli Centrala Nasienna, Państwowe Gospodarstwa Rolne, Zespół Składnic Lasów Państwowych w Toruniu, Gorzelnia Sypniewo i Iłowo, GS Samopomoc Chłopska. Transportowano węgiel, nawozy, płody rolne, różnego rodzaju towary. W okresie jesiennym podstawą przewozów towarowych były ziemniaki, które eksportowano nawet do Włoch. Średnia wyładunków na dobę wynosiła 30 wagonów. Mało kto o tym pamięta, ale w 1968 roku doszło do wykolejenia pociągu. Całe zajście było spowodowane tym, że nie byliśmy w stanie pomieścić całego transportu przeznaczonego dla firmy budującej drogi leśne (kilka kamieni znalazło się pod kołami pociągu). Schyłek lat osiemdziesiątych i początek dziewięćdziesiątych charakteryzował się przede wszystkim ciągłymi restrukturyzacjami. Z powodów ekonomicznych najpierw rozpoczęły się redukcje etatów, później zamknięto dworzec. Ostatni pociąg odjechał 20 maja 1993 roku. Od ponad dziesięciu lat budynek jak i teren przyległy zostawiony samemu sobie niszczeje i to w przerażającym tempie. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden istotny fakt, iż wraz z nim umierają wieloletnie starania, wysiłki i zabiegi tych, którzy kochali to miejsce. (info: B. Rybacka, 2005-04-16) POWÓD ZAMKNIECIA W LATACH 1995 BYLO CELOWE DZIALANIE OBNIŻANO PREDKOŚĆ NA SZLAKU Z 80 KM DO 40 I W KOŃCU DOSZŁO DO TEGO ŻE ZACZETO WYMIENIAĆ TORY NA CAŁYM SZLAKU OD PRUSZCZA DO ZŁOTOWA I WYMIENIONO JE OD SYPNIEWA A ZOSTALO DO WYMIANY 5 KM PO STRONIE DYREKCJI GDAŃSKEJ CZEGO NIE WYKONANO ZE WZGLEDU MA ZIME A NA WIOSNE 95 ROKU JUSZ PLANY WZIEŁY W ŁEB I TAK ZOSTAWILI NIEDOKOŃCZONA WYMIANE J W KOŃCU ZAMKNWLI CALY SZLAK OD PRUSZCZA BAGENICY A KONKRETNIE OD TERESPOLA DO ZŁOTOWA PSZEZ GŁUPIE 5 KM. I ZA TO DO DZIS NIKT NIE PONIÓSŁ ZADNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA POLOŻONY BESTYK NA BETONACH KTÓRY BY MÓGŁ SLUZYC JESZCZE 100 LAT I ZA TWE WSZYSTKIE BUDYNKI STACYJNE KTÓRE NA SZLAKU OD POLEDNA DO ZLOTOWA NISZCZEJĄ CZY TO BYLO MADRE POSUNIECIE ? WATPLIWA SPRAWA NO ALE TAK SIE PRZEPROWADZA RESTRUKTURYZACJE KOLEI (info: FLUDRA MARCIN, 2005-04-15) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | kujawsko-pomorskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki: | zamknięty zdewastowany | |
lokomotywownia: | nie ma i nie było | |
zadaszenie peronów: | nie ma i nie było | |
semafory: | świetlne zlikwidowane | |
przejście podziemne: | nie ma i nie było | |
kasa: | zlikwidowana | |
przejście nadziemne: | nie ma i nie było | |
wieża wodna: | nie ma, być może była | |
perony: | Perony: 0 (były 2) Krawędzie peronowe: 0 (były 2) |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
89,055 | Świecie nad Wisłą – Złotów (240) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Dorotowo (woj. kujawsko-pomorskie) | 7,52 km |
Zakrzewska Kolonia (woj. kujawsko-pomorskie) | 9,99 km |
Runowo Krajeńskie (woj. kujawsko-pomorskie) | 11,60 km |
Trzeboń (woj. wielkopolskie) | 14,11 km |
Fanianowo (woj. kujawsko-pomorskie) | 14,84 km |
Kujan (woj. wielkopolskie) | 14,86 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.
Komentarze: ⇵
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Sypniewo