Niemcza
Ostatnia zmiana: 2020-11-07
Opis ogólny |
---|
Niemcza, Jordanów Śląski, Łagiewniki i powiat dzierżoniowski przyłączą się do projektu świdnickich samorządowców dotyczącego reaktywowania nieczynnych dziś linii kolejowych: nr 285 relacji Wrocław – Kobierzyce – Sobótka – Świdnica – Jedlina Zdrój i nr 310 Kobierzyce – Łagiewniki – Niemcza – Piława Górna. – Fragment linii kolejowej pomiędzy Piławą Górną, a Świdnicą zamyka pętlę wokół masywu Góry Ślęży. Oprócz dowozu pracowników do przedsiębiorstw w podstrefach ekonomicznych i przewozu towarów, linie kolejowe stanowić będą interesujący regionalny produkt turystyczny. Samorząd województwa, nie licząc planów zakupu ośmiu szynobusów, na reaktywowanie trasy przewidział 100 mln zł. Liczymy, że wspólnymi siłami uda nam się zrealizować to przedsięwzięcie – mówi Waldemar Skórski, zastępca prezydenta Świdnicy, który uczestniczył w poniedziałkowym spotkaniu, 21 maja, w niemczańskim urzędzie. W rozmowach brali udział m.in. przedstawiciele władz powiatu świdnickiego, miast i gmin z terenu powiatu dzierżoniowskiego oraz władz województwa. Zgodnie z ustaleniami, gminy leżące wzdłuż trasy kolejowej zajęłyby się przejęciem dworców kolejowych. Samorząd województwa, który organizuje transport kolejowy na Dolnym Śląsku przejąłby zaś całą infrastrukturę. Kilkunastu samorządowców na początku czerwca podpisze list intencyjny dotyczący reaktywowania zlikwidowanych linii kolejowych. O przywrócenie linii kolejowych zabiegają władze Świdnicy od wielu lat. Dopiero niedawno pomysł ten zyskały akceptację władz województwa dolnośląskiego. Do tej pory samorządowcy nie mieli dostępu do rzetelnych informacji dotyczących kosztów realizacji tego przedsięwzięcia. Do tego dochodziły problemy z porozumieniem się z PKP. Świdniccy samorządowcy dowodzą, że ruch na trasie do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów. A przepustowość dróg jest ograniczona i z pewnością się nie zwiększy. Koleją można odjeżdżać z centrum miast i dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska. Ten środek lokomocji jest również tańszy. Wykorzystanie szynobusów ma pozwolić na podróż do Wrocławia w mniej niż godzinę. informacja ze strony internetowej: www.dziennik.swidnica.pl (info: Robert Pluta, 2007-05-26) Opis infrastruktury: kilka torów, kiedyś bardzo duży punkt przeładunkowy. Kilka torów bocznych oraz postojowych. Przed stacją jeden tor. (info: Jakub "BoomEr" Borowski, 2006-02-20) Opis budynków: Wiata z wagą wagonów, Lokomotywownia (odnawiana aktualnie), nastawnia, budynek stacji z hala dla podróżnych i dla towarów (hala przeładunkowa), miejsce do załadunku i rozładunku wagonów. Wszystko w stranie dobrym. (info: Jakub "BoomEr" Borowski, 2006-02-20) Wieża wodna stoi u zbiegu ulic Wrocławskiej i Dębowej, przy przejeździe kolejowym w ul. Wrocławskiej, ok. 400 m. na pn od nieczynnej stacji kolejowej, wieża a raczej mury po niej, (zbiornik wodny został zdemontowany i wywieziony po zdjęciu dachu). Do wieży przylega budynek b. parowozowni, obydwa budynki mają nowe dachy i są adaptowane do celów mieszkalnych. (info: Bolesław Wojtyniak , 09-11-2008) |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | dolnośląskie | |
dodatkowe tory: | rozebrano | |
budynki: | adaptowany do innych celów | |
lokomotywownia: | zmienione przeznaczenie. Z rozkładów wynika, że lokomotywownia w Niemczy była czynna w ruchu osobowym do 1945. |
|
zadaszenie peronów: | rozebrano wiatę nad peronem | |
semafory: | kształtowe zlikwidowane | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | Przejście podziemne: nie ma i nie było Przejście nadziemne: nie ma i nie było |
|
kasa: | zlikwidowana lub nieczynna | |
wieża wodna: | zmienione przeznaczenie | |
perony: | Perony: 2 Krawędzie peronowe: 3 |
Bibliografia i odnośniki zewnętrzne |
---|
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
29,867 | Kobierzyce – Piława Górna (310) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Wilków Wielki (woj. dolnośląskie) | 2,43 km |
Przerzeczyn Zdrój (woj. dolnośląskie) | 4,23 km |
Przystronie Śląskie (woj. dolnośląskie) | 4,61 km |
Łagiewniki Dzierżoniowskie (dawna lokalizacja) (woj. dolnośląskie) | 6,86 km |
Tomice (woj. dolnośląskie) | 7,44 km |
Kobyla Głowa (woj. dolnośląskie) | 7,78 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Niemcza