OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Bielawa Zachodnia

Ostatnia zmiana: 2020-06-21

Wyszczególnione obiekty:

Legenda (Wygenerowano dnia: 2020-10-19) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2020-10-01)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-07 12:25:26)
    Niestety do Bielawy mało kto jeżdzi obecnie pociągiem.
    Sama stacja - obecnie przystanek końcowy, jest położona na peryferiach Bielawy.
    Kursem "Wielka Sowa" Wrocław godz. 12:08 przyjechało 15 osób a o godz. 13:39 odjechała 1 osoba.
    Być może gdyby był czynny przystanek "Centralny" byłoby większe zainteresowanie.
    Ale komunikacja autobusowa w powiecie dzierżoniowskim ma dobre pokrycie liniami.
    Na każdym przystanku, czego nie ma nawet w Poznaniu, są wyświetlacze dynamiczne o kursach.
    Wogóle ruch na całej linii D5 Legnica - Kamieniec jest bardzo mały, jedynie na odcinku Świdnica - Jaworzyna Śl. można liczyć średnio po 25 osób na kursie.
    Więcej pasażerów jest na linii D16 ale tylko z Wrocławia do Świdnicy.
  • #2 (odp. na #1) ACdVL (Andrzej) (2020-08-08 11:14:22)
    Daj Boże, że to tylko sytuacja tymczasowa, wynikająca z obecnych realiów, acz w tym, coś powiedział, niestety coś jest. Jedno jest pewne - nie można pozwolić, aby z takim trudem przywrócona do ruchu pasażerskiego linia znów poczęła rdzewieć.
  • #3 (odp. na #2) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-25 22:01:40)
    Te linie straciły już prawo bytu w l. 70-tych gdy zaczęła się rozwijać komunikacja autobusowa PKS.
    Ponadto utrzymywało je przy życiu rozporządzenie zabraniające przewozów towarów na odległości pow. 100 km transportem samochodowym.
    Inaczej również pod tym względem byłyby nieprzydatne już wówczas jak tylko do przewozów większych ilości towarów masowych jak np. węgiel.
    Gdy nawierzchnia została do cna wyeksploatowana, a przeważnie pochodziła z czasów budowy, likwidowano je.
  • #4 et21 (2020-10-17 19:45:33)
    Gospodarka rabunkowa.
  • #5 Sławek (2020-10-17 21:20:24)
    No nie wiem, byłem już trzy razy w Bielawie i za każdym razem odjeżdżał tabun ludzi...źle trafiałem?
  • #6 ACdVL (Andrzej) (2020-10-17 22:41:45)
    Wygląda więc na to, że - albo w innych porach koledzy bywali, stąd ta rozbieżność w opiniach - albo ktoś serwuje fejki. Jedno z dwóch (oby to pierwsze, bo nie chcę szafować oskarżeniami bezpodstawnie). A i mnie się widzi, że ludzie w Bielawie długo czekali na pociąg i masowo z niego korzystają. Wiem o tym, bo kilka lat temu, kręcąc tam filmy obrazujące podówczas tragizm upadku kolei bielawskiej ojciec mój rozmawiał z pewnym panem, który mówił, że kolej w Bielawie bardzo by się przydała. Jak dobrze pamiętam, to był były kolejarz. I jestem pewien - podając mój przykład - że ludzi chcących powrotu w tamte ziemie kolei było więcej niż ten starszy pan. Pozdrawiam serdecznie.
  • #7 (odp. na #5) wasiukibic (2020-10-18 12:21:25)
    Ocenić to można na zasadzie prowda - tys prowda. W latach 70. XX wieku wiele takich lokalnych linii kolejowych, będących w stanie niemalże śmierci technicznej było przeznaczonych do eksploatacji do momentu, kiedy stan techniczny pozwalał na prowadzenie jakiegokolwiek ruchu z minimalną prędkością, a że towarom ten fakt "przeszkadzał" mniej niż pasażerom, dlatego też ruch towarowy prowadzono tam czasami znacznie dłużej, niż pasażerski. W dodatku Polska nie posiadała wtedy za bardzo lekkiego, niskopojemnego taboru, który byłby dopasowany do obsługi tych relacji i musiały minąć jeszcze całe dekady, zanim się takiego taboru w masowej ilości doczekała. W tym, konkretnym przypadku (o czym tu kiedyś wspominałem), postawiono na rozwój komunikacji miejskiej i podmiejskiej, jako że cały zespół miejski Dzierża - Bielawa - Pieszyce + okolice to ok. 90 tysięcy ludzi, a linie kolejowe przebiegały daleko od nowobudowanych osiedli mieszkaniowych w Dzierży i Bielawie, skąd trzeba było dowieść ludzi do wielkich zakładów przemysłowych zlokalizowanych w tych miejscowościach, gdzie było po kilka tysi pracowników. To jest prowda.
    Tys prowda, że zapotrzebowanie na przewozy kolejowe w Bielawe jest, bo stety-niestety woj. dolnośląskie jest regionem wybitnie "wrocławiocentrycznym", czy się to komu podoba czy nie. Tutaj jeździ się do roboty/szkół/usług, stąd na masową skalę odbywa się ruch turystyczny w Sudety (a nie z Goerlitz do Jeleniej Góry, czy z Lubina do Lwówka, hehe) - a że ta część Dolnego Śląska "wisi" na zatłoczonej DK 8, to siłą rzeczy - pociąg z Bielawy do Wrocławia ma swoich amatorów. Do tego dochodzi jeszcze ruch lokalny, wewnątrz aglomeracji Wielkiej Sowy - tak ją nazwijmy. Adolf/Darek dokonuje swoich na podstawie krótkich obserwacji, w dodatku - sory Batory - moim zdaniem nie za bardzo czuje specyfikę województwa, co niejednokrotnie było mu tłumaczone, między innymi przez Doremi. A to, że paru osobom z Bielawy ta linia była drzazgą w d...? Cóż, zawsze znajdą się świry, które będą twierdzić, że krowy przestaną dawać mleko...
  • #8 (odp. na #7) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-10-18 21:53:27)
    Przecież teraz nawet w weekendy nikt już nie będzie jezdzić do szkół/ wyższych uczelni bo zamknięte tak jak latem.
    A wątpię by we IX był większy ruch niż w VIII gdy byłem.
    Gdyby jeszcze istniała ta potężna fabryka oraz inne w pobliżu.
    Również w Kudowie oddział Dieriga (Bielbaw) był wcale nie mniejszy.
    I tak było na całym Dolnym Śląsku.

    Jest wiele firm nowych które już jednak "olały" kolej, tak samo ruch indywidualny, chyba że jak ja, który nie ma auta od 20 lat, bo nie lubię pospólstwa na drodze.
  • #9 (odp. na #8) do re mi (2020-10-19 06:42:25)
    Ty umiesz czytać ze zrozumieniem? Przeczytaj jeszcze raz to, co Wasiu napisał (a jak dalej nie dociera to po raz kolejny). Na dolnośląskim rynku i dojazdach znasz się jak pies na gwiazdach, więc zrób nam wszystkim tą przyjemność i nie porównuj kilku dni w sierpniu, gdzie, jak już ci gdzieindziej tłumaczyłam, ruch był mniejszy, z ruchem obecnie, gdzie w Dzierżoniowie ciężko o miejsce siedzące...

    Pisanie na zasadzie "moja racja jest najmojsza i nikt inny racji nie ma" zda egzamin na podjeździe do posesji, a nie na zapchanych trasach kolejowych...
  • #10 (odp. na #8) wasiukibic (2020-10-19 09:31:44)
    Tylko że inwestycję w infrastrukturę dokonuje się patrząc w perspektywie zapotrzebowania kilkudziesięciu lat naprzód, dla normalnego użytkowania, a nie przez pryzmat pandemii, która prędzej czy później się skończy, i zmniejszonego popytu na przewozy. Z powodu covida Bielawa nagle nie wyparuje, tak samo jak i Dzierżoniów, Świdnica, etc. a kiedy zrobi się już na tyle bezpiecznie, to ludzi z wyżej wymienionych miejscowości powrócą na swoje zwykłe stanowiska pracy czy ławy szkolne, będą chcieli wyskoczyć do ZOO czy Panoramy Racławickiej we Wrocławiu, a ludzie mieszkający we Wro - w Góry Sowie. Tak samo, jak w przypadku wysłania pracowników biurowych do pracy zdalnej nie burzy się biurowców ino koszty stałe trzeba ponosić durś na okrągło, bo za kilka miesięcy/tygodni znów zasiądą w nich ludzie.
    Przez niemal pół wieku kolej nie odgrywała prawie lub żadnej roli w dowozie pracowników do Bielbawu, Bieltexu, Diory czy Defki (no chyba, że ktoś dojeżdżał na PKP w Dzierży i przesiadał się w autobus miejski), a kolej pasażerska odrodziła się już po upadku wyżej wymienionych zakładów, więc jej powrotu nie można wiązać z ich istnieniem czy też nie, bo pomimo ich braku - frekwencja w pociągach jest.
    W dalszych, śmiałych planach województwa jest przedłużenie kursów pociągów do Srebrnej Góry, być może uda się też odtworzyć pętle pieszycką, która obecnie przebiegałaby przez strefę przemysłową. Budowany jest przystanek Bielawa Centrum, także spokojna twoja rozczochrana - jest potencjał, tylko trzeba go wykorzystać.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Bielawa Zachodnia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...