OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Szamotuły

Ostatnia zmiana: 2022-02-15

Opis ogólny
Stacja wyposażona jest w komputerowe urządzenia sterowania ruchem ESA 44-PL.

Opis ogólny: Istniała jednostanowiskowa lokomotywownia (z obrotnicą przed wjazdem!) dla lokomotywy parowej obsługującej linię Szamotuły - Międzychód. Obrotnicę rozebrano pod koniec lat 80-tych lub na początku 90-tych (info: Błażej Kopka).

Opis infrastruktury: Od strony wylotu na Poznań widać rozbudowany układ torowy, będący bocznicą do Zakładów Zbożowych oraz do nieczynnej Cukrowni. Część torów została niedawno odremontowana. (info: Anonymus, 2007-09-09)

Wspomniana rozbudowana bocznica przy wylocie na Poznań dotyczy Zakładów Tłuszczowych ADM, a nie zakładów zbożowych mających bocznice nieco wcześniej i nie w tak rozbudowanej formie. Jest na bieżąca modernizowana, ponieważ jest cały czas intensywnie używana, ale swój dobry wygląd zawdzięcza przede wszystkim temu, że została oddana do użytku dopiero ok. 10 lat temu. W ostatnich latach rozebrano za to całą bocznicę oraz dodatkowe tory obsługujące do tej pory stare zakłady tłuszczowe - tuż za peronem pierwszym (w stronę Poznania). (info: Błażej Kopka, 2007-09-16).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Budynek dworcowy częściowo używany zgodnie z przeznaczeniem, częściowo nieczynny, pozostałe budynki dworcowe rozebrane przy modernizacji stacji
lokomotywownia: rozebrana
zadaszenie peronów: wiata peronowa
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: jest od końca 2021r. (kiedyś nie było)
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
Windy: są od końca 2021r. (kiedyś nie było)
kasa/biletomat: czynna
nastawnie, strażnice, posterunki: Nowa kontenerowa nastawnia dysponująca "Sa" znajduje się między dawnym posterunkiem SKP, a budynkiem dworca. Stara nastawnia dysponująca "Sa" znajdowała się od strony Rokietnicy i była czynna do jesieni 2020 roku, kiedy oddano do użytku nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. W lutym 2021 roku rozebrano starą nastawnię dysponującą.

Posterunek SKP znajdował się od strony Pęckowa i był czynny do jesieni 2020 roku (j.w.)
wieża wodna: Wieża wodna stoi przy ul. Dworcowej w bezpośrednim sąsiedztwie dworca kolejowego, zdewastowana, "kolejowym zwyczajem" ceglany trzon jest pomalowany brunatna farbą a drewniana obudowa części zbiornikowej farbą żółtą. Podobne wieże znajdują się m.in. przy stacjach Czarnków, Łeba, Międzyzdroje oraz Nowy Tomyśl (info: Bolesław Wojtyniak, 27-02-2010).
stan zewnętrzny dobry (po renowacji), wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100270
HAFAS:5100143
IBNR:199
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  33,040 Poznań Główny – Szczecin Główny (351)  
  0,000 Szamotuły – Międzychód (368)  
  Szamotuły – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Baborówko (dawna lokalizacja) (woj. wielkopolskie) 5,12 km
Baborówko (woj. wielkopolskie) 5,71 km
Gaj (woj. wielkopolskie) 6,04 km
Kaźmierz Wielkopolski (woj. wielkopolskie) 9,43 km
Szczepankowo (woj. wielkopolskie) 9,69 km
Jaryszewo Obornickie (woj. wielkopolskie) 10,49 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 (odp. na #1) irek (2021-11-14 18:14:29)
    @Błażej Kopka, o takim przystanku mówiono w czasach gdy jeszcze Jasiu śmigał :) Miało to być w okolicach cmentarza Szamotuły, ul.Targowa-okolice ROD Halszki.Na mapach jest nawet wydzielony teren na peron.
  • #3 Błażej Kopka (2021-11-14 19:15:53)
    I komu taki przystanek miałby służyć?? Raz, że do stacji w Szamotułach jest stąd ok.1km (nie róbmy z tego tramwaju), a dwa że tu nie ma żadnej zabudowy mieszkaniowej. Taki przystanek miałby sens tylko i wyłącznie w okolicach przejazdu na ulicy Jastrowskiej - wielkiej części Szamotuł by nie obsłużył, ale chociaż kogoś, bo przy Targowej absolutnie nikogo. Niestety ale linia 368 przebiega przez niezamieszkane, a nawet niedostępne części Szamotuł i tylko w okolicach Jastrowskiej i dalej Kosynierów biegnie wzdłuż ostatnich zabudowań Szamotuł.
    Generalnie nie jest dobrym pomysłem robienie przystanku co kilometr, bo potem i tak trzeba robić kursy przyśpieszone z pomijaniem przystanków, bo pociąg zatrzymujący się co kilometr w efekcie dając fatalny czas jazdy. Jeszcze pół biedy, jak to faktycznie ma uzasadnienie w zabudowie miejskiej, ale przystanek na środku zabagnionej łąki to chory pomysł i być może dlatego nigdy nie powstał.
  • #4 (odp. na #3) irek (2021-11-15 11:41:09)
    No też dlatego ten pomysł upadł :)
  • #5 qqq (2021-12-13 23:45:10)
    Przejście podziemne jest już otwarte. Peron 2 został zamknięty, pociągi w obie strony zatrzymują się teraz przy peronie nr 1. Stan z 10.12.21
  • #6 Błażej Kopka (2021-12-14 13:09:05)
    Niestety opisu stacji nie można zedytować.
  • #7 Błażej Kopka (2022-02-13 12:55:24)
    Początek roku 2022 - 40km/h - tyle wynosi obecnie średnia prędkość pociągu do Szczecina... Podróż z Szamotuł do Szczecina to średnio 4h... Mimo, że to tylko 170km maks... Masarka...
  • #8 Gerson (2022-02-13 18:51:51)
    Później wszyscy są zdziwieni, że ludzie wybierają podróż samochodem, zamiast pociągiem.
  • #9 qqq (2022-03-13 21:30:25)
    Peron 2 ponownie otwarty, ruch na stacji odbywa się już normalnie. Na podstawie przejazdów "tam i z powrotem" 12 i 13.03.22 na trasie Szamotuły – Poznań Główny. Jedynie zegary na peronach są jeszcze nieczynne ("przekreślone" taśmą)
  • #10 Błażej Kopka (2022-03-14 03:19:39)
    Ja bym tego normalnością nie nazwał. Wjazd i wyjazd z Szamotuł na całej długości 40 km/h, perony też nie te...
  • #11 qqq (2022-04-03 19:02:38)
    @Błażej Kopka
    Używając określenia "odbywa się już normalnie" miałem na myśli to, że ruch odbywa się po dwóch torach, a nie wahadłowo po jednym z krótką mijanką Kiekrz – Rokietnica.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Szamotuły

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...