OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Borki

Ostatnia zmiana: 2021-04-24

Opis ogólny
Posterunek, opisany jako "Weiche Tauersee" (mijanka Turza Mała), wraz z budynkiem oznaczonym jako Blst. = Blockstelle = posterunek blokowy występuje na Messtischblattach z 1910 i 1944. Jest tam również narysowana mijanka o długości ok. 550 m. Na mapie KdDR 100k z roku ok. 1893 widzimy go także, z opisem "Kr. St."

W II RP Borki jako punkt ekspedycyjny pojawiają się w letnich URJ 1922 (bez postoju) i 1923 (również bez km taryfowego), a w publicznym Spisie stacyj z 1926 jako stacja czasowo nieczynna.
W 1929 podobne wydawnictwo niemieckie (Koch) wymienia Borki jako PO w km 153,1 linii Bydgoszcz – Działdowo. Wraz z pobliskim PO Prioma jest to nowy punkt w tym spisie, nie występuje jednak w polskim URJ ani w służbowym Wykazie stacyj PKP.

W tabelach SRJP dotyczących linii nr 208 Działdowo - Chojnice (ówczesne tabele nr 294) pomiędzy stacjami Płośnica (km. 11.150) a Lidzbark (km. 22.956) w okresie od 14 lipca 1946 r. do 2 maja 1948 r. wykazany był przystanek osobowy Borki (km. 17). Przez cały czas istnienia był nieczynny (przejazd pociągów bez zatrzymania).
Dane tabelaryczne
Województwo: warmińsko-mazurskie
przejście nadziemne/podziemne, windy:
nastawnie, strażnice, posterunki:
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  Działdowo – Chojnice (208)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Cibórz (woj. warmińsko-mazurskie) 6,22 km
Płośnica (woj. warmińsko-mazurskie) 8,94 km
Tuczki (woj. warmińsko-mazurskie) 9,63 km
Żabiny (woj. warmińsko-mazurskie) 9,85 km
Lidzbark (woj. warmińsko-mazurskie) 10,22 km
Lidzbark Miasto (woj. warmińsko-mazurskie) 12,45 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Paweł Skup (2021-04-17 18:18:12)
    Posterunek, opisany jako "Weiche Tauersee" (mijanka Turza Mała), wraz z budynkiem oznaczonym jako Blst.=Blockstelle=posterunek blokowy występuje na Messtischblattach z 1910 i 1944. Jest tam również narysowana mijanka o długości ok. 550 m. Warto zauważyć, że posterunek ten znajduje się na granicy Prus Wschodnich, w ich granicach z lat 1871–1918. Na mapie KdDR 100k z roku ok. 1893 widzimy go także, z opisem "Kr. St.".
    Zaryzykuję twierdzenie, że został uruchomiony wraz z odcinkiem Działdowo-Lidzbark 1 października 1887, jako posterunek blokowy na granicy prowincji Prusy Wschodnie.
  • #2 subsens (2021-04-19 02:56:44)
    Kto nie ryzykuje... itd. Ale po co rozgraniczanie linii pomiędzy prowincje (tu zapewne również granica rejencji) w epoce, która nie znała tzw. przewozów regionalnych? W czasie hipotetycznego uruchomienia punktu jeszcze (przez pół roku) funkcjonowała Ostbahn z dyrekcją w Bydgoszczy, dostojnie zarządzającą całością swojej sieci od Frankfurtu i niemal Berlina po granicę z Rosją w Ejtkunach. Dowolna pokolorowana mapa dyrekcyjna (była kiedyś w Bazie zacna biblioteka...) pokazuje, że wszelkie -Amty (drogowe, eksploatacyjne, maszynowe etc.) miały wyznaczone zasięgi działania bez oglądania się na granice administracyjne. Np. przedmiotowa Kreuzungstelle na przywołanej mapie podlegała toruńskiemu Betriebsamt (urzędowi lub po prostu oddziałowi ruchu) wraz z całym odcinkiem Grudziądz-Jabłonowo-Działdowo-Iłowo.
    Druga sprawa: Blst na jednotorowej linii to nie jest jakieś powszechne zjawisko. Być może na początku był tu strażnik (czyli tzw. dróżnik) z telegrafem Morse'a, budką dzwonową i semaforem, ale od (co od najmniej) czasu zobrazowanego na ww. mapie jest również tor dodatkowy, a punkt się rozwija, bo w 1942 jest już zaznaczony jako stacja IV klasy:
    https://www.atlaskol…
    Kto przelicytuje kolegę Pawła i zaryzykuje wypełnienie danych tabelarycznych punktu Borki? Na zwycięzcę czeka prawo pierwszeństwa rozkminy sąsiedniego punktu z gdańskiej mapy, Anschl. Stieber (20.506) oznaczonego symbolem Kreuzungstelle. Azaliż bocznica majątku Cibórz, która w warunkach wojennych została mijanką?
  • #3 (odp. na #2) Paweł Skup (2021-04-19 14:07:07)
    Prowincja stoi wyżej w hierarchii podziału administracyjnego Rzeszy od rejencji, więc rzecz oczywista, że te granice się pokrywają. Natomiast ciekawa mapka jest tu: https://www.bahnstat… . Można sobie ją ściągnąć i nie ma znaków wodnych. Analizowałem ją już wcześniej i nie zwróciłem uwagi, że omawiany posterunek, a także wspomniany Anschlussgleis Stieber są już stacjami. Nie zauważyłem także, że nazywa się "Borken", co jest ciekawe wobec zmian nazw miejscowości na "bardziej niemieckie": Cibórz został Stieberem, zaś Borki, Borken - Borkengrundem.
    Przypuszczałem wcześniej, że punkt nazwano Tauersee od najbliższej miejscowości (i lasu) w Prusach Wschodnich, a tu proszę - Borken, w Prusach Zachodnich. Normalnie syndrom woj. lubuskiego. Może to także świadczyć o "wewnętrznej integracji" III Rzeszy.
    W każdym razie nie widzę żadnych śladów na mapach topograficznych ani na skanach lidarowych po jakichkolwiek torach w okolicy Ciborza.

    EDIT (16:00) Pogrzebałem jeszcze trochę i już wszystko wiadomo. W Ciborzu istniało, już od 1930 roku, lotnisko w połowie drogi pomiędzy Warszawą a Gdańskiem. Niemcy urządzili tam lotnisko wojskowe, fabrykę amunicji i części zamiennych. Artukuł tu: https://pl.wikipedia… . W lesie, na wschód od Ciborza, na lidarze widać zaawansowaną infrastrukturę, ślad bocznicy. I jak ja patrzyłem? Piękną bocznicę miał hrabia Mieczkowski!
    To mamy nowy posterunek do dodania...
  • #4 subsens (2021-04-20 20:38:40)
    Niezła, mocno wkręcająca historia, z lokalną mitologią w tle, a gdzieś na dnie także wątkami zbiorowych kompleksów i poszukiwań tożsamości. Na pograniczach to pewnie norma. Ale nie wszędzie (bo zaledwie na co drugim poligonie Wehrmachtu) mieliśmy - i hura, jeszcze trochę mamy - Mały Berlin. Tak jest w lesie pod Ciborem i w Lidzbarku pod czapką.
    Widzę, że raczej nie wspieramy lenistwa i klikactwa linkiem. Zatem, kto lubi telegeoportację - stacja w Borkach też jest dobrze widoczna na lidarze oraz w granicach parceli. Przy ca. 800 m długości ma ziemne (?) relikty dwóch nastawni po północnej stronie toru, a w centrum po południowej równie zagadkowo regularny ślad, może fundamentowania. Ale przede wszystkim ma dwa tory bocznicowe po ca 600 m: południowy w kierunku SW, północny w postaci pełnego łuku o minimalnym promieniu i zagadkowym przeznaczeniu (dwa usytuowane poprzecznie do toru magazyny, tzn. zostały chyba tylko obwałowania). Ten tor zrobił naprawdę wszystko, żeby się schować w lesie.
    #3 Dołączam do wniosku o dodanie punktu Cibórz. To może nie jest argument, ale Pan Sławomir zaniedbał sierotę w poczekalni: https://www.atlaskol… - bądźmy dlań wyrzutem, a może inspiracją.
  • #5 (odp. na #4) Paweł Skup (2021-04-20 22:17:31)
    (odp. #4) Nie wspieram linkiem z prostej przyczyny: (prawie)wszystkie materiały mam na dysku lokalnym, do którego linki nie prowadzą, co najwyżej kabel. Mógłbym wspomóc zrzutem, ale to ostateczność, sensowna w przypadku materiałów trudno osiągalnych.
    A o co chodzi z czapką? W herbie mają jednorożca.
    Tych bocznic biegnących na północ i południe w ogóle nie zauważyłem, choć zajmują pół ekranu. Diabeł ogonem nakrył, albo tracę wzrok.
  • #6 (odp. na #5) subsens (2021-04-21 22:57:31)
    Miałem napisać 'pod czaszką', ale błądząc po internetach w poszukiwaniu _wiarygodnych_ danych nie mogłem odpędzić natrętnego obrazu czapki krakuski w kamuflażu, zdobnej piórem pawim... i tak wyszło.
    BTW, Cibórz jeszcze nie uzyskał statusu punktu eksploatacyjnego. Administracjo, Mały Berlin walczy do końca.
  • #7 (odp. na #6) Marek Potocki (2021-04-22 21:58:22)
    Szanowny Subsensie. Jak to w minionych czasach mawiano "pomóż milicji, spałuj się sam". Dodaj proszę jako podobiekt do linii prawidłowe miejsce osadzenia tego punktu, a w końcu do niego dotrę i dodam. Komentarze ciągną się za mną miesiącami i ciągle coś ucieka, odwleka się i czeka. Takie Braniewo czeka i doczekać się nie może :/
  • #8 (odp. na #7) subsens (2021-04-23 01:46:24)
    Done. Na rękawie nowa sprawność: osadzacz punktów.
  • #9 (odp. na #1) subsens (2021-04-23 23:09:08)
    Pozwoliłem sobie powielić dwa zdania inaugurujące dyskusję w opisie ogólnym punktu. Zawsze można edytować, ale jakaś (najlepiej rzeczowa) metryczka należy się wszystkim Borkom (burkom).

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Borki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...