OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tuplice

Ostatnia zmiana: 2021-05-02

Opis ogólny
Opis ogólny:

Budynek z około 1900 roku dwupiętrowy. (info: Zosia) Szczątkowy ruch pasażerski - 2 pary pociągów pasażerskich w relacji Żagań - Forst. Ruch towarowy to pociągi tranzytowe zmierzające do i z Niemiec - często stoją na mijance w Tuplicach w oczekiwaniu na wolny szlak do Forst lub Żar. To przede wszystkim dla nich utrzymywana jest stacja. Lokalny ruch towarowy zamarł wraz z likwidacja okolicznych fabryk i linii do Łęknicy. (info: wasiukibic, 2015-VIII-29)
---
Stacja działa, semafory są sprawne - przynajmniej tak było jeszcze w 2000 r. (info: Paweł Niedomagała, 2004-11-28)

Na całej stacji czynne są tylko cztery tory z czego używane są tylko dwa główne. Używany dla ruchu pasażerskiego jest tylko peron czwarty. W rozkładzie 2014/2015 r. przez stację przejeżdżają 4 pary pociagów osobowych 2 pary z Żagania do Forst i powrót do Żagania. Do roku 2014 przez stację przejeżdżał pociąg Euro City z Wrocławia do Hamburga i spowrotem lecz bez postoju i obecnie już nie prowadzi się po tej linii w kierunku Forst żadnego ruchu dalekobieżnego jak to było kiedyś. Budynek dworcowy zamknięty i zniszczony a perony 1 i 2 gęsto zarosły drzewami i krzakami. (info: Jarosław Lizak, 30-04-2015)Opis infrastruktury:

Jeszcze w latach 90. przez stację przejeżdżały pociągi dalekobieżne. Dzisiaj oprócz 3 składów osobowych dziennie, stacja przez całą dobę jest praktycznie pusta. A szkoda tej trasy bo po elektryfikacji mogłaby obsługiwać obciążoną magistralę Warszawa - Frankfurt (Oder). (info: rafałek, 2007-04-09)

Opis budynków:

Zaplecze trakcyjne jest obecnie wykorzystywane na cele "biznesowe" - urządzono plac postojowy dla aut i składowisko opon samochodowych. Czynne są dwie nastawnie, po jednej na każdej z głowic stacyjnych. Pozostałe budynki związane z koleją (w tym dworzec położony przy ul. Przemysłowej) są opuszczone i zdewastowane. Najprawdopodobniej czeka je rozbiórka. W południowo-wschodniej części stacji znajdowała się duża cegielnia, obsługiwana transportem kolejowym - dziś nie ma po niej śladu, a na jej miejscu powstało składowisko odpadów. (info: wasiukibic, 2015-VIII-29).
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: Na całej stacji czynne są tylko cztery tory z czego używany w ruchu pasażerskim jest tylko jeden.(info. Givexnine Poznań, 4.07.2020)
budynki: Budynek z około 1900 roku dwupiętrowy. (info: Zosia)
Budynek otwarty zdewastowany niezabezpieczony, pozostawiony przez PKP Nieruchomości do zniszczenia.
Jest też kolejowy budynek mieszkalny, od strony miasta, bardzo zdewastowany (info. Givexnine Poznań, 4.07.2020)
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: na peronie czwartym mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne, nieużywane - wobec wyłączenia z eksploatacji peronów 1-2 jest bezużyteczne. Do czynnych peronów dochodzimy schodami i przejściem w poziomie torowiska (info. Givexnine Poznań, 4.07.2020)
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana, opuszczona
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
Wieża wodna była wpisana (wbudowana) w lokomotywownię, powstała w 1912 r. w kształcie prostokąta z czerwonej cegły, posiadała zbiornik o poj. 50 m3 (info: Bolesław Wojtyniak, 11-2011)
perony: Perony: 4. Używany dla ruchu pasażerskiego jest tylko peron czwarty, peron trzeci nieużywany, ale czynny, oznakowany i zadbany.
Krawędzie peronowe: 4
kody: EPA:5100188
HAFAS:5100242
IBNR:229
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  374,850 Łódź Kaliska – Zasieki – Forst (14/491)  
  56,772 Stary Raduszec – Bad Muskau (365)  
  Tuplice – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Chełmica (woj. lubuskie) 1,35 km
Tuplice Barszcz (woj. lubuskie) 1,71 km
Lesów (woj. lubuskie) 1,82 km
Trzebiel (woj. lubuskie) 3,48 km
Łazy Żarskie (woj. lubuskie) 3,91 km
Trzebiel Gródek (woj. lubuskie) 5,01 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Givexnine Poznań (2020-11-02 20:47:47)
    Oferta połączeń w 2020 roku:
    -do Forstu dwie pary codziennie, ale w soboty i niedziele o późniejszej godzinie
    -do Legnicy i Wrocławia dwie pary, tylko w weekendy
    -do Żagania i Żar dwie pary
  • #2 (odp. na #1) wasiukibic (2021-04-12 22:40:35)
    Frekwencja na odcinku Żary - Forst to tragedia. Wczoraj nieliczni pasażerowie wysiedli w Żarach, do Tuplic dojechałem sam. Z powrotem wsiadały 3 osoby. Podobno z uwagi na koronaświrusa i naukę zdalną - w tygodniu jest niewiele lepiej. Pasażerowie skarżyli mi się, że te pociągi nie uwzględniają podstawowych potrzeb mieszkańców, typu pojechać do Żar na zakupy, do lekarza czy do kina i wrócić po 2-3 godzinach, a nie kwitnąć tam przez cały dzień. Lubuskie same stwierdziło w jednym ze swych mądrych dokumentów, że minimalna liczba par pociągów na dobę to 6, po czym częstuje obywateli takim dziadostwem, samemu sobie zaprzeczając. Stan techniczny toru jest dobry - szt zapiernicza ze 100 na budziku, ale jak powszechnie wiadomo - brak taboru spalinowego w zasobach oraz olewka tej części województwa robi swoje. Dziwne, tym bardziej że niedawno przedłużono pociągi Zielona Góra - Żagań do Małomic. W Tuplicach czas zatrzymał się, nawet nie w niechlubnych latach 90., gdy dojeżdżało tu po 7-8 par pociągów.
  • #3 Givexnine Poznań (2021-07-25 20:59:58)
    Od wakacyjnego rozkładu jazdy oferta przewozowa w Tuplicach uległa znaczącej rozbudowie. W dni powszednie są aż 4 pary do Żagania (jeszcze pół roku temu dwie). Tuplice stały się stacją końcową, bowiem nowe pociągi nie jadą już dalej do Forstu. Oferta weekendowa bez zmian. Brakuje jeszcze połączenia Tuplic ze stolicą województwa - Zieloną Górą, choćby raz dziennie.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Tuplice

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...