OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Lubsko

Ostatnia zmiana: 2021-10-05

Opis ogólny
Po II wojnie nazwa miasta początkowo Żemrz a potem Lubsko. Stacja klasy II od 1947 r. W Lubsku były do 1945 r. dwa dworce kolejowe. Państwowy (ten dzisiejszy) kolei berlińskiej i prywatnej kolei łużyckiej (tzw. Dworzec Południowy - dziś), który został zdewastowany przez Rosjan i prawdopodobnie rozebrany. Pamiątką jest przekop (przejście podziemne) pod torami kolei berlińskiej do dworca południowego. (info: Robson)
Dziś szczątkowy ruch towarowy, głównie do bazy paliw w Mierkowie, odbywa się po torach 1, 2 i 3, z torów ładunkowych 138 i 140 korzystają czasem Lasy Państwowe i drobni klienci, działa prywatny skład opału i materiałów budowlanych przy torze 204, sporadycznie zamawiający jakiś wagon. (info: Jakub Szyszko, 2006-02-22)

Powstaje fundacja na rzecz ratowania stacji w Lubsku i stworzenia tam skansenu. (info: Marianek, 2005-09-09)
Dane tabelaryczne
Województwo: lubuskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: Dworzec kolejowy zbudowany w 1845 r. jest najstarszym dworcem kolejowym w woj. lubuskim i docenianym za "wyjątkową urodę". Obecnie to obiekt bardzo zagrożony. (Serge, 9.08.2006)
lokomotywownia: Zachowała się pierwsza (mała) parowozownia - dziś magazyn zboża. Druga (duża) została rozebrana.
zadaszenie peronów: Wyremontowana i zabezpieczona wiata na peronie 1 przez PKP Oddział Gospodarowania Nieruchomościami w Poznaniu na podstawie nakazu Lubuskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego po pismach i zawiadomieniu, wniosku Fundacji Kolejowej "Stacja Lubsko/Sommerfeld". (info: RobUK, 24-07-2013)

Nad peronami 2 i 3 rozebrane.
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: Nieczynne, zabezpieczone przed wchodzeniem, stan w środku nieznany.
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki:
wieża wodna: Pierwsza wieża nie istnieje, druga przy stacji w kierunku Gubinka/Niemiec w stanie zewnętrznym dobrym, w środku stan nieznany-widać zbiornik u góry, trzecia wieża wodna na stacji towarowej w stanie dobrym-w środku pusta, brak zbiornika.

Dwie wieże wodne nieczynne,
– pierwsza wybudowana w latach 1877-1880 ceglana, ośmiokątna, zrujnowana, przy stacji kolejowej, nadal zachowany zbiornik wodny,
– druga, okrągła przy Dworcu Kolejowym/Kilińskiego z zewnątrz wygląda jeszcze jako tako, ale środek jest ogołocony, z widocznymi kilkoma fragmentami metalowych schodów, nie widać, czy zachował się zbiornik. Podobne wieże - (ośmiokątna) znajdują się m.in. w Lwówku Śląskim (jeszcze bardziej zniszczona) i Świebodzicach - (okrągła) w Jeleniej Górze, Lubaniu Śląskim, Świerzawie, Złotoryi. (info: Bolesław Wojtyniak, 2007-12-11)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: IBNR:105
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  172,780 Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Lubsko Południowe (woj. lubuskie) 0,13 km
Lubsko Hynków (woj. lubuskie) 0,94 km
Lubsko HOREX (woj. lubuskie) 2,30 km
Budziechów (woj. lubuskie) 2,92 km
Glinka Górna (woj. lubuskie) 3,24 km
Raszyn (woj. lubuskie) 4,81 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #23 Robert Kotowski (2021-08-27 12:14:12)
    Kolej coraz bliżej Lubska; informacja medialna.
  • #24 (odp. na #23) wasiukibic (2021-08-27 13:05:17)
    1. Przykro mi, Robercie, pewnych linków tu nie puszczam.
    2. Będzie śmiesznie, jak się okaże, jak Międzychód szybciej otrzyma połączenie kolejowe od strony tak krytykowanego tu lubuskiego, a nie wielkopolskiego.
    3. Cieszy mnie, że może wreszcie ruszy się odcinek z Głogowa do Żagania.
  • #25 Robert Kotowski (2021-08-27 13:18:17)
    Nie przepraszaj Wasiu, spoko rozumiem. Niemniej cieszy, że coś się rusza i to w pozytywnym kierunku z mojej perspektywy. Oby więcej takich działań w Lubuskiem!
  • #26 (odp. na #25) wasiukibic (2021-08-27 13:36:13)
    OK. Zapominamy tylko o pokryciu zapotrzebowania na tabor spalinowy. W lubuskim jest pod tym kątem tragedia. Trzeba będzie albo coś zakupić, albo wydzierżawić od SKPL. To jest kolejna dziura programu Kolej+; jest siano na infrastrukturę, o taborze nikt nie pomyślał. Można wspomnieć o Krajowym Planie odbudowy, ale tam gros środków ma być wpompowana w pic.
  • #27 Robert Kotowski (2021-08-27 14:17:52)
    To juz zadanie województwa, nie gminy, powiatu. PRy moze zakupia linki czy inne z zachodniopomorskiego, pozbywaja się teraz takiego tavoru. ;)
  • #28 113 (2021-08-27 14:33:01)
    Moim zdaniem województwo lubuskie mogłoby rozpisać przetarg na zakup ponad dwunastu dwu i trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych. To mogłoby podratować sytuację. Oczywiście też obecnie jest szansa na pozyskanie Linków i Kolzama z Zachodniopomorskiego, ale w przypadku tego drugiego to wymagana byłaby naprawa główna.
    Pomysł z wypożyczeniem od SKPL lub Arrivy jest realny. Niestety z KPO raczej nic nie wyjdzie.

    W przyszłości przy dalszych elektryfikacjach w podkarpackim, lubelskim, opolskim i pomorskim byłaby szansa, że z tamtych regionów trafi używany spalinowy tabor do lubuskiego.
  • #29 R. Kotowski (2021-09-27 20:13:45)
    Polecam: https://lubsko.pl/pl…
    Jesli maja powstać przystanki kolejowe na terenie Lubska, to stacja w Lubsku powinna mieć nową nazwę jako Lubsko Główne. ????
  • #30 R. Kotowski (2021-10-26 20:15:05)
    Tu jak ma wyglądać rewitalziacja odcinka Lubsko-Bieniów na LK275 i odbudowa mijanki w Letnicy na LK370 w ramach Kolej Plus: https://files.lubusk…
    Lubuski Urząd Marsząłkowski prowadzi już konsultacje społeczne tego planu.
  • #31 R. Kotowski (2021-11-14 17:23:32)
    Wasiu, tu masz link na gazetę w wersji online (można ja pobrać), gdzie jest plan stacji Lubsko link: (https://moja24.pl/in… strona 10. Pozdrawiam.
  • #32 (odp. na #31) wasiukibic (2021-11-14 18:46:54)
    Dziękuję Robercie. Czy masz może kontakt z Autorem grafiki? Może zezwoliłby na wrzucenie jej do Bazy?

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Lubsko

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...