OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Nadodrze

Ostatnia zmiana: 2016-09-05

Opis ogólny
Opis ogólny: Był to pierwszy wrocławski dworzec Kolei Prawego Brzegu Odry. Powstał już w roku 1868, jako tymczasowy. Ponieważ był zbyt daleko od centrum miasta Kolej ta zbudowała później drugi, nieistniejący już, Dworzec Miejski — w pobliżu Dworca Świebodzkiego. Ponieważ był dworcem przelotowym dalej go rozbudowywano, a proces ten trwał aż do 1912 roku. Wybudowano między innymi specjalny peron — oznaczony obecnie numerem 1 — dla linii do Trzebnicy. Niestety nie odjeżdżają już z niego żadne pociągi. Po wojnie po odbudowie mostu na Widawie został w dniu 21 lipca 1945 roku uruchomiony jako pierwszy dworzec w centrum Wrocławia. (Wcześniej rolę dworca wrocławskiego pełnił dworzec Psie Pole.) Odjeżdżały wówczas stąd pociągi do Krakowa, Warszawy i Szczecina. Obecnie jest to drugi co do wielkości (po dworcu głównym) dworzec wrocławski. (Grzegorz Sarnecki)

Dworzec kolejowy położony blisko dużego węzła komunikacji miejskiej jakim jest pl. Powstańców Wielkopolskich, gdzie krzyżują się linie autobusowe i tramwajowe przyjeżdżające z 4 kierunków. (info: wasiukibic, 02-03-2014)

Opis infrastruktury: Na wysokości peronów 6 torów, reszta dalej w kierunku Oleśnicy

Od Strony Sołtysowic W27 60 km/h potem na krótko przy wyjazdowej w kierunku Mikołajowa W9a na 40 km/h. Czynna stacja rozrządowa choć już bez górek- rozrząd metodą odrzutu za pomocą SM42. Peron pierwszy nieużywany w ruchu osobowym na terenie stacji semafory drogowskazowe. Pomiędzy nimi a wyjazdowymi skrócona droga hamowania W19 i W 20. Brak semaforów od strony Sołtysowic na torze niewłaściwym- wjazd na Sz. Stacja położona na łuku- powtarzacze na torach głównych w stronę Mikołajowa. Brak wyjazdy po torze niewłaściwym z peronu drugiego w obie strony (nie ma semaforów tylko tarcze manewrowe). Głowica wyjazdowa ze stacji rozrządowej osłaniana przez świetlne tarcze zaporowe. (info: Covalus, 2005-05-04)

Kiedyś duża stacja, która obsługiwała intensywny ruch towarowy generowany przez okoliczne zakłady przemysłowe. Dziś po większości fabryk nie pozostało już śladu, a pozostałe bocznice wykorzystują jeszcze Elektrociepłownia i firmy położone w Porcie Miejskim (zachodnia głowica stacji). Tory do ZNTK, tartaku, elewatora zbożowego, Prefabetu, Browaru Piastowskiego, Przedsiębiorstwa Robót Wiertniczych, Odlewni i Gazowni Miejskiej są już od kilku lat nieużywane i w większości rozebrane w związku z upadkiem ww. przedsiębiorstw . Na części rozległych placów ładunkowych położonych przy ul. Rychtalskiej (tam kiedyś mieściła się ekspedycja towarowa) i Browarnej rozgościły się złomowiska, większa zaś część jest opuszczona i zaniedbana. Górka rozrządowa jest położona na wschodniej głowicy stacyjnej przy nastawni WN1 ale już od kilkunastu lat jest nieużytkowana i zarośnięta przez chaszcze i młode drzewka. Również zaniedbane są tory przy magazynie dworcowym (rosną na nich drzewa), a sam magazyn kolejowy jest wykorzystywany przez prywatne podmioty. Dawniej posiadał on rampę, przy której następował załadunek tramwajów towarowych. Ekspedycja towarowa mieściła się najpierw w budynku przy skrzyżowaniu ulic Rychtalskiej i Browarnej, na przełomie XX i XXI wieku przeniesiono ją do budynku dworca przy pl. Staszica i mieściła się tam aż do jej całkowitej likwidacji. Niestety dzisiejsze Nadodrze to już tylko smętne resztki kolejowo-przemysłowej potęgi wrocławskiego Śródmieścia, a na dawnych terenach kolejowo-przemysłowych powstają budynki mieszkalne i usługowe. (info: wasiukibic, 02-03-2014)

Opis budynków: Dawniej budynek dworca mieścił w sobie wiele biur kolejowych, przychodnię, gniazdo drużyn konduktorskich, świetlice kolejową no i oczywiście kasy biletowe.

Począwszy od połowy lat 90. funkcje kolejowe były systematycznie redukowane. (info: wasiukibic, 02-03-2014)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
kody: EPA:5100144
HAFAS:5100255
IBNR:6516
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  160,536 Kalety – Wrocław Mikołajów (143)  
  Wrocław Nadodrze – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wrocław Główny Wąskotorowy (woj. dolnośląskie) 0,35 km
Wrocław Wąskotorowy (woj. dolnośląskie) 0,90 km
Wrocław Karłowice (woj. dolnośląskie) 1,17 km
Wrocław Różanka Wąskotorowy (woj. dolnośląskie) 1,99 km
Wrocław Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (woj. dolnośląskie) 2,35 km
Wrocław Świebodzki (woj. dolnośląskie) 2,36 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Nadodrze

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...