OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ścinawa

Ostatnia zmiana: 2018-12-03

<== | Galeria | ==>
Data: 2011-09-17
Autor: Rafał Osiński
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2012-11-07

Galeria użytkownika

Wjazd na stację po dawnej linii od strony Legnicy Północnej(Prochowic). Był tu rozjazd i tor bocznicy prawdopodobnie do zakładów "Pollena".

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne; przejazdy i przejścia naziemne (drogowe).

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon (od 12 maja 2014): 572
: 9

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 wasiukibic (2018-12-03 09:36:30)
    Rozjazd rozpoczynający bocznicę do Polleny znajduje się za wieżą wodną. Tor w prawo prowadził zaś najprawdopodobniej do garażu dla drezyny i placu składowego. Za tym terenem jest gruntowa droga, która stanowi nieformalny dojazd dla pracowników nastawni, widocznej w tle i tej drodze nie znalazłem śladu, żeby tor prowadził dalej na teren "Polleny". Odpowiedz»
  • #2 Robert (2018-12-03 10:55:05)
    Dokładnie... na końcu tego bocznego toru znajdował się budynek dwustanowiskowej parowozowni. A z innej beczki, czy redakcja może zrobić taki myk, żeby po przeczytaniu komentarza w dziale ostatnio komentowane zdjęcia, jeśli przejdzie się kilka stron wstecz...nie wywalało czytelnika za każdym razem na pierwszą stronę. Odpowiedz»
  • #3 Stanisław Stanisław (2018-12-03 19:54:08)
    To ja mam pytanie, dokąd prowadził tor położony jeszcze bardziej w prawo (nie widoczny na zdjęciu), przecinający ulicę Legnicką (której początek widoczny jest po prawej). Po przecięciu ulicy Legnickiej tor ten położony był prostopadle do drogi tej ze znakiem ostrzegawczym i znakiem zakazu ograniczenia prędkości do 40 km/h, patrząc na zdjęcie wyżej - po jej prawej stronie. Relikty szyn ciągle są widoczne na Google Street View, a tor ginął w krzakach za jakąś bramą (co ciekawe zawieszoną na słupku ze starej szyny kolejowej, a od bramy tej, wzdłuż ulicy Legnickiej ciągnie się ok. 60-70 m. ogrodzenia w którym stoją stare szyny, może to zdradzać, że teren ten kiedyś był terenem kolejowym). Na niemieckich mapach Steinau (Ścinawy) http://maps.mapywig.… tor ten rozwidlał się za bramą i obie jego odnogi prowadziły do jakiś budynków. Obecnie, nic konkretnego nie widać na tym terenie, jest zarośnięty, nieco dalej są jakieś budynki - siedziba piekarni, ale co było tu do 1945? Może jakaś spółdzielnia rolnicza? Bo po 1945 chyba teren GS-u - stąd może ta piekarnia. Co ciekawe na mapie satelitarnej Google widać ślady po budynku, do którego prowadziła dłuższa odnoga toru https://www.google.p… Odpowiedz»
  • #4 Robert (2018-12-03 22:56:45)
    Do jeszcze jednej parowozowni z dwiema łukowymi bramami... mam ją na zdjęciu z 1998 roku...fajny budynek był. Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #3) wasiukibic (2018-12-03 23:00:26)
    Magazyny zbożowe Gminnej Spółdzielni, obecnie skup złomu. Tory urywają się na terenie dawnej parowozowni, o której pisał Robert. Odpowiedz»
  • #6 Stanisław Stanisław (2018-12-04 09:34:28)
    Podziękowania za odpowiedzi. Wynika z tego, że w Ścinawie były dwie, 2-stanowiskowe parowozownie, po obu stronach drogi (tej ze znakiem). Ale jak pozwolicie, pomęczę Was jeszcze. W takim razie czy widoczne na mapie satelitarnej resztki budynków to właśnie relikty tej parowozowni z dwiema łukowymi bramami ?. Po za tym, czy obecnie na terenie dawnej Polleny coś tam jeszcze istnieje (z torowiska)?, bo w opisie ogólnym kolega wasiukibic podaje, że są tam jeszcze dwa tory, a nawet jakieś resztki taboru. Opis niestety jest sprzed 10 lat, a oglądając współczesną mapę satelitarną mam smutne wrażenie, że wszystko już znikło na dobre. Na widoku ulicznym widać zaasfaltowany przejazd oraz kolejny, położony w miejscu przecięcia się z ulicą Wrocławską drugiej odnogi (południowej) bocznicy. Wprawdzie rzuca się w oczy czytelny ślad po torze (od samej stacji), ale czy gdziekolwiek zachowały się jeszcze (w tym na terenie samego zakładu Pollena) szyny ? Bo mam wrażenie, że wszystko już rozebrano. Po za tym, może ktoś wie, co tam był za zakład, przed 1945 ? Na mapie z 1944, do której link podany jest wyżej, pisze Fbr. (czyli Fabrik - fabryka) Georgendorf, tak więc, czy Pollena była spadkobiercą zakładu o podobnym profilu produkcji (wyczytałem, że przed wojną była w Ścinawie fabryka mydła ale bez konkretnej lokalizacji)? Dodatkowo, ta krótsza (południowa) odnoga bocznicy, kończy się na terenie, gdzie na mapie z 1944 stoi sporo budynków i jest naniesiony komin. Obecnie są tam jakieś hałdy (odpadów poprodukcyjnych ?), a po kominie nie ma nawet śladu. Czy przypadkiem nie było tam jakieś ciepłowni (stąd ten komin) lub elektrowni ?. Podążając szlakiem "Pollenowskiej" bocznicy, w stronę stacji, widać również, że ok. 300 m. na zachód (za obecnym Incana S.A., po tej samej stronie drogi) znajdowała się krótka odnoga do jakiegoś sporego budynku, po którym do dziś pozostał bardzo czytelny ślad w terenie (napis na mapie Buschmühle - jakiś młyn ?, raczej nie odnosi się do tego budynku). Może ktoś wie co tam było. Wracając do samego zdjęcia, jakby tak odwrócić się, to na mapie z 1944 jest jeszcze kolejny rozjazd i krótki tor położony w samych widełkach linii do Legnicy i do Głogowa. Obecnie nic tam nie widać, jest jakiś punkt handlu opałem, ale co tam mogło być przed wojną?. Przepraszam, że się tak dopytuję, ale być może w niedługim czasie będę w Lesznie, i tak sobie upatrzyłem, aby odwiedzić Ścinawę, bo to niezwykle interesująca miejscowość, w tym pod względem typowo kolejowym, stąd moje pytania dotyczące pozostałości po bocznicach. O tory w byłym porcie rzecznym już się nie pytam, bo to teren zamknięty, ciągle używany przez cementownię, więc zdjęcia można będzie porobić jedynie z ulicy Wołowskiej (nie wiem jak kolega wasiukibic tam wszedł, i zrobił tak fantastyczne zdjęcia, akurat zamieszczone w bazie :)). Z góry dziękuję za odpowiedzi. Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2018-12-04 11:16:45)
    1. Pollena już kilka lat temu była w upadłości likwidacyjnej, w internetach znajdzie się całe nic na temat tego zakładu - jaka była jego historia, co produkowano, jakie były przekształcenia własnościowe po 1989 roku - nie wiem. Trzeba by popytać miejscowych, co mi się niestety nie udało. 10 lat temu to w Ścinawie byłem jedynie przejazdem - wieźli nas nam KKZ na podmiejski do Wrocławia, który przyjechał dość szybko ale miałem kilka minut, żeby połazić trochę koło "Polleny", niestety bez aparatu. Niebawem jednak załączę aktualne fotki, jak to tam teraz wygląda. Teraz zakładu jest rozparcelowany na kilka podmiotów gospodarczych, na oko niezwiązanych z produkcją chemiczną.
    2. Na południowy-wschód od stacji odgałęział się tor do zakładów zlokalizowanych na wschód od ul. Wrocławskiej - m.in. cukrowni, położonej bliżej Nadodrzanki oraz jakiegoś drugiego zakładu, na południe od niej. W nawierzchni brukowej ul. Wrocławskiej jest jeszcze asfaltowa blizna po przejeździe. Na terenie dawnej cukrowni gospodaruje obecnie przedsiębiorstwo, które ma swoje budynki również na terenie dawnej "Polleny". Zabudowania na południe od cukrowni nie istnieją. Tory oczywiście są dawno rozebrane, przed przejazdem kolejowym przez ul. Witosa - pozostał jedynie krótki, zelektryfikowany tor wyciągowy odchodzący od wschodniej głowicy. Cukrownia i ten drugi zakład leżą tuż przy Odrze, a "Pollena" przy zachodniej głowicy - na oko to były zupełnie inne zakłady. Zdjęcia podeślę.
    3. Port rzeczny nie jest terenem zamkniętym. Przesypownia jest oczywiście chroniona i monitorowana ale pod płot można podejść i fotkę cyknąć, nie wzbudzając niczyjej uwagi (no chyba, żeby tam stać nie wiadomo jak długo i robić jakieś dziwne ruchy). Fajny kadr tak jak wspomniałeś można uchwycić z mostu drogowego. Samo nabrzeże jest opuszczone, o czym pisałem w komentarzu pod jednym ze zdjęć. Tam prawdopodobnie mało kto chodzi, bo to daleko od skupisk ludzkich. Nie widać tam wielu butelek po piwie czy śladów graficiarzy.
    4. Wartym odnotowania jest fakt wyremontowania bocznicy do terminalu asfaltów drogowych firmy "Total", odchodzącej od toru do Legnicy.
    5. Będąc w Ścinawie polecam oba mosty, fajne uczucie jak się idzie drogowym i akurat przejeżdża TIR - ma się wrażenie, że wszystko pójdzie zaraz w diabły. No i można też przejść się mostem kolejowym nad Odrą - są kładki dla pieszych.

    Na temat reszty niech się wypowie Robert.
    Odpowiedz»
  • #8 Andrzej Klauza (2018-12-05 09:16:12)
    Wdać tam również przy ulicy ciekawy poniemiecki słup betonowy z latarnią. Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2018-12-05 11:43:20)
    Takich słupów oświetleniowych jest w okolicy więcej. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji |

Stacja kolejowa Ścinawa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...