OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Główny

Ostatnia zmiana: 2020-06-21

Opis ogólny
Największa stacja na Dolnym Śląsku, a jego hala chyba w całej Polsce. Obecny budynek powstał w latach 1855-1857 i pierwotnie torowisko było tam, gdzie obecnie hala kasowa.
Na początku XX w (1899-1904) wybudowano obecną halę peronową i przeniesiono tory z poziomu ulicy na estakadę.

Dnia 1 czerwca 2012 po ponad dwuletnim remoncie oddano do użytku całość dworca.

Na ten czas remontu dworca głównego uruchomiono dworzec tymczasowy od strony PKS. Remontowane są jednocześnie niektóre perony i przejścia podziemne. (info: Karol Romaniuk, 04-08-2010).
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: używana
zadaszenie peronów: hala dworcowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: czynne
kasa: czynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: jest, stan zewnętrzny dobry, wewnętrzny - nierozpoznany
perony: Perony 1- 4 w hali, 5 pod jej dachem, ale już poza ścianami, peron 6 odkryty, od strony ul. Suchej.
Perony 5-6 są jednokrawędziowe, 1-4 – dwu.
Peron 5 posiadał od wschodu krótką drugą krawędź.. Była ona używana do lat 90 XX wieku, obecnie zlikwidowana.
kody: EPA:5100143
HAFAS:5100069
IBNR:248
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  181,041 Bytom – Wrocław Główny (132)  
  0,000 Wrocław Główny – Poznań Główny (271)  
  0,000 Wrocław Główny – Szczecin Główny (273/821/822)  
  0,000 Wrocław Główny – Międzylesie – (Lichkov) (276/481)  
  0,000 Wrocław Główny – Jedlina Zdrój (285)  
  5,552 Wrocław Brochów WBB – Wrocław Główny (763)  
  Wrocław Główny – bocznice i tory stacyjne  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Dawny budynek dyrekcji kolei we Wrocławiu (woj. dolnośląskie) 0,15 km
Dyrekcja Kolei we Wrocławiu (woj. dolnośląskie) 0,29 km
Zespół Szkół Logistycznych (woj. dolnośląskie) 0,59 km
Wrocław Górnośląski (woj. dolnośląskie) 0,61 km
Wrocław Świebodzki (woj. dolnośląskie) 2,15 km
Wrocław Marchijsko-Dolnośląski (woj. dolnośląskie) 2,36 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 wasiukibic (2017-06-05 19:45:03)
    Dzięki za czujność, z tym jednokrawędziowym peronem 1 to faktycznie wtopa. Ale żeby było śmieszniej 5 też posiadała 2 krawędzie; druga znajdowała się na wschodnim krańcu peronu, po jego północnej stronie. Odjeżdżały z niej pociągi do Świdnicy Miasto i Dzierżoniowa Śląskiego przez Kobierzyce. Jej długość wystarczała na podstawienie składu Bhp + lok. Przestała być użytkowana pod koniec lat 90. XX wieku.
  • #2 Marek Potocki (2018-11-28 08:24:59)
    Przechodziłem wczoraj koło dworca i widzę, że toczy się modernizacja 6 peronu. Jakby ktoś miał chwilę czasu i aparat pod ręką, to fajnie by było, gdyby skorzystał i się podzielił. Ja niestety nie mam kiedy tam podjechać :/
  • #3 (odp. na #1) Darek Nowak (2020-03-26 00:42:32)
    Kursy pociągów Kolei Dolnosląskich zlikwidowane od 20.03: https://www.kolejedo…
    Kursy z ograniczoną relacją: https://www.kolejedo…
    Odwołane kursy Polregio na dzisiaj: https://polregio.pl/…
  • #4 Darek Nowak (2020-04-12 23:56:34)
    KD w ogóle mogą przestać jeździć: (informacja radiowa).
  • #5 (odp. na #2) Darek Nowak (2020-04-24 13:32:01)
    Ciekawe czy coś jeszcze zawija na peron nr 6?
    "Kolejne zmiany rozkładu jazdy czekają naszych pasażerów. Wejdą one w życie od niedzieli, 19 kwietnia 2020 r. Zdecydowaliśmy o czasowym zawieszeniu kursowania kilkudziesięciu pociągów ze względu na niską frekwencję."
    https://www.kolejedo…

    Zwłaszcza kiepsko wygląda rozkład na "nowych liniach": Kłodzko - Kudowa, Bielawa - Dzierżoniów, JG - Szklarska, Krotoszyn - Oleśnica, Lubań - Węgliniec, po 2 pary na szynach ew. uzupełnione autobusami.
    "Łącznie z wcześniejszymi ograniczeniami większe lub mniejsze zmiany obejmą już ponad 65% wszystkich połączeń Kolei Dolnośląskich a praca eksploatacyjna, czyli liczba przejechanych kilometrów przez wszystkie pociągi Spółki, zmniejszy się o 55%."

    Nie wiem czy ta Pani Ładna jeszcze jest w zarządzie KD ale powinna byc pierwsza do kasacji. :-)
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-07-30 03:03:05)
    Na węźle wrocławskim znowu dochodzą połączenia od soboty: https://www.kolejedo…
  • #7 (odp. na #2) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-08 17:12:55)
    Po inspekcji stacji Wrocław Główny w dn. 05-07.08.20 stwierdziłem co następuje:
    Relacje pociągów spółki Przewozy Regionalne (Polregio) nie cieszą się uznaniem podróżnych, nawet na tak wydawałoby się potrzebnym kierunku na Brzeg/Opole.
    Tak samo relacje do Ścinawy i Kluczborka (mimo że przez Oleśnicę) oraz do Ostrowa/Łodzi Kaliskiej.
    Jedynie do Rawicza potrafi być większe zapełnienie ponad normę zwłaszcza gdy jak w piątek 07-go zamiast składu wagonowego z uwagi na awarię loka został podstawiony pojedynczy EN-57.
    Większe obciążenie, ale też nie drastyczne nawet w godzinach szczytu, jest na kierunkach obsługiwanych przez KD do Legnicy, Wałbrzycha, Świdnicy, Kłodzka a nawet Krotoszyna (czyli że ludzie jadą dalej niż tylko do Oleśnicy skoro tak PR do Kluczborka pustawe j.w.).
    Szynobusy do Trzebnicy z reguły odjeżdżają puste zupelnie (być może powinny zaczynać bieg z Nadodrza jeśli już).
  • #8 Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-09 01:38:31)
    "Stawiamy na komfort pasażerów" - artykuł ze strony KD: https://www.kolejedo…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Główny

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...