OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Międzychód

Ostatnia zmiana: 2017-11-08

Opis ogólny
Garść archiwalnych zdjęć ze stacją: http://posenpoznan.com/birnbaum-miedzychod.htm

symulacja stacji w programie BAHN wg SRJP z 1985 na stronie http://www.greg05.wtvk.pl/bahn, zapraszam! -greg05[@]wp.pl- 2. stacja czynna dzięki ruchowi towarowemu do Sierakowa (huta szkła), Zatomia St. (tartak) oraz Łowynia (zakłady meblowe). (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22)
W okresie międzywojennym ostatnia stacja po stronie polskiej.

Z informacji dodatkowych przy stacji Międzychód wynikało, że za „wieżę wodną” służył zakopany w górce nad stacją zbiornik. Faktycznie, zbiornik a raczej pozostałości (z betonowych kręgów) znajduje się na stromej skarpie pomiędzy torami stacyjnymi a drogą do Gorzycka, przykryty pokrywą do transportu kabli, obok stoi szafka ze śladami zasilania elektrycznego. Poniżej są widoczne fragmenty schodów drewnianych od torów do zbiornika. Oczywiście zbiornik jest nieczynny, a przy wejściu do budynku dworca od strony torów widoczna jest podstawa jednego z trzech żurawi wodnych, które były zasilane z „wieży wodnej”. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-10-2009)
Stacja w Międzychodzie zamknięta wraz z wejściem w życie rozkładu jazdy 2013/2014. Semafory kształtowe unieważnione. Tylko ruch turystyczny. Pozostały ruch został zawieszony. (info: Piotr Geremek, 13-02-2014)

Opis infrastruktury:

zdemontowana zwrotnica na przedłużeniu toru nr 2 we wsch. cz. stacji - prawdopobnie w wyniku awarii kilka lat temu.(atualny układ torowiska - tylko przejazd z toru 6 w kier. wyjazdów na szamotuły, poznań i zbąszyń, nie ma możliwości zjazdu z toru nr 2 oraz wjazdu na tory powyżej lokomotywowni). 2.zwrotnice pomiędzy torem 3 a 5 zlikwidowane w okresie krótko po 1945 r. 3. zdemonowtany tor postojowy (dla lokomotyw i parowozów?) w zach. części stacji (zwrotnica nr 35?). 4. Nieczynne nastawnie Mi1 i Mi2. 5. Zdemontowana obrotnica ręczna za nieczynną 2-stanowiskową parowozownią. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22)

W Kwietniu jeden z torów prowadzących do lokomotywowni został odchwaszczony i nosił ślady użytkowania, w środku znajdowała się drezyna prawdopodobnie WM10(Kwiecień 2007).Tarcze ostrzegawcze od strony Szamotuł, Rokietnicy i Zbąszynia są nieużywane. Za wieżę wodną służył zakopany w górcę nad stacją zbiornik, teraz jest nieczynny i niezabezpieczony. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06)
Nastawnie Mi1 oraz Mi2 są czynne. (info: Mikołaj Kobryński, 29-06-2011)

Opis budynków:

1.Budynek stacyjny: piętro - zamieszkałe, parter (od strony miasta) - bar, od strony peronów - używany zgodnie z przeznaczenie (wyprawianie towarów do sierakowa i łowynia. 2.Noclegownia dla drużyn kolejarskich zamieszkałe. (info: greg05[@]wp.pl, 2006-01-22)

Magazyn został wynajęty i wyremontowany. (info: Andrzej Nowaczyk, 2007-07-06)
Budynek stacyjny tak jak w informacji, zamiast baru jest dyskoteka. Magazyn jest czynny. Do lokomotywowni obecnie brak dojazdu. (info: Bolesław Wojtyniak, 12-10-2009).
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty w stanie dobrym
lokomotywownia: nieużywana zdewastowana
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe nieczynne
przejście podziemne: zlikwidowane (zasypane)
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: Wieża wodna jest na górze po południowej stronie stacji. Składa sie z samego grzybka, nożki nie trzeba, bo i tak jest wysoko. (info: Tomasz Gieżyński, 2005-07-04)
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 5
kody: IBNR:7284
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  63,223 Rokietnica – Skwierzyna (363)  
  56,047 Szamotuły – Międzychód (368)  
  0,000 Międzychód – Zbąszyń (373)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Międzychód Letnisko (wielkopolskie) 3,11 km
Gorzyń Wielkopolski (wielkopolskie) 3,91 km
Głażewo (wielkopolskie) 8,93 km
Zatom Stary (wielkopolskie) 9,35 km
Wierzbno (lubuskie) 11,55 km
Łowyń (wielkopolskie) 12,66 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #6 (odp. na #5) Marek (2017-03-07 20:11:00)
    W tematyce strony, to raczej dozwolone :) Odpowiedz»
  • #7 (odp. na #5) Maciek (2017-03-08 11:39:51)
    Podróżowałem kiedyś na trasie Międzychód - Poznań. Ba, jechałem nawet z Poznania do Gorzowa przez Międzychód i Skwierzynę. Wierzę, że dane mi będzie powtórzyć te wycieczki :) Odpowiedz»
  • #8 motorniczy_4160 (2017-08-07 23:10:39)
    Stacja Międzychód całkowicie wyłączona z użytkowania. Ten sam los spotkał linię Wierzbno <-> Międzychód. Pociągi dojeżdżają tylko do Wierzbna. Odpowiedz»
  • #9 greg005interia.pl (2017-08-09 22:38:27)
    czyli gorzej niz przed IIWS! Odpowiedz»
  • #10 Maciej (2018-05-08 08:47:32)
    Jest szansa na wznowienie połączeń z Poznania do Międzychodu (również przez Sieraków). Poniżej dołączyłem link - zachęcam do wypełniania ankiety.
    https://epoznan.pl/n…
    Odpowiedz»
  • #11 Maciej (2018-05-09 14:56:35)
  • #12 (odp. na #11) roman paul poznań (2018-05-10 14:01:36)
    na trase do Miedzychodu jest szansa natomiast na Sieraków niestety nie mieszka tam mój zaprzyjaxniony kolejarz i stwierdził, ze nie semafory widoczne na tym mały zdjęciu sa na moim blogu -Spalin.Flog.pl
    pozdrawiam
    Odpowiedz»
  • #13 (odp. na #12) Maciej (2018-05-11 14:01:16)
    Skąd ten pesymizm? Trzeba wierzyć, że pociągi pojadą do Międzychodu również przez Sieraków. Wiara potrafi góry przenosić, a nadzieja umiera ostatnia :) Odpowiedz»
  • #14 Roman Paul Poznan (2018-05-12 23:37:13)
    chyba człowiek który tam pracował na tej linii /Sierakow/ dobrze wiem jak się ma sytuacja to nie pesymizm, nawiązuje do mojej wcześniejszej wypowiedzi, już nawet stacje sprzedali/m.in Nojewo/ Odpowiedz»
  • #15 (odp. na #13) irek (2018-05-13 08:51:16)
    Paradoksalnie linia 368 Szamotuły - Międzychód, chyba jest w zdecydowanie lepszym stanie, niż linia 363 Rokietnica - Międzychód? Na linii 363 brakuje trochę torów https://www.google.p… Jednak ta linia, chyba jest bardziej potrzebna. Przy niej mieszka zdecydowanie więcej ludzi, oraz jest więcej firm, zakładów produkcyjnych, magazynów. Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Międzychód

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...