Niezdrowice
Ostatnia zmiana: 2020-09-21
Opis ogólny |
---|
Bardzo wysoki budynek dawnej nastawni w ostatnim czasie służył jako strażnica przejazdowa. Obsługę przejazdu zniesiono 1 kwietnia 2020 roku. |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | opolskie | |
semafory: | świetlne zlikwidowane | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: | ||
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
perony: | 2 perony jednokrawędziowe (przystanek służbowy dla pracowników PKP) | |
kody: |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
52,590 | Katowice – Legnica (137) |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Sławięcice (woj. opolskie) | 4,67 km |
Rudziniec Gliwicki (woj. śląskie) | 5,49 km |
Kędzierzyn Blachownia Śląska (woj. opolskie) | 7,96 km |
Leśniczowka (woj. opolskie) | 8,83 km |
Ortowice (woj. opolskie) | 9,35 km |
Blachownia (woj. opolskie) | 9,95 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
wasiukibic
(2020-09-21 20:16:46)
Napotkany przeze mnie dziadziuś, poinformował mnie, że posterunek ów powstał na przełomie lat 30. i 40. XX wieku, kiedy budowano obecne Zakłady Chemiczne "Blachownia" i tutaj umiejscowiono rozjazdy, które umożliwiały wjazd pociągom na teren kombinatu od strony Gliwic, bez konieczności zajeżdżania na stację Sławięcice. Było to istotne z punktu widzenia obsługi zakładu, ponieważ oryginalnie produkował on różne wyroby syntetyczne z górnośląskiego węgla (m.in. benzynę), a transporty musiały iść raz za razem. Niemcy przywiązywali dużą rolę do przepustowości węzła w Kędzierzynie, toteż w latach 30. i 40. był on przebudowany. Tor do kombinatu biegł początkowo pomiędzy torami szlakowymi linii 137, a następnie pod torem szlakowym nr 1, udawał się w kierunku grupy przyjazdowej Zakładów Chemicznych. Wiadukt w ciągu toru nr 1 pozostał po dziś dzień, jednak połączenie zakładów z torami szlakowymi Podsudeckiej zlikwidowano w latach 80. lub 90. XX wieku - jest to obecnie tor wyciągowy z grupy. Posterunek odgałęźny przekwalifikowano na odstępowy, a następnie na strażnicę przejazdową.
Za czasów Gierka planowano zbudować w Blachowni rafinerię ropy naftowej (?), powstały nawet zbiorniki na paliwo, późniejsza baza CPN, dalej Orlen, obecnie nieczynna.
Fajnie by było, gdyby znalazł się ktoś potwierdzający/zaprzeczający tą wersję, bo o ile tor do kombinatu pamiętam osobiście, o tyle pozostałych rzeczy ciężko się w necie doszukać.
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Niezdrowice