OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Tuplice Barszcz

Ostatnia zmiana: 2020-05-03

Historia nazw
data nazwauwagi
1897-10-01 Teuplitz Forsterstraße
1945-08-27 Tuplice Barszcz Okólnik IV/2.a/5/45
Historia eksploatacji
datatypstanuwagi
1897-10-01 przystanek (PO) Ruch pasażerski
1948-05-01 przystanek (PO) Zlikwidowany/a

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Darek Nowak (2020-04-14 00:19:37)
    Dziwne że opłacało się Niemcom, przy mniejszej liczbie ludności niż teraz, uruchamiać wogóle taki przystanek.
  • #2 wasiukibic (2020-04-14 11:02:47)
    Przejrzałem kilka poniemieckich map sprzed 1945 roku dostępnych na Mapsterze i na żadnej ten przystanek, położony rzekomo w północnej części Tuplic, nie jest zaznaczony. Jedynie na egzemplarzu z 1940 roku, w pobliżu przejazdu kolejowego z drogą prowadzącą do Grzęzawy, wrysowane jest odejście bocznicy do dużego tartaku w Łazach ale punkt ten jest określony nie jako Hp (Haltepunkt) czy Hst (Haltestelle) tylko jako Schp (Schuppen). Lokalizacja peronu przy wiadukcie nad ul. Leśną nie wydaje mi się prawdopodobna - byłem tam i nie zauważyłem żadnego poszerzenia nasypu https://www.bazakole… https://www.bazakole… W dodatku napotkany przeze mnie miejscowy wspominał o tej bocznicy do tartaku w Łazach, natomiast nic nie mówił o peronie. Niemcy na swoich mapach też robili błędy (np. nie na wszystkich jest wrysowany przystanek Trzebiel Gródek) ale raczej nie byłby on powielany na kilku kolejnych arkuszach.
  • #3 (odp. na #2) Marek Potocki (2020-04-30 07:05:01)
    Przystanku nie ma na żadnej mapie – to fakt. Pojawia się w WOT z 1925 roku w odległości 2 km od Tuplic. Następne Łazy Żarskie, to 5 km. Czyli chyba można przyjąć, że przystanek miałby się znajdować gdzieś właśnie w tej okolicy.
  • #4 Paweł Skup (2020-04-30 09:19:51)
    Na schematycznej mapie sieci kolejowej z 1946 roku stacja Tuplice Barszcz znajduje się na 32,6 km szlaku z Weisswasser do Żemrza (Lubska), zaś Tuplice na 30,9. Stąd wniosek, że od stacji Tuplice była ona oddalona o 1,7 km, a punkt taki wypada przy ul. Leśnej (wg mapy niemieckiej był tam wiadukt, kolej górą). Ulica ta prowadzi do Forst, więc mogła się tak poprzednio nazywać. Niecały 1 km od tego miejsca był przed wojną domek myśliwski.
  • #5 wasiukibic (2020-04-30 14:39:40)
    Wiadukt, mimo rozbiórki linii istnieje nadal, tak samo jak istnieje nasyp, i właśnie dlatego ciężko mi sobie wyobrazić wsiadanie/wysiadanie z tego miejsca do pociągu, jak szerokość nasypu jest akurat taka, aby zmieścił się tam ino tor. Może to upływ czasu i degradacja wynikła z nieużywania linii od 30 lat spowodowała ukrycie nawet najbardziej prymitywnych elementów infrastruktury dla pasażerów ale nawet wtedy - pozostały by ślady na budowlach ziemnych, jakieś dojście do "peronu", a nawet na zdjęcia widać, że próżno tam szukać takich elementów. Nawet koledzy z Atlasu Kolejowego umiejscawiają go bliżej Łazów Żarskich https://www.atlaskol… w miejscu gdzie był posterunek bocznicowy i najprawdopodobniej jakaś ładownia.
    Podczas focenia w okolicy spotkałem tubylca, który był bardzo obtrzaskany w terenie i teraz mogę jedynie żałować, nie spytałem go o ten Barszcz.
  • #6 Paweł Skup (2020-04-30 16:21:59)
    Przeanalizowałem napotkany problem przy zastosowaniu różnych materiałów kartograficznych, ale najlepsze wyniki dała obserwacja NMT :) Otóż jest takie miejsce, gdzie nasz Barszcz mógł się ukryć. I jest to jedyne miejsce na całym odcinku. Rzućcie okiem, proszę: https://mapy.geoport…
    Pośrodku ekranu, pomiędzy widaduktami, tuż przy przepuście dla smródki. I nawet są ścieżki na nasyp.
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2020-05-01 16:55:25)
    Przejrzałem swoje fotki z tamtego odcinka i w życiu bym nie powiedział, że tam jest jakaś ścieżka czy poszerzenie nasypu. Wszystko dokumentnie zarośnięte. Znowu pozmieniać przypisanie niektórych kadrów; chyba z żadnym przystankiem kolejowym nie było do tej pory tyle perypetii, co z tym Barszczem. Nie mniej jednak, twój strzał wydaje się być celny.
  • #8 (odp. na #7) Paweł Skup (2020-05-01 17:37:50)
    Lidar nie kłamie :) A co ważne, po zdjęciu warstwy lidarowej (pierwsza od góry w okienku z prawej strony) widać działki i działka 639, na której leży nasyp też się rozszerza w tym miejscu.
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2020-05-01 18:55:07)
    Mosz recht, następnym razem wezmę to pod uwagę przed wizytą w jakimś zapomnianym przez Boga i ludzi miejscu.
  • #10 Janina P-a (2021-06-22 19:12:26)
    Chciałabym potwierdzić, że to właśnie w tym miejscu był przystanek Barszcz. Mówiła mi o tym moja mama, która w Tuplicach zamieszkała w 1946 r. mając wtedy 9 lat. Sama również nie raz widziałam, jak w latach 70. zatrzymywały się tam pociągi (nawet sama tam wysiadałam, ponieważ mieszkałam bardzo blisko wiaduktu, na ul. Leśnej), ale działo się to na prośbę podróżnych z tej części Tuplic (którzy np. wracali z dużymi zakupami z Lubska), a godziła się na to obsługa pociągu.
    Inne ciekawostki o tym nasypie, to dwa wypadki. Pierwszy, kiedy pociąg z Lubska (raczej piętrowy) zjechał na prawą stronę nasypu, przed rowem, przed wiaduktem nad ul. Leśną. Drugi, kiedy pociąg również z Lubska zjechał, tym razem na lewą stronę nasypu, również przed wiaduktem nad ul. Leśną (tą sytuację widziałam osobiście).

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Tuplice Barszcz

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...