OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Łódź Kaliska Towarowa

Ostatnia zmiana: 2017-12-27

Opis ogólny
Opis ogólny: Przystanek Łódź Karolew to dawna nazwa stacji, otaczają ją tory towarowe stacji Łódź Kaliska Towarowa. Na głównym budynku stacji, który adoptowano do celów mieszkalnych, zachowała się tablica z napisem "PERON 2" i zdewastowane wskaźniki W4 w postaci latarni przy torach.

Stacja Łódź Karolew, zaznaczona była jeszcze na planie Łodzi wydawnictwa PPWK z 1976 r. (wyd. 10), ale na planie z 1979 r. (wyd. 13) już jej nie ma. (info: Andrzej Wysocki, 2005-12-25)

Dawna stacja Karolew, a dzisiejsza Łódź Kaliska Towarowa ma 2 perony, dziś nieużywane. Na stacji była waga wagonowa.

Opis infrastruktury: Stacja została wyłączona z użytkowania w trakcie kiedy rozpoczęto przebudowę dworca Łódź Kaliska osobowa w latach 80 wyburzono i postawiono wtedy dwa nowe mosty kolejowe jeden używany do dziś na linii 14 Łódź Kaliska – Forst drugi nigdy nie otworzony dla ruchu (niema zresztą na nim położonych torów) na linii 539 Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia oraz linii 25 Łódź Kaliska – Dębica – dla której wybudowano wtedy tymczasowy ( na czas remontu – tak wtedy planowano) objazd za stacją ŁKO która przechodzi przez most na linii 14 Stacja pierwotnie miała zostać otwarta po zakończeniu remonty, jednak z braku funduszy remont zakończył się dwadzieścia lat później, niestety wtedy nie było czego i poco otwierać (info: Rafał Banasiak, 2007-04-04)

Semafory świetlne nie działają, tory urywają się przed wiaduktem nad ul. Bandurskiego (wiadukt jest pusty, nieużywany). Stara rampa towarowa porośnięta trawą... Stan na wrzesień 2007. (info: Filip, 2007-09-06)

Opis budynków: W 2007 roku wyburzono nastawnię Łódź Kaliska Towarowa. Wieża wodna nadal stoi, jest w całkiem dobrym stanie. (info: Filip, 2007-09-06)

Dla wielu może wydawać się dziwne, dlaczego tak blisko siebie powstały dwa duże dworce. Łódź Karolew była stają średnicową. Wybudowana jako główna stacja końcowa kolei obwodowej na której w okresie zaborów pociągi kończyły swój bieg. dalej już była tylko łącznica ze stacją szerokotorowej carskiej kolei kaliskiej. Różnica w prześwicie i potrzeba przeładunku towarów z normalnotorowej kolei Warszawsko-Wiedeńskiej wymusiła powstanie stacji. Po wojnie kiedy przekuto kolej kaliską na 1435mm dalsze istnienie dworca nie miało sensu i z czasem stacja została zapomniana. (info: Jan z Pabianic)
Dane tabelaryczne
Województwo: łódzkie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma i nie było
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: świetlne nieczynne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nie ma i nie było
przejście nadziemne: nie ma i nie było
wieża wodna: nieużywana zdewastowana, stoi na tyłach działki przy Al. Jana Pawła II nr 15 pomiędzy dwoma wiązkami ślepych torów (dochodzących do Al. W. Bandurskiego), robi wrażenie trwałej betonowej budowli, z bliska ma prawie tekturowe ściany. info B. Wojtyniak grudzień 2017 r.
perony: Perony: 2
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  1,229 Łódź Kaliska – Dębica (25)  
  0,000 Łódź Kaliska Towarowa – Retkinia (539)  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Łódź Kaliska (woj. łódzkie) 0,86 km
Retkinia (woj. łódzkie) 1,41 km
Łódź Pabianicka (woj. łódzkie) 2,94 km
Kolej Obwodowa (woj. łódzkie) 2,97 km
Zdrowie (woj. łódzkie) 3,13 km
Łódź pl. Wolności (woj. łódzkie) 3,48 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Łódź Kaliska Towarowa

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...