OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wrocław Świebodzki

Ostatnia zmiana: 2020-04-10

Opis ogólny
Opis ogólny: Tuż za peronami jest targowisko,tory zakryte betonowymi płytami, w budynku stacji sklepy. (info: Błażej Krawczyk, 2005-05-11)

Bardzo korzystne położenie dworca w stosunku do centrum miasta oraz dokonujące się na naszych oczach przeobrażenie otoczenia (w miejsce dawnych fabryk i magazynów zajmują biurowce i bloki) sprawia, że w nieokreślonej przyszłości ruch kolejowy wróci tu (tak przynajmniej zapewniają władze miasta) w postaci szybkich połączeń podmiejskich z Głogowa, Legnicy czy Wałbrzycha. Warto też dodać, że był to w zasadzie pierwszy zelektryfikowany wrocławski dworzec (kabel otrzymał jeszcze przez II wojną światową), jednak na przełomie roku 1998 i 1999 zdemontowano sieć trakcyjną pozostawiając smutnie sterczące gołe słupy. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis infrastruktury: Opodal obrotnica. Obecnie stoi tam drezyna i osie. (info: sierak, 2005-07-19)

Pierwotnie istniała nad peronami stalowa hala zastąpiona przez wiaty w wyniku modernizacji i rozbudowy dworca. Obrotnic w sąsiedztwie stacji znajdowało się kilka - ze względu na ułożenie budynków fabrycznych dojazd do części bocznic odbywał się właśnie za pomocą obrotnic. Na południowy zachód od dworca istnieje magazyn z rampą, która od strony miasta jest wyposażona w tor tramwajowy zaś od strony "kolei" w tor kolejowy - umożliwia to przeładunek towarów z pociągów na tramwaj. Rozwiązania te nie jest jednak wykorzystywane od chwili zakończenia II wojny światowej. Ponadto dawne mapy wyraźnie dokumentują, że w przeszłości okolice dworca Świebodzkiego były bardzo gęsto pocięte przez bocznice zarówno kolejowe jak i tramwajowe, które splatały się ze sobą. Przejście nadziemne łączy ulicę Tęczową z ulicą Robotniczą (a raczej z łącznikiem odchodzącym od niej do towarowej części stacji), zamknięto je bodajże w roku 2001 ze względu na bardzo zły stan drewnianych elementów, sama konstrukcja stalowa ma się natomiast nie najgorzej. (info: wasiukibic, 2007-09-24)

Opis budynków: Dawna nastawnia wykonawcza WŚ1 jest obecnie dysponująca, stoi ona na rozwidleniu torów, których część idzie w kierunku dworca Świebodzkiego zaś dwa skrajne południowe w kierunku p. odg. Wrocław Grabiszyn. Dawna dysponująca WŚ spełnia obecnie rolę wykonawczą i stoi bardziej na wschód (za wiaduktami kolejowymi) i obsługuje rozwidlenie torów na te kierujące się w kierunku zakładów "Centrozłom", placów ładunkowych, peronów dworca Świebodzkiego, bazy służby drogowej, bocznic do innych zakładów. Jest ona otwierana czasowo - wtedy gdy na bocznice wjeżdża lub wyjeżdża skład towarowy. Pozostałe 2 nastawnie wykonawcze są nieczynne z tym, że ta znajdująca się w sąsiedztwie dawnej dysponującej jest zdemolowana zaś ta stojąca najbliżej dworca ma zmienione przeznaczenie. Mieścił się tam minn. zakład szklarski. W dawnej lokomotywowni stacjonują maszyny służby drogowej także jest ona zagospodarowana. Magazyny części towarowej dworca są albo wykorzystywane przez podmioty gospodarcze albo popadają w ruinę, pod żaden z nich nie podjeżdżają już wagony, część torów magazynowych jest zdemontowanych lub zasypanych. Budynki ekspedycji towarowych są zamieszkałe. (info: wasiukibic, 2007-09-24)
Dane tabelaryczne
Województwo: dolnośląskie
dodatkowe tory: są, niezdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: zmienione przeznaczenie
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne i/lub kształtowe zlikwidowane
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nieczynne w stanie dobrym
kasa: zlikwidowana lub nieczynna
wieża wodna: istnieje lub istniała, stan obecny nieznany
perony: Perony: 3
Krawędzie peronowe: 6
kody: IBNR:6525
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  0,000 Wrocław Świebodzki – Zgorzelec (– Görlitz) (274/493)  
  0,000 Wrocław Świebodzki – Wrocław Muchobór (757)  
  1,000 Wrocław Świebodzki – Wrocław Gądów (760)  
  Bocznice rejonu dw. Świebodzkiego  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wrocław Marchijsko-Dolnośląski (woj. dolnośląskie) 0,21 km
Wrocław Dworzec Miejski Prawego Brzegu Odry (woj. dolnośląskie) 0,30 km
Grabiszyn D-F (woj. dolnośląskie) 0,94 km
Wrocław Świebodzki DOLKOM DZN (woj. dolnośląskie) 1,04 km
Grabiszyn (woj. dolnośląskie) 1,40 km
Wrocław Szczepin (woj. dolnośląskie) 1,69 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Łukasz Kiąca (2017-09-06 13:58:51)
    Film prezentujący od 2:48 do 3:16 dworzec Świebodzki w 1989 r.
    https://www.youtube.…
  • #2 Maciej (2019-11-14 19:32:29)
  • #3 ROPA Poznan (2019-11-14 21:23:14)
    Właśnie dzisiaj popołudniu się palił.
  • #4 ACdVL (2020-07-03 20:11:41)
    Były dworzec (właściwie jego główne tereny, niekoniecznie sam budynek), sfilmowany przeze mnie ok. 2012 roku, wyglądał wtedy tak: https://www.youtube.… Jeśli się nie mylę to wtedy część torowiska przy peronach wyglądała na użytkowaną. Ten dworzec (jak i wiele innych) nie ma niestety szczęścia do kraju swojego położenia, że tak oględnie się wyrażę - taka jest prawda. W innym wypadku coś zapewne by drgnęło, a tu? Można potargować, coś tam kupić, posprzeczać się, choć o przyszłych planach nikt się nie zająknie. Szkoda tylko i okolicy, i ludzi, którzy chcieliby powrotu dworca do jego oryginalnego i pierwotnego przeznaczenia. Tak jak z rowerem - służy do jeżdżenia, a po pewnym czasie odstawiasz go. Jest rower, a jakoby nieużytkowany, w dodatku poczyna ci rdzewieć, powietrze z opon schodzi.. Podobnież rzecz ma się z tym pięknym przecież dworcem. Nauka prawdziwa brzmi: nigdy nie wierz tym, co najwięcej obiecują i co wiecznie obiecują, bo będzie na odwrót wobec tego, co obiecają..

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wrocław Świebodzki

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...