OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Gdańska

Ostatnia zmiana: 2020-09-15

Opis ogólny
Zanim powstała Warszawa Centralna, to właśnie ta stacja stanowiła najważniejszy węzeł w Warszawie.
Peron na którym pociągi kończyły kiedyś bieg jest od ponad 10 lat nieużywany i częsciowo rozebrany - tory leżą jeszcze ale zarośnięte. Wszystkie bocznice towarowe wychodzące kiedyś ze stacji sa zdewastowane, rozebrane lub nieczynne… (info: kolejdojazdowamarecka)

Przed Euro'2012 Warszawa Gdańska przeszła kompleksową modernizację i dane zawarte w serwisie trzeba zaktualizować. Zostało wybudowane przejście podziemne, które łączy aż 3 funkcje naraz: komunikuje perony dworca, łączy się ze stacją metra Dworzec Gdański oraz umożliwia pieszym przejście pod torami stacyjnymi w kierunku północ-południe. Nie zmieniła się liczba peronów (nadal 3), ale przebudowano je i w tej chwili każdy peron ma 2 krawędzie (dotąd między peronami 2 i 3 leżał tylko 1 tor). Wszystkie perony obecnie są wysokie (wcześniej tylko 1). Peron 1 nadal pozostaje nieczynny, częściowo rozebrany i zarośnięty, ale nie został chyba skazany na likwidację, bo w nowym przejściu podziemnym jest przygotowane wyjście do niego (na razie zaślepione ścianką). Jedyne co po modernizacji zmieniło się na niekorzyść, to znaczne wydłużenie drogi z budynku dworca do peronów. Dotychczasowe wyjście na perony jest zamknięte, a obok kas biletowych jest nowe wyjście i za nim dobudowany przeszklony łącznik, którym kilkadziesiąt metrów w kierunku zachodnim trzeba przejść, aby dostać się do tunelu na perony. (17-08-2012) (info: Paweł B., 23-08-2012)

Istnieje Peron 2 z torami 3 i 5 oraz peron 3 z torami 1 i 2 Pozostawionie miejsce na Peron 1 i na Peron 4 Stacja przystosowana do obsługi parowozów - czynny żuraw wodny (info: JSB, 10-09-2013)

W latach 2015-16 wybudowany został dodatkowy peron. Są to przygotowania do przejęcia przez stację ruchu pociągów dalekobieżnych podczas remontu linii średnicowej.

Opis budynków:

Dodatkowa nastawnia LCS. (info: JSB, 10-09-2013).
Dane tabelaryczne
Województwo: mazowieckie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: używany zgodnie z przeznaczeniem
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: wiata nad peronem
semafory: świetlne
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: czynne
Przejście nadziemne: rozebrane
kasa: czynna
wieża wodna: była, ale obecnie już nie istnieje
perony: Perony: 3

Krawędzie peronowe: 6
kody: EPA:5100137
HAFAS:5100172
IBNR:243
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  10,534 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga (20)  
  7,924 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Gdańska (509)  
  Warszawa Gdańska – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Warszawa Młocińska (woj. mazowieckie) 0,03 km
Warszawa Powązki (woj. mazowieckie) 2,35 km
Warszawa ZOO (woj. mazowieckie) 2,88 km
Śliwice (woj. mazowieckie) 2,96 km
Golędzinów (woj. mazowieckie) 3,20 km
Słodowiec (woj. mazowieckie) 3,25 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Paweł Skup (2020-09-14 08:37:21)
    Moim zdaniem, wyrobionym na podstawie artykułów prasowych (Kurjer Warszawski), kolejność nazywania tej stacji jest odwrotna: przy okazji "uciekającej lokomotywy" z Czystego i jej zderzenia z pociągiem z Iwangrodu (Dęblina) 22 lutego 1900 jest mowa o stacji Nadwiślańskiej i ani słowa o Kowelskiej. Natomiast w artykule z 04.01.1911 roku na temat niewydolności węzła warszawskiego pisze się już tylko o Warszawie Kowelskiej.
    Największe wątpliwości budzi data 2004... Warszawą Gdańską jest prawdopodobnie od I 1945...
  • #2 marcin_f (2020-09-14 15:53:25)
    W artykule o przebudowie węzła warszawskiego, zamieszczonego w „Przeglądzie Technicznym” nr 39/1921 https://bcpw.bg.pw.e… , autor używa historycznych nazw dworca w związku z planami czy wydarzeniami z danego roku, i tak: 1890 Warszawa Nadwiślańska, 1911 Dworzec Kowelski, obecny Dworzec Gdański. W artykule o kolejach w W-wie, zamieszczonym w „Przeglądzie Technicznym” nr 2/1904 https://bcpw.bg.pw.e… , na mapce (rys. 3) dworzec jest opisany jako Warszawa Nadwiślańska. W nieoficjalnym (?) rozkładzie jazdy pociągów na Królestwo Polskie (Rosja), lato 1909, na str. 52-53 stacja figuruje jako Kowelska.
    To sugeruje, że nazwę Nadwiślańska stacja nosiła od otwarcia do niezidentyfikowanej daty między 1904 a 1911 (1909, jeżeli uznać, że rozkład jazdy jest wiarygodny, mimo że nieoficjalny), Kowelska później, a zmiana na Gdańska miała miejsce przed 27 września 1921 (data wydania PT nr 39/1921).
  • #3 Paweł Skup (2020-09-14 18:25:41)
    Dodam jeszcze, że na fotografiach z 1941 i 1943, dostępnych np. na fotopolska.eu, nazwa dworca jest dwujęzyczna, a nawet to niemiecka nazwa zdaje się być doklejona.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Warszawa Gdańska

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...