OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Warszawa Zachodnia

Ostatnia zmiana: 2021-11-15

<== | Galeria | ==>
Data: 1936-11-15
Autor: nieznany
Przesłał: Przemysław Warczyński
Napisz e-mail
Zamieszczono: 2021-11-11

Galeria użytkownika Przemysław Warczyński

Galeria autora nieznany

Wagon sterowniczy produkcji Zakładów Cegielskiego w Poznaniu, budowany w latach 1936 - 1938 dla zespołów elektrycznych Warszawskiego Węzła Kolejowego. Zespół elektryczny składał się z wagonu silnikowego, doczepnego i sterowniczego. Wagony silnikowe produkowano w zakładach Lippopa w Warszawie, wagony doczepne i sterownicze w Zakładach Cegielskiego w Poznaniu oraz w Fabryce Wagonów w Sanoku.
Fotografię wykonano na tle hal Głównych Warsztatów Elektrotrakcyjnych dokładnie miesiąc przed oficjalnym otwarciem trakcji elektrycznej na odcinku Pruszków - Warszawa Gł. - Warszawa Wsch. - Otwock, które nastąpiło 15 grudnia 1936 r. Widoczne z tyłu hale uległy całkowitemu zniszczeniu podczas bombardowań Warszawy we wrześniu 1939 r.
Zdjęcie z albumu rodziny Hagedorn; bez nakrycia głowy stoi pracownik Cegielskiego Bronisław (Brunon) Hagedorn ( https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2191&oid=12199&ed=0&okno=galeria&photoid=245951 ) oddelegowany w okresie elektryfikacji linii do Warszawy ( https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=bocznice&id=2191&okno=galeria&photoid=246064 )

Licencja: Nie można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' [?]

Tagi: tabor.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 476
: 20

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #11 (odp. na #10) Paweł Skup (2021-11-13 16:43:37)
    Mojem skromnem zdaniem tiu: http://mapa.um.warsz…
    Adres przedwojenny to Armatnia 6. Dziś jest to adres jednego z domów na d. osiedlu pracowników Drogi Żelaznej Warszawsko-Kaliskiej, które przetrwało 2 wojny światowe.
    Właściwie trzeba by zrobić nowy punkt, albo przyporządkować do linii Warszawa-Kaliska -- Warszawa-Gołąbki, co trochę nie ma sensu.
  • #12 (odp. na #11) Przemysław Warczyński (2021-11-14 14:47:22)
    Stworzyć nowy punkt albo dodać do Warszawy Zachodniej (jeśli faktycznie Główne Warsztaty Elektrotrakcyjne podlegały pod Warszawę Zachodnią).
  • #13 Błażej Kopka (2021-11-14 15:32:20)
    Z zamieszczonego właśnie w bazie zdjęcia świadectwa pracy wspomnianego w opisie Pana Bronisława wynika, że w dacie wykonania zdjęcia od dawna nie był już pracownikiem Cegielskiego https://www.bazakole…
  • #14 (odp. na #13) Przemysław Warczyński (2021-11-14 17:18:14)
    Wręcz przeciwnie :-) https://www.bazakole… Ale faktycznie nie znam zasad wtedy panujących - mam jeszcze jedno jego świadectwo pracy z okresu międzywojennego, a i tak podejrzewam, że mogły być inne. Wygląda, że już wtedy stosowali "umowy śmieciowe".
  • #15 Błażej Kopka (2021-11-14 17:39:10)
    Tak tak - wiem - pośpieszyłem się :)
  • #16 Stanisław Stanisław (2021-11-15 15:28:20)
    Proszę zauważcie, że pierwsze świadectwo pracy (kiedy pan Bronisław pracował jako kotlarz od 5.08.1928 do 10.10.1929) https://www.bazakole… zostało wydane prawdopodobnie w ramach "stażu" w HCP, który być może był gwarantowany przez zakład wszystkim uczniom, po ukończeniu szkoły przyzakładowej - którą pan Bronisław ukończył dokładnie w dniu rozpoczęcia pracy 5.08.1928 https://www.bazakole… W ramach tego "stażu" został zdany egzamin czeladniczy - w dniu 6.10.1928, i być może od tej daty liczone było roczne, "gwarantowane" zatrudnienie, które zakończyło się 10.10.1929 r. Wspominam o tym, bo takie "gwarancje" zatrudnienia (po ukończeniu szkoły przyzakładowej) praktykowane były np. w PRL w wielu dużych zakładach pracy, a i obecnie, gdzieniegdzie taka praktyka istnieje. Może już przed wojną było to stosowane - co było zachętą dla młodzieży do podejmowania nauki w szkołach przyzakładowych, dzięki czemu, zakłady pracy miały zapewnioną co roku, w miarę stałą, liczbę odpowiednio wykwalifikowanych robotników dostępnych na "miejscowym rynku pracy".

    Natomiast w dniu 15 listopada 1936 (data wykonania fotografii przy jednostce trakcyjnej) pan Bronisław wydaje się, nie był jednak zatrudniony w HCP, (prawdopodobnie wskazuje na to nawet jego strój - nie roboczy), bo w kolejnym świadectwie pracy https://www.bazakole… wykazane są okresy zatrudnienia od 23.07.1936 do 24.08.1936 (być może wówczas np. zapoznawał się z pracą przy "trakcji elektrycznej" - był na "przyuczeniu") oraz od 30.11.1936 do 25.06.1938 kiedy pracował jako przyuczony robotnik, niby w Kotlarni, ale może wykonywał zajęcia związane z jednostkami o napędzie elektrycznym, wówczas termin "przyuczony robotnik", pasował by do tego, że nie miał on wykształcenia odpowiedniego do pracy związanej z trakcją elektryczną (był kotlarzem). Można też snuć domysły, że zdjęcie z Warszawy to może być np. jakaś delegacja pana Bronisława, wówczas - jako praca poza terenem HCP - wykazana była by prawdopodobnie na jeszcze innym świadectwie pracy z okresem zatrudnienia od 25.08.1936 do 29.11.1936 co wypełniłoby lukę pomiędzy wspomnianymi wyżej okresami zatrudnienia i pokryło się z datą zrobienia fotografii w dniu 15.11.1036. To tylko snucie domysłów, ale należy zauważyć, że fotografia ta została wykonana na terenie Głównych Warsztatów Elektrotrakcyjnych w Warszawie, gdzie wydaje mi się postronne osoby nie mogły tak sobie wejść i w dodatku "cyknąć fotkę" na schodkach taboru. Zakaz wstępu na zamknięte tereny kolejowe dla osób niezatrudnionych był w II RP równie rygorystycznie egzekwowany jak w czasach PRL-u.

    Przemek, zdjęcia, które zamieściłeś, są bardzo interesujące. Przedstawiają przedwojenną, niezwykłą historię, ówcześnie młodego człowieka (jak wynika ze świadectwa ukończenia szkoły ur. w 1909), związanego zawodowo z Zakładami H. Cegielskiego w Poznaniu. A może masz informacje jakie były dalsze losy pana Bronisława - wojenne i powojenne - czy, jeżeli przeżył wojnę, po 1945 r. swoje życie zawodowe także związał z kolejnictwem ?
  • #17 ksiezyc_wiadomo_ktory (2021-11-15 18:49:18)
    Oddział II https://www.bazakole… to produkcja (głównie) dla przemysłu rolno-spożywczego zlikwidowany w 1933 r.
    Oddział III https://www.bazakole… to produkcja (głównie) parowozów i wagonów.
    Najwięcej parowozów HCP wyprodukował w 1931 r. - 62 szt. Później do 1938 r. od 3 do 24 rocznie czyli produkcja spadła o mniej więcej 2/3 stąd być może rozstanie pana Hagedorna z HCP.
  • #18 Przemysław Warczyński (2021-11-15 18:51:39)
    Rzeczywiście w chwili wykonywania zdjęcie świadectwo pracy wykazuje trzymiesięczną przerwę w zatrudnieniu. Faktycznie była to jakaś forma delegacji - wskazuje na to podpis na odwrocie zdjęcia (dwa pierwsze słowa niepewne): "[Wóz sterowy] najnowszej produkcji przy których jestem zatrudniony z pracownikami od Cegielskiego", ale potwierdza to skan z legitymacji ubezpieczeniowej ( https://www.bazakole… )! Stanisławie, miałeś bardzo dobre przeczucie!!
    Raczej Bronisław nie pracował w innych zakładach - ogólnie był "całe życie" związany z Cegielskim. Uczył się w szkole Cegielskiego, pierwszą pracę podjął w Cegielskim i dalej ją kontynuował. W okresie wojny pracował w DWM - czyli drugowojennej "wersji" Cegielskiego ( https://www.bazakole… ), a po wojnie "nieprzerwanie" pracował też w Cegielskim ( https://www.bazakole… , https://www.bazakole… ). Nie do końca rozumiem jak liczyli ten nieprzerwany okres. Na pewno pracował tam do emerytury, a właściwie do końca życia ponieważ zmarł po niecałych pięciu miesiącach od otrzymania drugiego dyplomu.
  • #19 (odp. na #18) Stanisław Stanisław (2021-11-16 09:44:27)
    Bardzo dziękuję za dodatkowe informacje. Ciekawa jest legitymacja ubezpieczeniowa. Zwróćcie uwagę, że zgodnie ze świadectwem pracy https://www.bazakole… pan Bronisław został zwolniony 24.08.1936 r. (sprawdziłem w internecie, był to poniedziałek), a w dniu 26.08.1936 (środa) zarejestrował się w ówczesnym urzędzie pracy. Świadczy o tym czerwona pieczątka z napisem "Zarejestrowano w W.B.F.P. w Poznaniu dnia ...". Skrót W.B.F.P. w przedwojennej Polsce oznaczał Wojewódzkie Biuro Funduszu Pracy. Realia gospodarcze lat 30-tych nie były "różowe", panował kryzys, może nawet rejestracja w urzędzie pana Bronisława, z jednodniowym opóźnieniem w stosunku do daty zwolnienia, była spowodowana dużymi kolejkami bezrobotnych chcących się zarejestrować. To tylko domysły, bo mogło być też tak, że pan Bronisław następnego dnia po zwolnieniu szukał pracy, a jak jej nie znalazł to postanowił zarejestrować się w W.B.F.P. Ciekawe są też pieczątki w j. angielski: Contractors' Committee for the Electrification of Polish Railways - Komisja Kontrahentów ds. Elektryfikacji Polskich Kolei, a należy pamiętać, że np. aparaturę elektryczną dla EZT dostarczyła wytwórnia English Electric Co Ltd. Czyżby więc pan Bronisław przez jakiś czas pracował dla wspomnianej "Komisji" skoro odnotowuje na odwrocie zdjęcia "jestem zatrudniony z pracownikami od Cegielskiego", co sugeruje, że nie był zatrudniony jako tako w samym HCP (?). Może więc to nie była delegacja, tylko jakiś krótkotrwały kontrakt podpisany bezpośrednio z Anglikami (?), choć istnieje też możliwość, że to właśnie HCP oddelegował wybranych pracowników na ten kontrakt. Interesujące.

    Wydaje mi się, że nieprzerwany okres pracy należy rozumieć dosłownie. Liczony więc był (zgodnie z dyplomem uznania za 25-lat pracy, wystawionym z datą 1 maja 1964 r. https://www.bazakole… ) od zapewne dnia 1 maja 1939 r. W międzyczasie Fabryka HCP stała się DWM - Deutschen Waffen und Munitions Fabriken Posen, Niemiecką Fabryką Broni i Amunicji, produkującą głównie na potrzeby sił zbrojnych III Rzeszy, w tym parowozy takie jak BR42 (Ty3) czy BR52 (Ty2).

    Interesujące jest świadectwo "certyfikatu bezpieczeństwa" wystawione dla pana Bronisława https://www.bazakole… Zwróćcie uwagę, że osoba zatrudniana w fabryce gdzie produkowano m.in. broń i amunicję (a w HCP to robiono) musiała przejść weryfikację w SD czyli Sicherheitsdienst des Reichsführers SS, Służbie Bezpieczeństwa Reichsführera SS, organie wywiadu, kontrwywiadu i służby bezpieczeństwa SS. Zapewne DWM musiało wystawiać takie certyfikaty po "sprawdzeniu" pracownika przez SD. Temat/wniosek (Betrifft): "Zabezpieczenie przestrzeni życiowej/warunków do życia, polskich pracowników zatrudnionych w naszej firmie" (dosłownie) rozpatrywany był przez SD-Leitabschnitt Posen, Sekcję Główną SD w Poznaniu, w dniu 11.04.1940, jak wynika z zamieszczonego zdjęcia, ze skutkiem pozytywnym dla pana Bronisława, który certyfikat bezpieczeństwa otrzymał (o nr 2180, dnia 30.04.1940) i mógł kontynuować pracę w Cegielskim... jak i np. w miarę spokojnie poruszać się po mieście. Jako zatrudniony w DWM nie podlegał np. wywózce na przymusowe roboty do Niemiec oraz był zapewne zwalniany (po weryfikacji) z np. masowych zatrzymań bądź "łapanek", które w Poznaniu też miały miejsce. Takie zaświadczenie o pracy w DWM mogło wręcz uratować życie panu Bronisławowi.

    Kolejny dyplom uznania za 35-lat nieprzerwanej pracy https://www.bazakole… (wystawiony z datą 29 marca 1974 r.) wiązał się prawdopodobnie z odejściem pana Bronisława na emeryturę. Urodzony 4 marca 1909 r. skończył właśnie 65 lat i podlegał odprawie emerytalnej. Wielka szkoda, że zmarł niecałe 5 miesięcy po otrzymaniu tego dyplomu, nie korzystał więc długo z przyznanej emerytury - jeżeli w ogóle zdołał na nią przejść. Interesujące jest także to, że na wspomnianych dyplomach pan Bronisław figuruje jako Brunon. Może było to jego drugie imię (Bronisław Brunon), a może w trakcie okupacji Niemcy zmienili jego imię z Bronisław na Bruno [znane są takie przypadki np. Bronisław Łopińsk - Bruno Lopinski (1877-1961), niemiecki aktor, scenarzysta i producent filmowy polskiego pochodzenia}, a po 1945 podczas wystawiania nowych dokumentów, niemiecki Bruno stał się polskim Brunonem.

    Interesujące, że historia zatrudnienia pana Bronisława, jest obecnie częścią historii HCP (tak uważam). Ile niezwykłych "kolejowych" wspomnień i opowieści, mógł "nosić w swojej głowie" pan Hagedorn. Tego jednak nie dowiemy się już nigdy...
  • #20 (odp. na #11) Kuracyja (2021-11-24 20:33:39)
    To jest jedyne pasujące miejsce, patrząc na zdjęcia lotnicze z 1945 lub Korzenie Miasta, to nic innego z okolic Armatniej nie pasuje. Tak samo zresztą wskazałem w filmie o EW51.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Stacja kolejowa Warszawa Zachodnia

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...