OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Wieliczka Park

Ostatnia zmiana: 2018-07-15

Opis ogólny
Opis ogólny: Przystanek kolejowy przez który kursuje pociąg podmiejski relacji Kraków Główny - Wieliczka Rynek (info: Sylwia, 2008-01-28)

Budynek nastawni ND Wieliczka nieczynny. (info: Łukasz, 10-09-2009)

Obecnie trwa ostra modernizacja. Tory dodatkowe rozebrane, peron zlikwidowany, przesunięty i zrobiony prowizorycznie na wysokości nieczynnej nastawni dysponującej. Czeska firma GJW Praha skutecznie wykonuje modernizację linii i przygotowuje już się pod budowę nowych torów i peronów. (info: Łukasz, 18-11-2011)

Opis infrastruktury: ND Wieliczka, urządzenia mechaniczne scentralizowane. Nastawnia piętrowa. Urządzenia sprawne do pracy, jednak unieruchomione. Szynobus jadący do Wieliczka Rynek jedzie przez rozjazdy, które zamknięte są na zamek i zasponowane. W planach jest usunięcie tych zwrotnic i wstawienie prostego toru. (info: Łukasz, 10-09-2009)

Stacja "Wieliczka Kopalnia" ma po modernizacji być sterowana zdalnie. (info: Łukasz, 18-11-2011)

Semafory Świetlne : A2 , H2 , C2 , D , B2 , F2 , E , E2

Tarcze manewrowe świetlne : Tm1(stoi do dziś przy torze 8) , Tm2 ( zlikwidowana podczas likwidacji bocznicy " Żupa Solna " (info: MACIEK WIELICZKA, 05-01-2012)

Nastawnia Dysponująca WL zamknięta oraz wyłączona z ruchu pociągów. Rozjazdy przeznaczone do kasacji (od 2011) natomiast od 2001 do 2011 ustawione na drogę przebiegu na tor 12 przy wjazdach oraz wyjazdach pociągów nie uczestniczyły semafory gdyż zostały one zamknięte i wygaszone.

Są tory odstawcze, peron z dwoma krawędziami oraz nowe semafory świetlne (info: Mateusz Rozmus, 18-05-2012)

Obecnie jeden peron z dwoma krawędziami. Zbudowano tory odstawcze i odtworzono semafory świetlne sterowane z nastawni w Bieżanowie Wyjazdowe w kierunku Wieliczki Kopalni i Wieliczki Bogucic i wjazdowe od Wieliczki Bogucic i Wieliczki Kopalni.

Stary peron oraz tory z wyjątkiem jednego (przy dawnym peronie 1 (przy budynku stacji) (info: Mateusz Rozmus, 22-05-2012)

Istniała niewielka parowozownia kopalni. (info: MK_MK, 03-07-2012)

Tory odstawcze (nie są pod siecią) oraz żeberko, wszystko kierowane z nastawni Kraków Bieżanów (info: Mateusz Rozmus, 22-08-2013)

Opis budynków: Budynek kolejowy zamknięty. (info: Weronika Migdał, 2008-01-27)

Przy stacji znajduję się budynek nastawni dysponującej w stanie dobrym (info: Sylwia, 2008-01-28)

Nastawnia piętrowa, strasznie zapuszczona, na dole siłownia (napinacze). Pulpit dodatkowy do wyświetlania sygnałów, oraz nadal sprawna centralka telefoniczna. Po zrobieniu oględzin w ciągu około godziny nastawnię można przywrócić do życia i wszystkie zwrotnice przestawiać, aparat blokowy również sprawny. (info: Łukasz, 10-09-2009)

Budynek Stacyjny : Przeznaczony do celów mieszkalno-handlowych. Mieści się w nim magazyn firmy zajmującej sie oknami natomiast na górze budynku tam gdzie kiedyś była noclegownia dla załóg parowozowych mieszkają ludzie.

Magazyny: Jeden stoi pusty i zdewastowany, natomiast w drugim do 2011 r był jako zakład pracy "Kapsik s.c".

Nastawnia Dysponująca: Skrót nazwy posterunku - WL, nastawnia jest piętrowa mechaniczna, zdatna do działania urządzenia na niej są zablokowane oraz wyłaczone.

Budynki inne:

Budynek 1: Dawny budynek Sekcji Drogowej jest zaadaptowany jako budynek mieszkalny, mieszka w nim pracownik kolei (Tormistrz) Pan Nowak.

Budynek 2: Zaadaptowany jako budynek mieszkalny w nim dawniej była kuchnia i jadalnia dla pracowników stacyjnych (info: MACIEK WIELICZKA, 05-01-2012)

Nastawnia Dysponująca WL zamknięta oraz wyłączona z ruchu pociągów. Rozjazdy przeznaczone do kasacji (od 2011) natomiast od 2001 do 2011 ustawione na drogę przebiegu na tor 12 przy wjazdach oraz wyjazdach pociągów nie uczestniczyły semafory gdyż zostały one zamknięte i wygaszone.

Ze starej infrastruktury stacyjnej pozostała ruina magazynów i zdewastowany budynek stacji, który wpisany jest do rejestru zabytków i ma być remontowany. Stary peron został rozebrany tak samo jak obydwie nastawnie wraz semaforami. (info: Mateusz Rozmus, 22-05-2012)
Dane tabelaryczne
Województwo: małopolskie
dodatkowe tory: są, częściowo zdatne do eksploatacji
budynki: zamknięty w stanie dobrym
lokomotywownia: była, ale obecnie już nie istnieje
zadaszenie peronów: mała wiata przystankowa
semafory: świetlne
przejście podziemne: nie ma i nie było
kasa: nieczynna
przejście nadziemne: rozebrane
wieża wodna: nie ma i nie było
perony: Perony: 1
Krawędzie peronowe: 2
kody: HAFAS:5103959
IBNR:3323
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  4,741 Kraków Bieżanów – Wieliczka Rynek (109)  
  Wieliczka – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Wieliczka Rynek-Kopalnia (małopolskie) 0,86 km
Wieliczka Rynek (małopolskie) 1,36 km
Wieliczka Bogucice (małopolskie) 1,72 km
Kraków Bieżanów Drożdżownia (małopolskie) 2,76 km
Gaj (małopolskie) 3,04 km
Kokotów (małopolskie) 3,76 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji |

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Wieliczka Park

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...