Gliwice
Ostatnia zmiana: 2022-04-02
Opis ogólny |
---|
Pierwszy dworzec w Gliwicach powstał wraz z dotarciem linii z Wrocławia w 1845 roku. Był on zdecydowanie mniejszy od obecnego. Stał dokładnie w miejscu obecnego dworca, choć okolica różniła się znacznie. Ulica łącząca dworzec z centrum miasta zyskała nazwę „Dworcowa” (Bahnfofstrasse). W odróżnieniu od ulic Dworcowych w innych miastach, jest ona nieco oddalona od dworca. Pamiętać jednak trzeba, że w owym czasie w miejscu ulicy Zwycięstwa były dość bagniste łąki. W 1893 dokonano częściowej rozbudowy dworca. Rozwój miasta spowodował, że pilna stała się znacznie większa rozbudowa dworca odpowiedniego dla dużych przepływów ludzi i towarów. Pierwsze plany zaczęły powstawać tuż przed I wojną światową. Ale dopiero po jej zakończeniu, powstaniach, plebiscycie i ostatecznym wytyczeniu granicy między Polską a Niemcami powrócono do tematu. Opolska Dyrekcja Kolei przygotowała projekt nowego Dworca. Głównym projektantem był radca Grossart. Sama budowa rozpoczęła się wiosną 1923 roku. Wraz z dworcem postanowiono przebudować plac wokół. Tu prace koncepcyjne trwały znacznie dłużej i jeszcze w latach 30 XX wieku zastanawiano się nad ostatecznym jego kształtem. Plac zresztą wielokrotnie był potem przebudowywany, a obecnie (2022 rok) trwa kolejna jego przebudowa. Budowa nowego budynku dworca zakończyła się w 1925 roku. Otwarcie nastąpiło 9 grudnia. Do dziś dworzec niewiele się zmienił z zewnątrz od czasu jego powstania. Widać to doskonale podczas oglądania starych zdjęć i pocztówek – od razu można poznać co się widzi. Jedyne zmiany na przestrzeni dziejów, to różne traktowanie jego elewacji jako powierzchni reklamowej. No i nie ma oryginalnego zegara Siemens. Natomiast środek dworca podlegał wielu przemianom na przestrzeni lat. Na początku mieścił kasy biletowe, poczekalnię pierwszej i drugiej klasy – z salą konferencyjną i restauracją. Nieco z boku była poczekalnia trzeciej i czwartej klasy (ta ostatnia z osobnym wejściem). Perony przetrwały w swojej formie pierwotnej aż od 2015 roku, zatem większość z nas dziś jeszcze pamięta, jak wyglądały. A kto już zapomniał albo jest za młody – spora część zdjęć w galerii wciąż przedstawia perony w tamtej formie. Dworzec przed wojną obsługiwał bardzo duży ruch zarówno pasażerski, jak i towarowy. Tutaj też w latach 1936 – 1939 zatrzymywał się najszybszy pociąg tamtych czasów: Latający Ślązak”, który po bardzo wolnych 15 minutach jazdy z Bytomia po wyjechaniu z Gliwic rozpędzał się do 160 km/h i w czasie 4:22 h docierał do Berlina. W latach powojennych dworzec funkcjonował bez większych zmian. Jedynie ściany wewnątrz ozdobiono mozaiką. Same pomieszczenia były na tyle dobrze zaprojektowane, że nie wymagały znaczących modyfikacji. Te nastąpiły dopiero z nastaniem III RP, kiedy rodził się młody kapitalizm – tutaj zaznaczony byle jakimi budkami z szybkim jedzeniem, kwiatami, gazetami, gadżetami chińskimi itp. Na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych XX wieku poddała się restauracja dworcowa – choć potem jeszcze były jakieś bardziej lub mniej udane reaktywacje. W styczniu 2015 roku rozpoczęto trwającą prawie dwa lata przebudowę dworca. Remont został ukończony w grudniu 2016, otwarcie ponowne nastąpiło 14 grudnia. Największą różnicę widać na peronach. Zlikwidowano wiaty oraz niższe perony techniczne, a nad całością postawiono przeszkloną halę. Natomiast od 2020 trwa budowa centrum przesiadkowego w bezpośrednim sąsiedztwie dworca od strony północnej. (Wojciech Gross. 18 stycznia 2022). |
Dane tabelaryczne | ||
---|---|---|
Województwo: | śląskie | |
dodatkowe tory: | są, zdatne do eksploatacji | |
budynki: | Budynek dworca został zmieniony w latach 30 ubiegłego wieku (info: Konrad Sieradzki, 2005-06-20) | |
lokomotywownia: | Pierwotna lokomotywownia była w rejonie dzisiejszych wolnych torów (w północno - zachodniej części stacji). Dzisiaj już nie istnieje. Później powstała parowozownia na wschód od dworca (za hutą Gliwice w likwidacji). Była tam obrotnica, już zlikwidowana. Budynek jeszcze jest, ale nie jest wykorzystywany (nie ma okien) - grozi rozbiórką. | |
zadaszenie peronów: |
Od 2015 Hala dworcowa. Wcześniej - wiaty (poniemieckie), drewniane na metalowych podporach, zostały rozebrane pod koniec lat 60. XX w. i zastąpione nowym dachem z ciągle dziurawej blachy, ich długość została skrócona. Wiata na 3 peronie została wymieniona na nowoczesną, podobną do nowej na nowym peronie 4. Po kilkuletnim remoncie, w 2015 perony znajdują się w hali dworcowej. |
|
semafory: | świetlne i SBL | |
przejście nadziemne/podziemne, windy: |
Przejście podziemne: Są trzy przejścia podziemne - dwa ogólnodostępne i jedno służbowe. Środkowe, główne przejście w 2004 r. zostało na koszt miasta przedłużone w kierunku północnym, z wyjściem na ul. Tarnogórską. Tunel jest monitorowany kamerami i jak na razie dobrze oświetlony. (info: Jędruś) Po ukończeniu remontu dworca tymczasowe przejście nadziemne rozebrano i nie ma w planach jego ponownej budowy. |
|
kasa/biletomat: | czynna | |
nastawnie, strażnice, posterunki: | ||
wieża wodna: |
Wieża wodna z roku 1912 stoi na skarpie po północnej stronie stacji za wolnymi torami. Obecnie u podstawy skarpy są garaże, a wieżę otaczają ogródki działkowe - dojście tylko dla twardzieli. Wejście jest zamurowane, okna zakratowane - do środka wejść nie sposób. Generalnie stan wizualny taki sobie. (info: Paweł Niemczuk) Cienka obudowa zbiornika sypie się (dodatkowa otulina z blachy falistej). |
|
perony: |
Perony: Czwarty peron wybudowany został w końcu lat 80 lub w latach 90. XX w. Trzeci peron został przebudowany przed wizytą papieża w Gliwicach. Oprócz peronów pasażerskich istniały trzy perony służbowe (zlikwidowane podczas remontu dworca) - między peronami. Peron służbowy za trzecim peronem pasażerskim został od strony Zabrza skrócony, bo przeszkadzał podczas budowy czwartego peronu pasażerskiego. Od czerwca 2007 r. peron pierwszy był nieczynny, a schody do niego zagrodzono metalowymi barierkami. Późną jesienią zabrano się za remont krawędzi peronu. Remont przyśpieszyło wznowienie kursowania pociągów pasażerskich do Bytomia. Krawędź od strony peronu drugiego jest już gotowa i przy niej stają pociągi do Częstochowy. Krawędź od strony budynku dworca jest odgrodzona od ludzi. (info: Andrzej Wysocki, 2008-02-06) Krawędzie peronowe: 8 |
|
kody: |
EPA:5100024 HAFAS:5100011 IBNR:43 |
Linie przechodzące przez stację | |||
---|---|---|---|
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem] | |||
27,100 | Katowice – Legnica (137) | ||
25,564 | Katowice Ligota – Gliwice (141) | ||
13,063 | Zabrze Biskupice – Gliwice (147) | ||
0,501 | Gliwice – Gliwice Łabędy (168) | ||
0,000 | Gliwice – Gliwice Sośnica KWK Sośnica Makoszowy (200) | ||
2,048 | Maciejów Północny – Gliwice (711) | ||
1,796 | Maciejów Południowy – Gliwice T3 [Gliwice GLA] (673) | ||
Gliwice – Gliwice Trynek | |||
Kolej Ruchu Regionalnego | |||
3,208 | Maciejów Południowy – Gliwice GLA (712) | ||
4,900 | [Maciejów Północny] – Gliwice GLA – Gliwice T3 (671) | ||
Zabrze Północ – Gliwice (pierwotny przebieg fragmentu 147) | |||
Gliwice – bocznice i łącznice |
Stan linii « Pokaż/ukryj | |
---|---|
ruch pasażerski i towarowy | |
ruch towarowy i pasażerski sezonowy | |
ruch towarowy i pasażerski weekendowy | |
ruch towarowy i turystyczny | |
ruch pasażerski | |
ruch towarowy | |
ruch pasażerski sezonowy | |
ruch pasażerski weekendowy | |
ruch turystyczny | |
ruch drezynowy | |
nieczynna | |
nieprzejezdna | |
rozebrana, zmienione przeznaczenie | |
rozebrana | |
w budowie/nie ukończona | |
projektowana/nie zrealizowana | |
brak danych | |
linia wielotorowa | |
| | linia zelektryfikowana |
Nazwa | punkt czynny |
Nazwa | punkt nieczynny |
Nazwa | punkt zlikwidowany |
węzeł lub odejście torów | |
galeria |
Inne punkty należące do stacji | |
---|---|
Gliwice GLA |
Stacje w pobliżu | |
---|---|
Gliwice Miasto (woj. śląskie) | 0,69 km |
Gliwice Fabryka Drutu (woj. śląskie) | 1,14 km |
Gliwice Basztowa (woj. śląskie) | 1,30 km |
Gliwice Śliwki (woj. śląskie) | 1,60 km |
Gliwice Zabrska (woj. śląskie) | 1,87 km |
Szobiszowice (woj. śląskie) | 1,90 km |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Adolf Nowak de Piaskowski
(2020-11-06 11:28:19)
Ta część stacji została zlikwidowana i trwają na całym tym obszarze prace budowlane: https://goo.gl/maps/…
[Dodaj nowy komentarz]
Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane
jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla
wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy
(moderację) bez podania przyczyny.
Stacja kolejowa Gliwice