OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Czarnków

Ostatnia zmiana: 2021-08-02

Opis ogólny
Opis ogólny: Do tej stacji dojeżdżają pociągi towarowe z Poznania. Dalej linia jest nieprzejezdna. Zaraz za stacją są ustawione podkłady betonowe na szynach. To dlatego, że kiedyś lokomotywa zakładowa z Zakładów Płyt Pilśniowych (dzisiaj Ekopłyta) często dojeżdżała do pobliskiej pijalni piwa kolo browaru w Czarnkowie. Semafory są w dobrym stanie, ale są nieczynne. Od stacji odchodzi czynna bocznica do zakładów Ekopłyta S.A. Wieża wodna nie jest używana i jest zdewastowana. W budynku stacji są sklepy. Biuro zawiadowcy stacji jest zlikwidowane, a urządzenia rozebrane. (info: Piotr Geremek, 2005-01-31)

Na stacji znajduje się kasa towarowa PKP Cargo. (info: Piotr Geremek, 2007-10-14). Planuje się zwiększenie ruchu towarowego w Czarnkowie. (info: Piotr Geremek, 23-01-2012

Stan torów na stacji dość dobry. Od stacji odchodzi linia towarowa do zakładów Steico S.A. Stacja używana w minimalnym ruchu towarowym. (info: Piotr Geremek, 28-02-2012)

Opis infrastruktury: Semafory na stacji są unieważnione. Z daleka wyglądaja bardzo dobrze. Jednak urządzenia do ich obsługi zostały zdemontowane. Semaforów nie da się ponownie uruchomić. Tory na stacji są w dobrym stanie. W czerwcu 2006 roku zostały oczyszczone od trawy. Zdemontowano również oświetlenie stacji. (info: Piotr Geremek, 2006-07-24)

Semafory kształtowe na stacji zostały zlikwidowane w kwietniu 2007. (info: Piotr Geremek, 2007-04-19)W październiku 2011 na stacji zmodernizowano rozjazdy. Stacja jest monitorowana. (info: Piotr Geremek, 25-10-2011)Wszystkie rozjazdy na na stacji zostały wymienione w październiku 2011 roku. W 2012 roku ma zostać zwiększony ruch towarowy na stacji. (info: Piotr Geremek, 23-01-2012)

Semafory kształtowe zlikwidowane i nie ma po nich już żadnych śladów. Tarcze również były kształtowe. Jeszcze w 2002 roku wszystko działało i było sprawne. Za stacją w stronę Bzowo-Goraj zlokalizowane są dwa przejazdy kategorii D. Wyjazd w stronę Piły niemożliwy. (info: Piotr Geremek, 28-02-2012)

Opis budynków: W budynku obecnie jest sklep meblowy. Jest także biuro zawiadowcy stacji. Niestety jest ono nieczynne i zdewastowane. Na pietrze są mieszkania. (info: Piotr Geremek, 2006-07-24)Budynek z mieszkaniami na pietrze. Dolna część budynku nieczynna. Wyjątkiem jest biuro przyjmującego zdawki. Budynki zaplecza technicznego używane są zgodnie z przeznaczeniem. (info: Piotr Geremek, 25-10-2011)
Na parterze od strony stacji znajduje się biuro pracownika stacji. Na pietrze znajdują się mieszkania. (info: Piotr Geremek, 23-01-2012).

Miasto Czarnków było w okresie międzywojennym miejscowością graniczną po polskiej stronie granicy z Niemcami. Info: Maciej Knychała, 2.08.2021.
Dane tabelaryczne
Województwo: wielkopolskie
dodatkowe tory: są, zdatne do eksploatacji
budynki: adaptowany do innych celów
lokomotywownia: nie ma, być może była
zadaszenie peronów: nie ma i nie było
semafory: kształtowe zlikwidowane
przejście nadziemne/podziemne, windy: Przejście podziemne: nie ma i nie było
Przejście nadziemne: nie ma i nie było
kasa/biletomat: zlikwidowana lub nieczynna
nastawnie, strażnice, posterunki: zlikwidowana nastawnia dysponująca w przybudówce do budynku dworca
wieża wodna: wieża wodna stoi ok. 150 m na zach od budynku dworca po przeciwnej stronie torów przy ul. Dworcowej;
podobnych wież, co najmniej kilkanaście istnieje m.in. na stacjach: Łążek, Łeba, Międzyzdroje, Nakło nad Notecią, Nowy Tomyśl, Połczyn Zdrój, Rosko, Solec Kujawski, Szamotuły, Szczecin Dąbie, Świnoujście, Unisław. styczeń 2012 r. Bolesław Wojtyniak. (info: Bolesław Wojtyniak, 04-01-2012)
04.05.2012r. Wieża wodna w trakcie kapitalnego remontu, 3 tory stacyjne zdatne do eksploatacji. Zwrotnice czynne jedna zabezpieczona sponom, 3 zabezpieczone zamkami, a pozostałe związane z tymi 3 torami niezabezpieczone, sprawne. (info: Paweł Tarkowski, 04-05-2013).
perony: Perony: 2
Krawędzie peronowe: 3
Obraz
Linie przechodzące przez stację
[Pokaż/ukryj poza zasięgiem]
  6,849 Bzowo Goraj – Piła Główna (374/390)  
  Czarnków – bocznice  
Stan linii « Pokaż/ukryj
Stacje w pobliżu
Osuch (woj. wielkopolskie) 4,51 km
Lubasz koło Czarnkowa (woj. wielkopolskie) 5,92 km
Jędrzejewo Wielkopolskie (woj. wielkopolskie) 8,43 km
Bzowo Goraj (woj. wielkopolskie) 8,63 km
Sarbia (woj. wielkopolskie) 13,83 km
Krucz (woj. wielkopolskie) 13,85 km

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 gość (2017-08-31 23:00:56)
    Od stacji biegnie czynna w ruchu towarowym bocznica o długości około 1 kilometra do zakładów przetwórstwa drewna Steico.
  • #4 Maciej (2018-03-06 19:20:50)
    W telewizji (TVP 3) trwa właśnie program dotyczący możliwości przywrócenia osobowego ruchu kolejowego do Czarnkowa.
  • #5 Maciej (2018-03-14 09:03:06)
    Dostępna jest ankieta dotycząca linii kolejowej (link poniżej).
    http://www.czarnkow.…
  • #6 Maciej (2020-09-21 11:07:00)
  • #7 Adam Śliwiński (2020-09-21 15:58:52)
    27 listopada zostanie ogłoszona lista linii kolejowych objętym dofinansowaniem z programu Kolej Plus. Oby ta linia się zakwalifikowała.
  • #8 (odp. na #7) wasiukibic (2020-09-21 17:21:19)
    Czysto teoretycznie - mieszkańcy Czarnkowa na co dzień bardziej potrzebują połączenia z Rogoźnem, czy z Piłą?
  • #9 (odp. na #8) Adam Śliwiński (2020-09-21 17:44:21)
    Z Piłą i Krzyżem, ale te linie już nie istnieją.
  • #10 (odp. na #8) Maciej (2020-09-21 18:09:57)
    Myślę, że Czarnków bardziej ciąży do stolicy województwa. Do Piły i tak jest "żabi skok", zatem ważniejsze jest połączenie z Poznaniem. Gdyby dodatkowo udrożnić szlak do Piły, byłby wilk syty i owca cała :)
  • #11 ROPA Poznań (2020-09-21 22:13:35)
    Idąc tym tropem /o połączeniu z Poznaniem/ należało by zbudować /teoria/ połączenie z Czarnkowa przez Wronki, a dalej już do Poznania jest linia. Dużo ludzi z Czarnkowa dojeżdża do Wronek do pracy, do Amiki
  • #12 (odp. na #9) wasiukibic (2021-02-01 12:21:44)
    Kolejny raz wychodzi polityka szatkowania sieci kolejowej i robienie jakichś ogryzków, które może i robią robotę w masowym ruchu towarowym ale dla ruchu pasażerskiego przydadzą się mało lub wcale. Z Czarnkowa do Piły jest 37 km, do Poznania około 90 km, rzut okna na mapę, jak wygląda połączenie z każdym z tych miast, wnioski nasuwają się same. Gdyby jeszcze zrobić tam bezpośredni pociąg, który rozbuja się do 120 km/h, to może by to jeszcze chwyciło. Tylko czy tor z Rogoźna do Czarnkowa można w ogóle przystosować do takiej prędkości, w dodatku jakim kosztem, do tego bajpas Bzowa-Goraja, bo inaczej kolejna zmiana czoła pociągu i strata kolejnych minut. Ktoś kiedyś dał d... pozwalając na zabudowę starotorza i teraz się to mści. To już lepiej by było puścić bezpośrednią nitkę z Bzowa-Goraja do Szamotuł, przez Obrzycko, niż marnować kupę kasy na utrwalanie takiego dziadostwa.
    Dobrym przykładem jest niedawny remont i elektryfikacja lk 68, gdzie zamiast przybliżyć tory do centrum Kraśnika, pozostawiono ich przebieg jak za cara Mikołaja. Nie wiem, że jakoś w przypadku dróg buduje się tunele, estakady, cuda na kiju za setki melonów, a jeżeli idzie o kolej, to próbuje się szkłem d... wytrzeć i iść po linii najmniejszego oporu, kompletnie ignorując powiązania przestrzenne, zapotrzebowanie na przewozy, etc.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Stacja kolejowa Czarnków

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...