OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Ogólnopolska Baza Kolejowa

Witaj w największej w Polsce bazie informacji o sieci kolejowej. Znajdziesz tu najobszerniejszy spis linii, stacji, przystanków, posterunków i innych obiektów kolejowych które istnieją bądź istniały na terenie Polski. Oprócz samego spisu do Twojej dyspozycji oddajemy bogatą galerię zdjęć, informacji o stanie obecnym i historii tych obiektów. Zapraszamy do odkrywania historii kolejnictwa w naszym kraju!

Informacje:

6 października 2018 W związku z poważną zmianą sposobu dystrybucji mapy przez serwis Google (duże ograniczenie ilości darmowych wyświetleń przy jednoczesnym drastycznym podniesieniu cen za dodatkowe), od dzisiejszego dnia z naszej mapy znikają warstwy tego dostawcy.

27 lutego 2018 Lekka reorganizacja tagów i nowa pozycja – "budowy/remonty/rozbiórki".

8 lutego 2018 W związku z coraz większą liczbą zdjęć zgromadzonych w bazie wprowadzany nowy rodzaj galerii, będący połączeniem redakcyjnego wyboru kadrów, z najwyżej ocienionymi przez użytkowników. Rozwiązanie to ma na celu poprawę komfortu przeglądania zasobów Bazy.
Galeria ta będzie się tworzyć automatycznie, gdy dla danego obiektu uzbiera się wystarczająca ilość takich fotografii.

15 stycznia 2018 Drobne usprawnienie dla szukających obiektów w bazie. Od dziś pasek wyszukiwania w menu tylko aktualne, ale również historyczne nazwy stacji.

4 stycznia 2018 I kolejne udogodnienie w mapie. Użytkownikom zalogowanym na koncie, po lewej stronie mapy pojawia się ikona trybiku. Kliknięcie w nią zapisuje aktualne ustawienia mapy jako domyślne (pozycja, powiększenie i aktywne mapy). Będą się one ładowały po każdym nowym zalogowaniu. Po ponownym wejściu na mapę, lub przeładowaniu strony, odświeżeniu ulegają już tylko aktywne warstwy.

2 stycznia 2018 W nowym roku nowa funkcjonalność. Przy wyświetlaniu sieci bocznic, od dziś można rozwinąć mapkę i najeżdżając na mapę lub listę odcinków kursorem, podświetlić powiązanie położenia w terenie z tabelą.

starsze:

Ostatnio dodano zdjęcia

Obiekty ostatnio skomentowane

Góra Śląska Dworzec Mały
Góra Śląska Dworzec Mały

Qboll (2018-10-15 13:17:12)

Tłuczeń :)

Lewice
Lewice

Andrzej Klauza (2018-10-15 10:44:30)

Co ciekawe niedawno powstał raport NIK-u na temat przekazywania dworców samorządom. Niby wszystko jest ok, ale takich sytuacji jak z powyższego obrazka chyba po prostu nikt nie analizuje. Tutaj link do raportu https://www.nik.gov.…

Myśliczyn
Myśliczyn

Alixa (2018-10-15 10:15:04)

W Wikipedii zapodają że ów przystanek powstał w ramach czynu społecznego - stąd jego nazwa. Pomyśleli i uczynili.

Nysa – Brzeg (288)
Nysa – Brzeg (288)

Opolanin (2018-10-15 10:12:31)

Nie no fajnie, tylko jeden deszczowy dzień w tygodniu by sie przydał, szusza jak cholera :(

Podgaje Koszalińskie
Podgaje Koszalińskie

polo (2018-10-15 06:22:11)

Uruchomiona w maju 1968 r. mijanka Podgaje Koszalińskie miała za zadanie zwiększenie przepustowości odcinka Jastrowie - Okonek, w tamtych czasach niezwykle obciążonego ruchem pociągów i często blokowanego z obu kierunków. Pierwotnie zakładano budowę trzytorowej stacji, lecz nie uzyskano na to zgody CZUK (Centralnego Zarządu Utrzymania Kolei) z powodu jej lokalizacji z dala od siedzib ludzkich, a przede wszystkim położenia na dużym, podłużnym pochyleniu terenu, który w razie budowy stacji wymagałby pracochłonnej i kosztownej niwelacji. Ostatecznie powstała tam mijanka z dwoma okręgami nastawczymi oraz peronami, przystosowanymi do obsługi ruchu pasażerskiego. Przystanek osobowy uruchomiono jednak dopiero w maju 1978 r. Gwałtowny spadek przewozów po 1990 r. zadecydował o losach tego miejsca. W 1991 roku mijanka wraz z przystankiem została zamknięta i krótko potem fizycznie zlikwidowana. Miano anegdot zyskały opowieści o jej lokalizacji, a to z racji położenia na kompletnym odludziu, niemal pięć kilometrów od wsi Podgaje, do której nie prowadziła żadna droga. O czynnej przez cały czas istnienia przystanku kasie biletowej mówiono, iż sprzedała zaledwie kilka biletów, a o nazwie mijanki, iż powinna brzmieć Borucino (najbliżej położona wieś) lub wręcz Jastrowie, gdyż administracyjnie leżała w granicach tej gminy. Fatalna aura towarzyszyła Podgajom także po rozbiórce. Przeprowadzono ją bowiem na tyle niechlujnie, iż resztki budynków i peronów szpeciły okolicę przez wiele lat (w oparciu o atlaskolejowy.net i pl.wikipedia.org).

Warzymice
Warzymice

Robert (2018-10-14 22:50:51)

To nie był dworzec tylko od zawsze budynek mieszkalny, dworzec znajdował się z drugiej strony ówczesnych dwóch torów.

Przecław
Przecław

Robert (2018-10-14 22:49:00)

Był posterunek odstępowy Pretzlaff

Olszanka
Olszanka

wasiukibic (2018-10-14 20:18:20)

W kadrze widoczne są jeszcze resztki torów dodatkowych, które obecnie nie istnieją. Pod skosem leci tor w kierunku dawnej wytwórni płatków ziemniaczanych, późniejszej paszarni, a obecnie fabryka, która zajmuje się produkcją chemii do odmrażania i zabezpieczeniem przed zamarzaniem instalacji etc. Obsługa już tylko transportem samochodowym.

Chróścina Nyska
Chróścina Nyska

wasiukibic (2018-10-14 20:10:53)

Z lewej strony nastawnia wykonawcza, w środku kadru budynek gospodarczy. Obecnie już nie istnieją. Tor odbijający w prawo prowadzi na grupę, z której idzie bocznica do "Dragongazu",który znajduje się z prawej strony, poza kadrem i chyba od czasu do czasu przyjmuje cysterny z gazem. Na wprost z grupy leciała zaś bocznica do "Centrozłomu", oddział Chróścina Nyska, gdzie pod palnik trafiał zbędny dla PKP tabor. Pod koniec kursowania pociągów pasażerskich, przez rzezią na wiosnę 2000 roku, można było dostrzec cięte na żyletki Gagariny czy Rumuny. Po reaktywacji ruchu, już tam niewiele się działo. Obecnie teren jest zarośnięty i opuszczony, "Centrozłom" chce to zbyć. Bocznica jest kilkadziesiąt metrów za przejazdem kolejowym rozebrana.

Skoroszyce
Skoroszyce

wasiukibic (2018-10-14 19:59:29)

Nie ma już tego budyneczku. Dziwne, że go zburzono, skoro nie prezentował się najgorzej.

| Dalej ==»

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...