Linia Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)
Ostatnia zmiana: 2020-07-13 (przebieg)
Historia linii » [Link bezpośredni]
data | odcinek | zdarzenie | uwagi |
---|---|---|---|
1844-11-23 | Warszawa Śródmieście - Pruszków | Otwarcie linii ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; |
Linia powstawała od roku 1845 do 1848 r. łaczyła ona Warszawę z Wiedniem. prawdopodobnie w miejscu dzisiejszej stacji Metro Centrum był dworzec Warszawa Wiedeńska. (info: Dawid Wolański, 2006-08-20 |
1845-06-14 | Pruszków - Grodzisk Mazowiecki | Otwarcie linii ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm; |
|
1873 (???) | Warszawa Śródmieście - Grodzisk Mazowiecki | Zmiana liczby torów torów: 2 lub więcej; |
|
1936-12-15 | Warszawa Zachodnia - Pruszków | Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania system zasilania: ; |
|
1937-05-22 | Pruszków - Grodzisk Mazowiecki | Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania system zasilania: ; |
|
przed 2000 | Warszawa Śródmieście - Warszawa Zachodnia | Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania system zasilania: 3000V DC; |
|
przed 2000 | Warszawa Śródmieście - Grodzisk Mazowiecki | Zamknięcie dla ruchu ruch towarowy; |
|
2006-07-01 | Warszawa Śródmieście - Warszawa Ochota | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski; |
Odcinek zaknięty z powodu remontu tunelu średnicowego. |
2006-12-15 | Warszawa Śródmieście - Warszawa Ochota | Otwarcie dla ruchu ruch pasażerski: regularny; |
|
2017-09-03 | Warszawa Śródmieście - Grodzisk Mazowiecki | Zamknięcie dla ruchu ruch pasażerski; |
Zamknięcie na czas remontu. |
2018-09-24 | Warszawa Śródmieście - Grodzisk Mazowiecki | Otwarcie dla ruchu ruch pasażerski: regularny; |
Historia numeracji » [Link bezpośredni]
Historia prędkości » [Link bezpośredni]
data | odcinek | prędkość km/h | uwagi |
---|---|---|---|
2001-07-23 (???) | Warszawa Śródmieście - Warszawa Włochy | ↔ 60 km/h | |
2001-07-23 (???) | Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki | ↔ 100 km/h | |
2016-07-05 (???) | Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki | ↔ 80 km/h | Import PLK2016_07 |
2018-02-09 | Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki | ↔ 120 km/h | Import PLK2018_12 |
Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane
|
Napisz email do redakcji |
Jak dodać nowe zdjęcia?
Komentarze: ⇵
-
#1
Darek Nowak
(2020-03-14 01:10:58)
Wyjazd pociągu SKM ze "Średnicy" w kierunku Warszawy Zachodniej z widokiem na przystanek WKD Śródmieście.
https://www.youtube.… -
#2
Darek Nowak
(2020-03-14 23:40:20)
Generalnie, wszystkie budynki, mury oporowe oraz inne elementy betonowe powinny zostać na tej linii solidnie wypiaskowane, ubytki zasklepione oraz usunięte niepotrzebne różne elementy metalowe.
Przywróciłoby to pierwotny blask modernistyczny sprzed 60 lat. -
#3
Darek Nowak
(2020-03-15 15:48:36)
Budowę Linii Średnicowej we Warszawie można porównać do podobnej linii S-Bahn w Berlinie w tym samym czasie.
Tylko ten w naszej stolicy tunel pierwotnie miał tylko 1,15 km licząc od zachodniego wjazdu przed dzisiejszym rondem Dmowskiego do wylotu na początku dzisiejszego przystanku Powiśle.
Dzisiaj odcinek w tunelu jest dłuższy o 1 kilometr po przykryciu terenu nad linią aż do ul. Żelaznej.
Więcej o Linii: https://pl.wikipedia…
Korzystne jest obecnie prowadzenie ruchu Kolei Mazowieckich na odcinku Warszawa Zachodnia - Warszawa Wschodnia, regularnie co 4 minuty.
Do tego dochodzą 4 kursy/godzinę SKM linii 1 i 2.
Przy tych parametrach jest to ważna część układu komunikacyjnego stolicy.
O architekturze przystanków Linii: https://www.tubylotu…
Artykuł obudowie tunelu: https://dzieje.pl/dz…
Trzeba tu nadmienić że budowę Linii Średnicowej zapoczątkowano krótko po odzyskaniu Niepodległości i przebiegała ona w czasach Wielkiego Kryzysu.
Był to więc wielki wysiłek finansowy dla całego Kraju.
[Dodaj nowy komentarz]
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.
Linia kolejowa Warszawa Śródmieście – Grodzisk Mazowiecki (447/448)