OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Stobno Szczecińskie – Nowe Warpno (429)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-10-04 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1897-05-10 Stobno Szczecińskie - Stolzenburger Glashütte Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 750 mm;
(lub 1000 mm)
1905 Stobno Szczecińskie - Stolzenburger Glashütte Zmiana prześwitu toru
prześwit: 1435 mm;
1906-10-19 Stolzenburger Glashütte - Nowe Warpno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945-08 Dobra Szczecińska - Nowe Warpno Linia rozebrana
1973-06-02 Stobno Szczecińskie - Dobra Szczecińska Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1987 (???) Dołuje - Dobra Szczecińska Linia rozebrana
2000-11-28 Stobno Szczecińskie - Dołuje Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2011-10-01 Stobno Szczecińskie Wieś - Dołuje Linia nieprzejezdna/remont
Zaasfaltowane przejazdy

Stan linii:
Stobno-Stobno Wieś - towarowa,
Stobno Wieś-Dołuje - nieprzejezdna
stan: 10.2011 (info: Maciej Kiciński, 22-01-2012)
przed 2014-12-08 Stobno Szczecińskie - Dołuje Linia nieprzejezdna/remont
Ubytki w torowisku (http://www.gminadobra24.pl/news.php?extend.1306.2) (info: kolpawe, 08-12-2014)

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Stobno Szczecińskie - Dołuje 429

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1944 – 1957 »
1958 – 1972 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Stobno Szczecińskie - Dołuje 20 km/h Import PLK2007_10
2014-12-08 Stobno Szczecińskie - Dołuje 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #2 Piottr (2021-01-07 15:44:37)
    Wskazane miejsce wygląda na punkt likwidacji wagonów. Na zdjęciu satelitarnym z 2004 jeszcze widać układ torowy i zabudowania oraz dwa stojące wagony.
  • #3 (odp. na #2) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-07 16:25:15)
    Chyba masz rację.
    Nie byłem od dawna tam, ani nawet nie zauważyłem, kiedy zlikwidowali Dołuje.
    A to głupota, gdyż mogli zrobić linie do Niebuszewa przez Turzyn, z pominięciem Głównego i już by był duży + dla aglomeracji.
    Niepotrzebnie też zlikwidowali do Dobrej, bo na szosie do Głębokiego jest duży ruch.
  • #4 Jacek (2021-01-07 21:43:43)
    Gdzieś w Stobnie były cięte parowozy TKt48 .
  • #5 (odp. na #3) Gerson (2021-01-07 21:48:15)
    Dołuje nie zostały zlikwidowane. Linia nadal dochodzi prawie do krajowej 10-tki. Torowisko jest jednak w stanie agonalnym i nadaje się wyłącznie do remontu kapitalnego. Mnie bardziej od budowy linii do Turzyna dziwi nieujęcie tej linii wraz z odbudową toru do Dobrej w projekcie szczecińskiej SKM-ki, który to projekt jest obecnie realizowany. Jest to o tyle dziwne, że zarówno Stobno, Dołuje, Kościan, Mierzyn jak i Dobra (szczególnie te dwie ostatnie wsie) bardzo mocno się rozbudowały w ostatnich latach i stały się "sypialniami" Szczecina. Dojazd z Dobrej, czy też Mierzyna do centrum to duże wyzwanie. Z Dobrej można się dostać do centrum przez Głębokie i Bezrzecze i w obu przypadkach w godzinach szczytu komunikacyjnego stanowi duże wyzwanie. W Mierzynie główna ulica korkuje się praktycznie od godzin rannych do wieczornych i nie ma znaczenia czy jest to godzina 7:00, 13:00 czy też 18:00.
  • #6 (odp. na #5) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-07 22:58:07)
    Ale te błędy zrobiono już za socjalizmu likwidując ten tor.
    Tak samo można było wykorzystać linię 409 na odcinku do Przecławia.
    Trzeba było już wtedy by na polach w tym rejonie budować osiedla ale chyba się bali ze NRD nas zaatakuje a cały ten trójkąt idealnie się do tego nadawał.

    Notabene, całe Pomorze aż po Rostock miało być nasze po Wojnie.
    Widziałem kiedyś przygotowane już mapy kolejowe z polskimi nazwami stacji ale Stalin w ostatniej chwili zmienił decyzje w tym zakresie.
  • #7 Misiek. (2021-01-22 17:54:51)
    "Pamiętam że jeszcze w 1997 r. tor dochodził do samej "10" - tki w Dołujach i stały tam wagony."
    W tym miejscu o ile pamiętam były jakieś magazyny. W latach 90-tych zostało to wykorzystane na jako plac materiałów budowlanych dla pobliskich budów domków jednorodzinnych. A wagony służyły jako dodatkowe magazyny na materiały.

    "Ponadto w tym miejscu: https://goo.gl/maps/…' target='_blank'>https://goo.gl/maps/… była jakaś bardzo duża baza kolejowa ale nie wiem z jakim przeznaczeniem."
    Tutaj były magazyny elementów mostów kratownicowych. Stało ich sporo i dość pokaźnych rozmiarów na powietrzu. Co było w magazynach nie wiem. Ktoś mi kiedyś z tubylców mówił, że są to zapasowe elementy kratownic dla przepraw mostowych przez Odrę na wypadek "W".

    "Jest teraz jakaś nowa bocznica ale przed Stobnem od strony Szczecina: https://goo.gl/maps/…' target='_blank'>https://goo.gl/maps/… "
    Z tego co pamiętam w tym miejscu był kiedyś chyba jakiś magazyn PGR z bocznicą, ale głowy nie dam.
  • #8 Tomm (2021-05-04 18:09:14)
    Cześć. Robię niekomercyjną stronę o dworcach Szczecina i okolic tych obecnych i byłych. Staram się przekrojowo, sporo mam swoich fot ale sporo tez zapożyczam (zawsze podając źródło) dziś trafiłem do Dołuj. Ma ktoś foty historyczne i chce nieodplatnie udostępnić to zapraszam do kontaktu :) tommsidd@gmail.com
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-07 09:23:37)
    W Nowym Warpnie była też kiedyś kolejka harcerska, ale dawno zlikwidowana, wraz z harcerzami.
    www.youtube.com/watch?v=Ioqn25-7aMY
  • #10 (odp. na #9) octanq (2021-08-08 22:42:25)
    Podgrodzie. Pod wpływem wpisu p. Adolfa dziś byłem tam i zobaczyłem. Ze śladów po kolejce są:
    - stacja początkowa, wyremontowana ze zmienionym przeznaczeniem na "rekreacyjne", tzn. są tam stoliki do gry w warcaby itp.
    - w pobliżu linii są betonowe słupy ze stalowymi (w kształcie miski) kloszami lamp starego typu,
    - wyraźny nasyp przy przystanku Pogdrodzie Plaża,
    - po lesie wala się trochę żelaztwa, ale to nie pora na łażenie po lesie z powodu komarów,
    - wyraźne są aleje z drzew, którymi prowadziły tory,
    - nie do końca wiadomo jaki był przebieg kolejki pomiędzy po. Podgrodzie Plaża, nad Zalewem Szczec., a miasteczkiem, można się domyślać z satelity,
    - sam główny budynek miasteczka niszczeje w stanie prawie oryginalnym, info: https://gs24.pl/nisz…
  • #11 Gerson (2022-01-12 19:59:01)
    PKP PLK ogłosiło przetarg na wykonanie dokumentacji dla drugiego toru na linii 409 oraz wykonanie dokumentacji dla kilku przystanków takich jak: Kołbaskowo, Warzymice, Przecław. Przetarg obejmuje również wykonanie dokumentacji dla przystanków na linii 429 w Stobnie, Dołujach i Dobrej. Co ciekawe, odcinek z Dołuj do Dobrej zostałby odbudowany i tym samym kolej po wielu latach wróciłaby do tej ostatniej miejscowości. Informacja prasowa.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Stobno Szczecińskie – Nowe Warpno (429)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...