OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-04-08 (historia)

Informacje cząstkowe:

Połczyn Zdrój - Barlinek (1800-01-01)
W niedługim czasie reaktywacja odcinka linii nr 410.

Na taką wiadomość jako sympatyk dawnej kolei czekałem od zamknięcia tej linii kolejowej . Patrząc jak zaklejają asfaltem przejazdy między Choszcznem a Barlinkiem , widząc jak kradną tory i dewastują budynki dawnych stacji pomiędzy Choszcznem a Drawnem , byłem pewien że to nie mozliwe , a tu dziś słyszę w Kronice Szczecińskiej :

Rozruch Bałtyckiej Kolei Turystycznej. Dziewięć gmin, Kolej Bałtycka i marszałek podpisali dziś porozumienie o rewitalizacji części dawnej Berlinki. Podróż drezyną stanie się kolejną atrakcja regionu.

Podpisany dziś 21.07.2011 list intencyjny "Rewitalizacja nieczynnej linii kolejowej nr 410 na odcinku ...." dotyczy rewitalizacji nieczynnej linii kolejowej nr 410 tzw. Berlinki, której budowę rozpoczęto już w 1882 r.

Spora część dawnej linii została do dziś rozkradziona, ale te odcinki, które istnieją, chcemy przywrócić życiu - mówi Dariusz Trzciński, prezes Kolei Bałtyckiej. - To wielka szansa dla gmin, ich rozwoju turystycznego i uratowania wielu zabytków techniki, które jeszcze ocalały.

Słynną linię kolejową Berlinkę rozpoczęto budować 129 lat temu od miejscowości Grzmiąca, gdzie dziś jeszcze znajduje się w dobrym stanie tory z szynami pochodzącymi z tamtego okresu. Prowadziła aż do Berlina, stąd nazwa. W 1993 r. kolej rozpoczęła jej likwidację, a w trzy lata później została całkowicie zlikwidowana. Na trasie znajduje się wiele zabytków techniki, mało znanych atrakcji turystycznych, dziś niszczejących, które dzięki porozumieniu będzie można uratować.

Niewątpliwie skarbem naszego regionu prócz pasa nadmorskiego jest też ponad 400 km linii kolejowych, które chcielibyśmy wskrzesić - mówi Olgierd Geblewicz, marszałek województwa. - I dzięki nim zbudować nową atrakcję dla turystów pragnących aktywnie wypoczywać. Pamiętam, że jeszcze 20 lat temu linie te były wykorzystywane gospodarczo, a później zostały rozkradzione.

Do porozumienia prócz gmin, marszałka i Kolei Bałtyckiej wkrótce przystąpią też dwa stowarzyszenia zajmujące się starą koleją z Niemiec i jedno z Czech. W programie chodzi o podróże drezynami po nieczynnych dziś torach. Porozumienie obejmuje gminy, na których jest łącznie 141 km dawnej Berlinki od Barlinka do Połczyna Zdroju.

Barlinek jest europejską stolicą nordic walkingu, a inne gminy, przez które przechodzi linia Berlinki, mogą się pochwalić również nietuzinkowymi atrakcjami - mówi Zygmunt Siarkiewicz, burmistrz Barlinka. - To szansa dla turysty czynnego, by podróżując drezyną i innymi środkami lokomocji spędzić ciekawe wakacje.

Zyskają na tym gminy i tylko do nas zależeć będzie, jak wykorzystamy linię - dodaje Robert Adamczyk z burmistrz Choszczna. - Bardzo się cieszę z podpisania tego listu intencyjnego pamiętając, jak w 2007 r. spotkaliśmy się z dyrektorem linii kolejowych na podobny temat i nic nie osiągnęliśmy.

Na drodze Berlinki znajdą się Połczyn-Zdrój - Złocieniec - Wierzchowo Pomorskie - Mirosławiec - Kalisz Pomorski - Drawno - Choszczno - Pełczyce - Barlinek.

Efektem listu będzie zawarcie umowy o współpracy pomiędzy samorządami i spółką. Docelowo chodzi o przejęcie od Polskich Linii Kolejowych poszczególnych odcinków. To pozwoli na wspólne zabieganie o funusze na zagospodarowanie i dalszy rozwój Bałtyckiej Kolei Turystycznej z Programów Europejskiej Współpracy Terytorialnej.

Turystyczna kolej drezynowa jest coraz bardziej popularna w Niemczech i Skandynawii, również w Polsce istnieje już kilka organizacji zajmujących się tą formą aktywności turystycznej. Działają w ścisłej współpracy z samorządami, przyciągają do swojego regionu turystów. Podstawą rozwoju takiego produktu turystycznego jest przejęcie przez zainteresowane podmioty linii kolejowych od ich obecnego właściciela.

Bałtycką Kolej Turystyczną zamierzają uruchomić samorządy: Barlinka, Choszczna, Drawna, Kalisza Pomorskiego, Mirosławca, Pełczyc, Połczyna-Zdroju, Wierzchowa Pomorskiego i Złocieńca w ścisłej współpracy z inicjatorem działań - Koleją Bałtycką SA. (info: Piter, 24-08-2011)
Kalisz Pomorski Miasto - Kalisz Pomorski (1800-01-01)
01.09.2006 r. przywrócony ruch pasażerski na odc. Kalisz Pom. Miasto - Stargard Szcz. / Szczecin (info: marcin, 2006-11-07)
Drawno - Kiełpino (1800-01-01)
Artykuł zamieszczony w Serwisie Prasowym PKP PLK S.A. z dnia 12.09.2007 r.

Kurier Szczeciński

Szczecin 11.09.2007

Zasadzka na złodziei

Dwie tony szyn

Policjanci z Drawna złapali sprawców kradzieży trakcji kolejowej na odcinku Drawno - Kiełpino. Oznakowane radiowozy zablokowały drogi i uniemożliwiły ucieczkę dwóch samochodów z kompleksu leśnego przylegającego do nieczynnej trakcji.

Zatrzymano dwóch mężczyzn jadących osobowym citroenem i kierowcę ciężarowego mercedesa, który porzucił pojazd i próbował uciekać. Na skrzyni ładunkowej ciężarówki policjanci znaleźli około 2 ton pociętych szyn i innych elementów metalowych pochodzących z trakcji (o wartości 41 tysięcy złotych) oraz palniki, butle gazowe i inne narzędzia służące do ciecia i demontażu szyn.

- Taki był finał czynności operacyjnych prowadzonych przez drawieńskich funkcjonariuszy. Nieczynny odcinek trakcji kolejowej przebiegający z dala od zabudowań mieszkalnych, od dawna stanowił łakomy kąsek dla złodziei – relacjonuje Jakub Zaręba, rzecznik prasowy choszczeńskich policjantów. - Do kradzieży elementów metalowych dochodziło tam już kilkakrotnie, dlatego też miejscowi policjanci objęli go szczególnym dozorem. Efektem jest właśnie zatrzymanie trzech mieszkańców gminy Ińsko: 51-letniego Romana G., 50-letniego Henryka W. i 34-letniego Krzysztofa W.

Jak więc widać z artykułu linia na ww. odcinku jest nieprzejezdna.

(info: Arkadiusz Karbowniczek, 2007-10-04)
Choszczno - Barlinek (1800-01-01)
http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20110721/TURYSTYCZNEPERLYPOMORZA1103/965947714 (info: Piter, 24-08-2011)
Barnówko KERiGP - Kostrzyn (1800-01-01)
Numer tej linii to 430 o przebiegu Kostrzyn - Barnówko. Data zmiany: 12 grudzień 2004. (info: Mariusz W., 2005-12-30)
Wierzchowo Pomorskie - Choszczno (1800-01-01)
Odcinek Choszczno - Wierzchowo Pomorskie jest wpisany do linii kolejowych znaczenia państowewgo. A jak ten odcinek wygląda pod zarządem państwa - szkoda pisać. Ponadto odcinek Złocieniec - Grotniki Drawskie też jest wpisany do rejestru linii kolejowych znaczenia państwowego. (info: zbig.34, 2006-11-09)
Głazów - Kostrzyn (2002-12-15)
Kanał R4
Złocieniec - Kalisz Pomorski (2007-03-09)
W tym miesiącu rada miejska w Złocieńcu ma zająć się sprawą przywrócenia połączenia Złocieniec - Mirosławiec - Kalisz Pomorski. (info: iw, 2007-03-09)
Kalisz Pomorski - Sieniawa Drawieńska (2019-07)
Rozpoczęcie remontu odcinka na potrzeby wojska.
http://www.semafor.choszczno.pl/niecodzienny-widok-na-linii-nr-410-w-sieniawie-drawienskiej/

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #24 (odp. na #23) Gerson (2020-11-30 20:42:33)
    "Albo nowa linia Pyrzyce- St.Czarnowo i dalej starym traktem do Szczecina..." - to są raczej marzenia. Puszczenie linii przez Stare Czarnowo wymagałoby odbudowania linii z Pyrzyc do Sobieradza (fragment linii 419), następnie fragmentu trójkąta w Sobieradzu i odbudowanie praktycznie całej linii 417. O ile odbudowa fragmentu linii 419 i odcinka linii 417 z Sobieradza do Starego Czarnowa jest możliwa (pozostało starotorze), to odcinek ze Starego Czarnowa do Szczecina SEC moim zdaniem nie możliwy do realizacji z kilku powodów. 1) Nowo wybudowana ścieżka rowerowa ze Starego Czarnowa do Szczecina Jezierzyc - nikt nie podejmie decyzji dotyczącej jej rozbiórki. 2) Przecięcie ze starą drogą DK3 w jednym poziomie, wymagająca budowy przejazdu strzeżonego lub nasypów i wiaduktu (koszty). 3) W Szczecinie Płoni linia 417 przecinała DK10 (Szczecin - Stargard) w dwóch miejscach. Biorąc pod uwagę obecne natężenie ruchu na tej drodze przejazdy kolejowe nie wchodzą w rachubę. Budowa wiaduktów w tych miejscach biorąc z kolei pod uwagę ograniczenia w terenie to utopia finansowa. 4) Nowa ścieżka rowerowa biegnąca ze Szczecina Płoni do Szczecina SEC. Sytuacja podobna jak w pkt.1). 5) Brak łącznicy ze Szczecina SEC do Szczecina Zdroje, wymuszająca wykonywanie oblotu w Szczecinie Dąbiu. Kilkukrotnie przymierzano się do jej budowy i nigdy nie zrealizowano. Teraz biorąc pod uwagę wybudowaną pętlę tramwajową "Turkusowa" brak miejsca na jej realizację.
  • #25 Jacek (2020-12-01 12:47:04)
    Znam te szlaki, czy przejeżdżone, czy z Og. Bazy Kolejowej i oglądałem zapełnienie tamtych pociągów, nie tylko w dzień. 27 lat mieszkałem w Kostrzynie n/Odrą. Skoro są plany obudowy połączeń Kostrzyn/Gorzów Pyrzyce-Stargard celem stworzenia połączenia do Szczecina to dalej powtarzam będą jeździć tymi pociągami tylko kolejarze i miłośnicy kolei. Reszta czasami się przejedzie plastikiem dla uciechy, przy dobrej pogodzie, bo nie trzeba się przesiadać. Większość pojedzie po staremu autobusami lub prywatnymi samochodami.
  • #26 Jacek (2020-12-01 13:35:24)
    Dlaczego zniknęła kolej w Lidzbarku Warmińskim - niegdyś pięciokierunkowym węźle? Prawie nikt nie chciał jeździć z Olsztyna ze zmianą kierunku w Czerwonce + 15 - 20 minut w plecy. A gdyby powstał szlak Lidzbark W.- Łaniewo - Dobre Miasto zyskałyby też na tym Bartoszyce, dwa duże miasta, a tak jest lipa.
  • #27 (odp. na #24) irek (2020-12-01 13:51:37)
    - to są raczej marzenia. Puszczenie linii przez Stare Czarnowo wymagałoby odbudowania linii z Pyrzyc do Sobieradza .....@Gerson przedstawienie sytuacji w tej okolicy trafione w punkt! Sam jakiś czas temu przebyłem pieszo, nie cały ten opisany przez ciebie teren, ale jedynie jego szczeciński odcinek. Niestety, ale na tym krótkim odcinku nastąpiły tak głębokie zmiany że tylko kłamy i zwykli polityczni oszuści mogą pierniczyć farmazony o przywróceniu do życia tam dróg żelaznych! Na to wszystko potrzebne są miliardy albo filantrop, szejk naftowy. Pierwszych nie ma, są ważniejsze cele, a ten drugi ma to gdzieś! Inna sprawa. Czy ktoś zwrócił uwagę że jak zaczyna coś się "kręcić" w temacie przywrócenia jakiejś linii czy też jej kawałka to dziwnym trafem w pustych lokalnych sakiewkach znajduje się kasiorka aby w trybie przyspieszonym pierdyknąć tam ...ścieżkę rowerową?! Czy ktoś prześledził jaka jest frekwencja na tych nowo powstałych ścieżkach rowerowych? Ja znam jedną! To częściowo zlikwidowana linia 376 na odcinku Grodzisk Wielkopolski - Opalenica. To jest perfekcyjnie przygotowana pod każdym względem trasa miłośników welocypedów. Ilekroć tam przejeżdżam samochodem ruch jest znaczy, a w w dni wolne/świąteczne jeszcze większy.
  • #28 Jacek (2020-12-01 20:06:18)
    Czy w porze mokrej jest ten sam ruch rowerowy na byłej linii 376 koło Opalenicy, co przy suchej - chyba nie .
  • #29 lep wyborczy (2020-12-06 12:09:54)
    Czy coś w końcu wiadomo co stanie się z odcinkiem Choszczno - Drawno? Czy będą mgliste obietnice z jej ponownym przyłączeniem do ruchu czy też znając życie PLK zniszczy i ten kawałek. Bo podobno kiedyś ta linia od Choszczna do Grotnik była wpisana jako linia o znaczeniu państwowym.
    NIE ZANOSI się na włączenie odcinka linii 410 Choszczno-Drawno do sieci PKP PLK. Linia cała na odcinku Złocieniec -Choszczno oraz na remontowanym odcinku na potrzeby transportów wojskowych - Grotniki Drawskie koło Złocieńca nie została ujęta w programie KOLEJ + cyt: To odbudowa połączenia ze Stargardu do Kostrzyna, z Myśliborza do Gorzowa Wielkopolskiego oraz budowa stacji Tuczno Krajeńskie.

    - Projekty, zgodnie z założeniami programu Kolej+ mają służyć uzupełnieniu infrastruktury na obszarach, gdzie występuje wykluczenie komunikacyjne: powiatach pyrzyckim i myśliborskim. ZWAŻYWSZY na stan tamtych linii 411,415,422,410 koło Myśliborza ,gdzie planowane są nowe nasypy, przebiegi, stacja Myślibórz to obecnie obwodnica, to nie włączenie wschodniej części linii kolejowej nr 410 gdzie 2/3 linii będzie wyremontowane z programu MON, pozostaje tylko 27 km odcinka Choszczno-Drawno + przystanki na odcinku remontowanym dla MON. W 2014 r twierdzono że linii nie ma w planie transportowym województwa bo jest nieczynna i nieprzejezdna, a województwa nie stać na remont ,teraz gdy 23 linii przechodzi remont to województwo nie zgłosiło jej do programu kolejowego programu odbudowy, tu też jest niestety wykluczenie w powiatach, dlaczego tak jest? Co stoi na przeszkodzie w realizacji? Druga sprawa to LCS. W Kaliszu Pomorskim i Choszcznie na ma w planie LCS dla obsługi odcinka Choszczno-Drawno i Kalisz Pomorski-Drawno; tu ma być bocznica szlakowa. Prócz tego, po przebudowie stacji Kalisz Pomorski nastawnia KA 1 pozostaje poza zakresem prac i działania nowego systemu.
  • #30 (odp. na #29) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-06 20:23:56)
    Skoro nawet w Barlinku gdzie jest naprawdę potężny zakład przemysłu drzewnego, a są też liczne inne, mniejsze + odlewnia 1,5 km od dawnej stacji nie zostawiono tej linii nawet jako bocznicy, to nie ma wielkich szans dla odcinka Choszczno - Drawno.
  • #31 Patryk Krzywiński (2020-12-07 07:58:30)
    Zapewne od Drawna do Choszczna powstanie wspaniała ścieżka rowerowa. No niestety, my nigdy Zachodowi nie dorównamy. Potrafimy tylko gadać, kłamać i kraść. Taki nasz naród.
  • #32 lep w (2020-12-07 13:08:11)
    Alfred, podając Barlinek to fajnie, aby tam był transport kolejowy, ale patrząc na brak działań firm i samorządu, to dziwne że nikt nie zabiegał, aby pozostawić tę cześć linii dla lepszego transportu towarów (zapobieżenie degradacji dróg), cóż jest za to większa inicjatywa: https://barlinek24.p… Patrząc na odcinek Choszczno - Drawno, to i owszem, nie jest on pępkiem świata, ale już jest pępkiem, a nawet pępowiną tego odcinka linii 410, gdyż bez tego odcinka te 55 km trasy nie będą wykorzystane, ani w ruchu pasażerskim, ani w towarowym. Chyba logiczne, aby linia była od węzła na 210 i węzła na 351, tylko takie rozwiązanie nadaje sens całości.
  • #33 (odp. na #31) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-12-07 20:55:08)
    Biorąc pod uwagę że na magistrali 351 (Poznań - Szczecin) mało co się dzieje to jaki sens mają, przynajmniej w ruchu pasażerskim, takie boczne linie?

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Grzmiąca – Kostrzyn (410/430)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...