OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wysoka Kamieńska – Trzebiatów (407)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-06-03 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1892-07-15 Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-12-24 Kamień Pomorski - Trzebiatów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Trzebiatkowo - Trzebiatów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Odcinek normalnotorowy Trzebiatów – Trzebiatkowo fizycznie istnieje i jest okazjonalnie używany przez pociągi towarowe do jednostki wojskowej. (info od: margor, 2009-06-29)
1945 Kamień Pomorski - Trzebiatkowo Linia rozebrana
Linia Kamień-Trzebiatów została rozebrana przez wojska radzieckie, nasyp kolejowy zachowany w większości, do niedawna stały niektóre semafory linii, zachował się conajmniej 1 most na trasie. W sierpniu 2004 rozebrano przedwojenny wiadukt w Kamieniu Pom. i zdemontowano nierozkradzione przez złodzieji pozostałości bocznicy-ślepego toru utworzonego z fragmentu linii Kamień-Trzebiatów.Ruiny dawnego dworca w Kamieniu Pom. ostatecznie rozebrano w drugiej połowie lat 70-tych i postawiono na jego miejscu gierkowski barak, jeszcze w połowie lat 80-tych na dworcu stała poniemiecka ręczna zwrotnica z budką nastawcy. (info: Tomek: 2004-12-30)Ostatni niemiecki pociąg wyjechał z Kamienia Pomorskiego 5 marca 1945 r., przed zdobyciem miasta przez wojska radzieckie. W wyniku działań wojennych ucierpiał dworzec kolejowy, którego zrujnowany gmach jeszcze kilkanaście lat po 1945 r. straszył swym wyglądem, by ostatecznie zostać rozebranym. Po zakończeniu działań wojennych Kamień Pomorski został pozbawiony połączenia kolejowego. Armia Czerwona zdemontowała tory odcinając miasto od świata, co znacznie utrudniało jego funkcjonowanie i przeprowadzenie akcji osiedleńczej. Z czasem zorganizowano zastępczą komunikację samochodową, która nie zdawała jednak egzaminu. W 1946 r. zorganizowane przez PKS połączenie Kamienia ze Szczecinem, odbywało się przez Nowogard i Stargard, co znacznie wydłużało drogę do miasta.Linię do Wysokiej Kamieńskiej udało się w końcu odbudować i uruchomić dopiero dwa lata po wojnie. Przy jej budowie zastosowano szyny wyprodukowane przez Hutę „Kościuszko” w Chorzowie (na szynach położonych w Kamieniu są do dziś jeszcze widoczne oznaczenia producenta z datami – 1946 i 1947). W maju 1947 r., uroczyście powitano pierwszy polski pociąg w Kamieniu Pomorskim. Odcinek do Trzebiatowa, mimo ówczesnych, jak i późniejszych planów nie został już nigdy odtworzony.Jak już wspomniano, miasto przez długi czas po wojnie pozbawione było dworca kolejowego, który na skutek zniszczeń wojennych nie nadawał się do eksploatacji i nie został odbudowany. Powstanie w 1959 r. uzdrowiska wymusiło podjęcie decyzji o wzniesieniu nowego budynku dworcowego. 13 lipca 1963 r., po dwóch latach od wbicia pierwszej łopaty, uroczyście oddano do użytku nowy dworzec z dwoma peronami. Znalazły się w nim, jak donosił dwa dni później na pierwszej stronie „Głos Szczeciński”, trzy kasy biletowe PKP, jedna kasa PKS, kiosk „Ruchu”, poczekalnia i „dobrze zaopatrzony bufet”. W momencie oddania do użytku dworzec ten stanowił jeden z najciekawszych przykładów budownictwa tego typu w województwie szczecińskim.źródło: Muzeum Ziemi Kamieńskiej. (info: Pszczółek, 28-11-2012)
1982-09-11 Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski Elektryfikacja
system zasilania: 3000V DC;
2004-05-01 Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2004-05-07 Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski 407

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1944 – 1957 »
1958 – 1971 »
1972 – 1990 »
1991 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-07-23 (???) Wysoka Kamieńska - Kamień Pomorski 80 km/h
2007-11-18 Górki Pomorskie - Kamień Pomorski 60 km/h Import PLK2007_10

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wysoka Kamieńska – Trzebiatów (407)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...