OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Sulechów – Świebodzin (384)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-07-01 (historia)

<== | Galeria | ==>
Data: 2019-11-10
Autor: wasiukibic
Napisz e-mail
Odcinek Sulechów – Mozów
Zamieszczono: 2019-11-10

Galeria użytkownika wasiukibic

Zupełnie bezużyteczny wiadukt drogowy w ciągu S3 nad starotorzem dawno nieużywanej i nieprzejezdnej linii kolejowej. Taki wiadukt mógłby uratować kolej w okolicy Myśliborza, czy w przypadku S5 do Góry. Polska to jednak stan umysłu, a PLK i GDDKiA to niekiedy ignoranci jakich mało.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: mosty/wiadukty/estakady/przepusty; pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne.

Zaproponuj tagi

Podobiekty:

Dodaj podobiekty
Odsłon : 535
: 12

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2022-01-16 00:41:27)
    Nie ma i nie było tematu reaktywacji tej linii kolejowej w tym przebiegu, również samorządy na szczeblach gmin, powiatów czy województwa nie podejmowały tematu. Wprawdzie porusza się kwestię budowy połączenia kolejowego Sulechów - Świebodzin, tak aby uzyskać m.in. bezpośrednie połączenie Świebodzina z Zieloną Góra, ale ze stacji Sulechów ma być puszczone w nowym śladzie, tak aby nie była konieczna zmiana czoła pociągu na stacji Sulechów. https://zielonagora.…
    Także tak, lokalizacja tego wiaduktu, w świetle planów i perspektyw rozwoju kolei w tej części województwa lubuskiego, jest bezsensowna i nie da się jej porównać z brakiem wybudowania wiaduktu w ciągu linii kolejowej Bojanowo - Odrzycko, która była i jest przewidziana do eksploatacji w obecnym przebiegu. Dla potrzeb ewentualnego przeprowadzenia ścieżki rowerowej tukej wystarczy tańszy i prostszy w budowie most stalowo-gruntowo, o 3-4 m szerokości w świetle, a nie taki kolos.
  • #4 Błażej Kopka (2022-01-16 12:02:30)
    Czyli zamykanie linii kolejowej i likwidacja połączeń oraz wykreślenie z ewidencji jest objawem jej "przewidywanej eksploatacji"? (patrz Bojanowo)
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2022-01-16 12:16:22)
    https://www.bazakole…
    #10 (odp. na #9) wasiukibic (2021-12-31 12:47:03)
    "A wiem na 100%, że samorząd Góry Śląskiej był przeciwny przerwania ciągłości tej linii kolejowej na etapie projektowania S5."
    Jest objawem braku dbania o powierzone mienie, perspektywicznego myślenia, koordynacji prac projektowo-przygotowawczych na różnych szczeblach, zainteresowania potrzebami transportowymi Polski lokalnej, pójścia na łatwiznę/zaniedbań, konsultacji społecznych => PKP PLK, PKP S.A., GDDKiA, minister właściwy do spraw kształtowania polityki transportowej i budownictwa.
  • #6 Błażej Kopka (2022-01-16 13:15:27)
    I co ten samorząd wtedy zrobił, żeby przywrócić ruch na tej linii?
  • #7 (odp. na #6) wasiukibic (2022-01-16 15:42:31)
    https://elka.pl/cont… Było tego więcej, ale chyba już poznikało z sieci.
    PS. Ty z jakiego miasta jesteś?
  • #8 Błażej Kopka (2022-01-16 16:25:59)
    A wiesz co to demokracja? Trzy z czterech samorządów powiedziały "nie chcemy tej linii". Chciała jedynie Góra, ale w tamtych latach to mogła sobie tylko chcieć, bo żadnych realnych szans na przejęcie nie miała. W tamtych latach mogli równie dobrze krzyczeć na sesjach, że chcą budowy kosmodromu - jedno i drugie było wtedy nierealne. Wobec braku zainteresowania większości zainteresowanych samorządów co do przywrócenia tej linii to i tak zachowanie GDDKiA, które jednak klauzulę w umowie zawarło uważam za wzorowe. A nie tak jak tutaj - pieniądze wyrzucone w błoto na wiadukt donikąd, bo może też były krzyki lokalnych samorządów i ktoś się ugiął.
    Racz też zauważyć, że aż tak słodko z tym uruchamianiem nowych linii przez samorząd nie jest, a NIK póki co skrytykował działania samorządu w tej kwestii, więc wszystko się jeszcze może wydarzyć.
    Poza tym jak to jest z wizjami tej linii do Bojanowa? Bo to w tych wizjach miała być linia towarowa, z ewentualnym (!) uwzględnieniem ruchu turystycznego. Teraz się mówi o ruchu stricte osobowym, czyli wizje i założenia nie dość, że okazały się mgliste, to całkiem nietrafione i słusznie GDDKiA nie wydało wtedy w ciemno kasy.
    Ja jestem mieszkańcem Unii Europejskiej.
  • #9 (odp. na #8) wasiukibic (2022-01-16 17:49:59)
    W takim razie uważam ten temat za zakończony.
  • #10 Prochiron (2022-01-16 18:34:09)
    #8 Z całym szacunkiem dla pana Błażeja, ale prawdę mówiąc myślałem, że istnienie osób uważających się za tzw. "europejczyków polskiego pochodzenia" to jakieś prawacko-ziemkiewiczowskie urojenia, a tu proszę :D A tak całkiem poważnie i odnosząc się też do podlinkowanego artykułu - przedstawianie tej dyskusji między samorządami jako aktu demokratycznego jest dość absurdalne. Gminy po wielkopolskiej stronie granicy wypatrywały z utęsknieniem budowy ekspresówki, nie mając przy tym żadnego interesu w uruchamianiu linii, więc z tego punktu widzenia postawa Góry była dla nich czymś na kształt sabotowania zbawiennej inwestycji, stąd emocje i trzaskanie drzwiami. Interes miała tutaj Góra, a nawet z samej treści artykułu wynika, że problem wynikł z powodu niedopatrzenia na etapie projektowym, a nie z bierności zainteresowanego samorządu. Oby linia po reaktywacji okazała się rzeczywiście przydatna dla podróżnych, bo inaczej będzie to duża i kosztowna wtopa.
  • #11 Błażej Kopka (2022-01-16 20:42:27)
    Ale tu nie ma żadnej tajemnicy - generalnie pochodzę i obecnie mieszkam w wlkp. (różne lokalizacje), ale mieszkałem też i na Dolnym Śląsku i w Pomorskim, ale także po drugiej stronie Odry. I wszędzie mi dobrze i każde z tych miejsc traktuje trochę jak swoje. Gdzie będę za miesiąc? Naprawdę trudno mi powiedzieć, dlatego pytanie o miejsce mojego zamieszkania jest ciężkie. Tyle o mnie.
    Jakie były prawdziwe przesłanki takich, a nie innych decyzji samorządu ponad dekadę temu to może nie tyle, że ciężko teraz rozstrzygać, co jest to problem wtórny dla decyzji strony trzeciej, jaką była GDDKiA. Upraszczając przyszli i zapytali "będzie tu linia?" PKP im powiedziało "może jeszcze 4 lata pojeździmy, potem tylko samorząd jak chce". No to pytają samorząd, a tam 3 z 4 zainteresowanych osób mówi "nie - my też nie chcemy".
    No to pomyśl - jako inwestor byłbyś zainteresowany, żeby im ten wiadukt pchać na siłę? Przypominam, że nad "głupią" kolejką drezynową w Kościanie w tym samym ciągu komunikacyjnym wiadukt zrobili, więc gdyby tu jakaś silna wola i decyzyjność była to by wiadukt był. A skoro w 2010 takiej woli większości nie było to jest jak jest.
    PKP tej linii nie chciała, samorządy nie chciały, a jeden jedyny który chciał i tak nie był w stanie jej przejąć. Na tamten okres decyzja mogła być więc tylko jedna.
    Ale masz rację - być może poszło o to, że Góra kolej chciała, ale do własnych celów i to wcale nie do ruchu pasażerskiego, a reszta wręcz przeciwnie. A w takim momencie zaczyna się polityka. Bo faktycznie - co Bojanowo w wlkp zyska na rozwoju strefy ekonomicznej w Górze w woj.dlns? I dlatego wykorzystano narzędzie polityczne pod nazwą demokracja i projekt zablokowano. A Góra sama nie była w stanie tego zrealizować - no może byłaby, gdyby weszła w partnerstwo publiczno-prawne z tymi wszystkimi firmami i strefą i sama sfinansowała te 15 km. Ale to tylko rozważania teoretyczne.
    Jak widać minęła dekada, kolej w bólach się odradza, ale już w całkiem innej koncepcji i formie. Dlatego tak trudno zgodzić mi się z tezą, że przecież było wiadomo od początku, że kolej tam wróci.
    Ale chyba rzeczywiście warto już zakończyć tą dyskusję w tym miejscu :)
  • #12 irek (2022-01-17 11:20:03)
    Przyglądam się tej dyskusji jak i innym podobnym. Zastanawiające jest jedno. Dlaczego ci którzy (dotyczy to urzędasów) są ZA, nie przedstawiają swoich argumentów, no i ci którzy są PRZECIW nie podają swoich argumentów. Niestety, ale w dalszym ciągu we wszelakiej maści urzędach są całe tabuny nominowanych pierdzistołów, kolesi z nadania, po mieczu@kądzieli czy wybieranych, o których można powiedzieć jedno - ZWYKŁA AROGANCJA WŁADZY! Niestety, ale mistrz Bareja a głównie jego sceny z kultowych filmów, jak nic pasują do tej przedstawianej sprawy - Jestem kierownikiem tej szatni. Nie mamy pańskiego płaszcza i co pan nam zrobi?!

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Sulechów – Świebodzin (384)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...