OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wolsztyn – Żagań (371)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-03-18 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1889-10-01 Nowa Sól - Kożuchów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1890-10-01 Kożuchów - Żagań Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-11-01 Wolsztyn - Konotop Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1907-05-01 Otyń - Nowa Sól Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-06-01 Konotop - Otyń Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1920 (???) Kębłowo - Świętno Linia rozebrana
Odcinek transgraniczny - rozebrano prawdopodobnie w okolicy 1920
po 1939-09-01 Kębłowo - Świętno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Zniszczony most w Stanach.
1952 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Przywrócenie przejezdności
1993-01 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1994-05-28 Wolsztyn - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1995 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1997 Lubięcin - Otyń Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
naruszenie konstrukcji mostu w Stanach
1997 (???) Otyń - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
po 1998-12-30 Konotop - Lubięcin Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Jeszcze co najmniej 30.12.1998 jeździły tam zdawki (z parowozem). (info: Przemysław Biały, 2007-12-23)
przed 2000 Kożuchów - Stara Kopernia Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Otyń - Nowa Sól Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowany przejazd na 3 rok 2000?
2001-06-30 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2001-07-01 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
w Starej Koperni ukradziono szyny
2002 (???) Stypułów - Żagań Przywrócenie przejezdności
odnowiona linia, odbudowana bocznica do Tomaszowa ze St. Kop. skł. paliw
2002-11-12 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2003 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2004-08-26 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Regularne przewozy turystyczne zaczęły się 26.08.2004, pociągi jeździły do
Konotopu w każdą sobotę do końca października 2004. W 2005 roku planowano
uruchomić pociągi w czerwcu i wrześniu. Jeden czerwcowy przejazd został
odwołany z powodu zagrożenia pożarowego. We wrześniu 2005 pociągi kursowały
tylko do przystanku osobowego Krzyż Rudno (ściągała spalinówka z tyłu
składu). Ostatni pociąg przejechał 24.09.2005. Nie wiadomo czy w nowym
rozkładzie znajdą się pociągi do Konotopu lub Krzyża Rudno. (info: Filip Bebenow)
przed 2004-09-20 Stypułów - Jelenin Żagański Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje 200 m. toru (jesień 2004)
przed 2004-09-20 Jelenin Żagański - Stara Kopernia Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje koło kilometra toru (jesień 2004)
2005 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Wolsztyn - Konotop jest wykorzystywany tylko do ruchu turystycznego. W czerwcu kursowały pociągi ogólnodostępne retro. Planuje się uruchomienie ogólnodostępnych pociągów retro także we wrześniu. Zamawiający drewno do Konotopu wycofał się ze względu na wysokie koszty, drewno rozładowuje na stacji w Wolsztynie i dalej dowozi ciężarówkami. Przewozy towarowe zniknęły z tej linii na dobre. (info: Filip Bebenow)

Zamknięcie na początku 2005.
przed 2005-04-01 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Rozkręcone szyny przed i na moście. (info: Jarosław Woźny, 2005-04)
przed 2005-07-31 Lubięcin - Lipiny Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Ubytek ponad 60 metrowy w połowie trasy (info: Jarosław Woźny, 2005-07)
2005-09-24 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2005-11-27 Nowa Sól - Żagań Przywrócenie przejezdności
przed 2005-11-28 Nowa Sól - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2006-08-24 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-01-01 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-09-17 Nowa Sól - Ciepielów Linia nieprzejezdna/remont
wrzesień 2007. Na odcinku Nowa Sól-Ciepielów tor nieprzejezdny - brak śrub i podkładek, ponadto w km 55,5 wygięte szyny (!). Mimo oznaczenia odcinka Nowa Sól-Kożuchów jako "ruch towarowy", w praktyce jest on już nieprzejezdny. (info: Przemek Bernat, 2007-09-17)
przed 2011-01-07 Kożuchów - Stypułów Linia nieprzejezdna/remont
rozkradzione tory (info: STASIU 1, 2011-01-05 20:41:22)
przed 2012-02-01 Świętno - Kolsko Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru około 2km szlaka od Wolsztyna coraz mocniej zarośnięty (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-07-08 Kolsko - Konotop Linia nieprzejezdna/remont
Rozkradzione tory na długości około 1 km. (info: Stanisław Jeżewski, 08-07-2013)
przed 2013-10-06 Ciepielów - Kożuchów Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru na około 2km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
cały szlak rozkradziony brakuje około 5-7km toru linia bardzo mocno zarośnięta (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Konotop - Lubięcin Linia nieprzejezdna/remont
szlak rozkradziony około 1km toru (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Bobrowniki Odrzańskie - Otyń Linia nieprzejezdna/remont
rozkradziony tor na około 1,5km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
2016-02-01 Wolsztyn - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
PLK podjęły działania zmierzające do planowej likwidacji linii Wolsztyn-Żagań.
przed 2016-04-30 Wolsztyn - Kębłowo Przywrócenie przejezdności
Przejazd SN61-168 kilka km za Kębłowo (do pierwszych ubytków)
2018-08 Krzyż Rudno - Żagań Linia rozebrana
Pod koniec sierpnia kończy się rozbiórka od Krzyż Rudno do Nowej Soli. Ma tam powstać dróżka rowerowa. (info: djSon, 25-08-2018)
2019 Kolsko - Stypułów Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Wolsztyn - Żagań 371

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1922 – 1933 »
1934 – 1949 »
1949 – 1959 »
1960 – 1974 »
1975 – 1993 »
1994 – 1997 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Konotop - Żagań 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Wolsztyn - Konotop 30 km/h Import PLK2007_10
2014-12-08 Wolsztyn - Konotop 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #71 Major (2019-10-01 19:57:48)
    W latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku dwa razy w miesiącu jeździłem po tym moście z Soli do Kolska i następnie do Ciosańca. Podróż bajerancka. Adrenalina na moście. Żal mi, że już nigdy po nim nie pojadę pociągiem.
  • #72 Olek Bożnów (2020-04-18 12:30:51)
    W Powiecie Żagańskim nie zbudowano drogi rowerowej w Nowosolskim jest droga rowerowa, a w Wolsztyńskim pociągi kursują do Świętna.
  • #73 DB (2020-04-18 19:54:54)
    Między Świętnem, a Kębłowem jest przerwany szlak więc nie ma takiej możliwości.
  • #74 wasiukibic (2020-05-17 17:56:14)
    Rzuciłem dzisiaj budowlanym okiem na obiekty inżynieryjne po dawnej 371, w ciągu nowej ścieżki rowerowej. Przęsła mostu w Stanach pięknie odnowione, natomiast filary - szkoda gadać; syf, kiła i mogiła. To samo tyczy się większości wiaduktów kolejowych - mury przyczółków sypią się w oczach, porastane przez mech i drzewa. Była okazja, żeby zrobić wszystko jak Pan Bóg przykazał - odstawiono fuszerę. Ciekawe, kto za to beknie, jak komuś spadnie cegła na głowę lub auto.
  • #75 Olek Droń (2020-05-28 11:37:23)
    Kiedy znowu będzie można wysłać nowe pliki na linię 371?
  • #76 (odp. na #75) wasiukibic (2020-05-28 12:57:31)
    Cały czas można.
  • #77 ... (2020-05-28 13:00:10)
    Wstrzymano dodawanie zdjęć ze względu na zbyt dużą ilość zdjeć.(potrzebna redukcja) Ale zapewne nie tyczy sie to moderacji.
  • #78 (odp. na #76) Olek Droń (2020-05-28 13:10:43)
    Mi się wyświetla takie coś: Przyjmowanie nowych zdjęć do galerii tego obiektu zostało wstrzymane.
  • #79 (odp. na #75) Marek Potocki (2020-05-29 06:25:15)
    Niedługo postaram się to zmodyfikować. Proszę o kapkę cierpliwości.
  • #80 (odp. na #79) Olek Droń (2020-05-29 09:13:00)
    Dziękuję

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wolsztyn – Żagań (371)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...