OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wolsztyn – Żagań (371)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-11-04 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1889-10-01 Nowa Sól - Kożuchów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1890-10-01 Kożuchów - Żagań Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-11-01 Wolsztyn - Konotop Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1907-05-01 Otyń - Nowa Sól Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-06-01 Konotop - Otyń Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1920 (???) Kębłowo - Świętno Linia rozebrana
Odcinek transgraniczny - rozebrano prawdopodobnie w okolicy 1920
po 1939-09-01 Kębłowo - Świętno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Zniszczony most w Stanach.
1952 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Przywrócenie przejezdności
1993-01 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1994 Wolsztyn - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1995 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1997 Lubięcin - Otyń Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
naruszenie konstrukcji mostu w Stanach
1997 (???) Otyń - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
po 1998-12-30 Konotop - Lubięcin Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Jeszcze co najmniej 30.12.1998 jeździły tam zdawki (z parowozem). (info: Przemysław Biały, 2007-12-23)
przed 2000 Kożuchów - Stara Kopernia Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Otyń - Nowa Sól Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowany przejazd na 3 rok 2000?
2001-06-30 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2001-07-01 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
w Starej Koperni ukradziono szyny
2002 (???) Stypułów - Żagań Przywrócenie przejezdności
odnowiona linia, odbudowana bocznica do Tomaszowa ze St. Kop. skł. paliw
2002-11-12 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2003 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2004-08-26 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Regularne przewozy turystyczne zaczęły się 26.08.2004, pociągi jeździły do
Konotopu w każdą sobotę do końca października 2004. W 2005 roku planowano
uruchomić pociągi w czerwcu i wrześniu. Jeden czerwcowy przejazd został
odwołany z powodu zagrożenia pożarowego. We wrześniu 2005 pociągi kursowały
tylko do przystanku osobowego Krzyż Rudno (ściągała spalinówka z tyłu
składu). Ostatni pociąg przejechał 24.09.2005. Nie wiadomo czy w nowym
rozkładzie znajdą się pociągi do Konotopu lub Krzyża Rudno. (info: Filip Bebenow)
przed 2004-09-20 Stypułów - Jelenin Żagański Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje 200 m. toru (jesień 2004)
przed 2004-09-20 Jelenin Żagański - Stara Kopernia Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje koło kilometra toru (jesień 2004)
2005 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Wolsztyn - Konotop jest wykorzystywany tylko do ruchu turystycznego. W czerwcu kursowały pociągi ogólnodostępne retro. Planuje się uruchomienie ogólnodostępnych pociągów retro także we wrześniu. Zamawiający drewno do Konotopu wycofał się ze względu na wysokie koszty, drewno rozładowuje na stacji w Wolsztynie i dalej dowozi ciężarówkami. Przewozy towarowe zniknęły z tej linii na dobre. (info: Filip Bebenow)

Zamknięcie na początku 2005.
przed 2005-04-01 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Rozkręcone szyny przed i na moście. (info: Jarosław Woźny, 2005-04)
przed 2005-07-31 Lubięcin - Lipiny Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Ubytek ponad 60 metrowy w połowie trasy (info: Jarosław Woźny, 2005-07)
2005-09-24 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2005-11-27 Nowa Sól - Żagań Przywrócenie przejezdności
przed 2005-11-28 Nowa Sól - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2006-08-24 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-01-01 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-09-17 Nowa Sól - Ciepielów Linia nieprzejezdna/remont
wrzesień 2007. Na odcinku Nowa Sól-Ciepielów tor nieprzejezdny - brak śrub i podkładek, ponadto w km 55,5 wygięte szyny (!). Mimo oznaczenia odcinka Nowa Sól-Kożuchów jako "ruch towarowy", w praktyce jest on już nieprzejezdny. (info: Przemek Bernat, 2007-09-17)
przed 2011-01-07 Kożuchów - Stypułów Linia nieprzejezdna/remont
rozkradzione tory (info: STASIU 1, 2011-01-05 20:41:22)
przed 2012-02-01 Świętno - Kolsko Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru około 2km szlaka od Wolsztyna coraz mocniej zarośnięty (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-07-08 Kolsko - Konotop Linia nieprzejezdna/remont
Rozkradzione tory na długości około 1 km. (info: Stanisław Jeżewski, 08-07-2013)
przed 2013-10-06 Ciepielów - Kożuchów Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru na około 2km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
cały szlak rozkradziony brakuje około 5-7km toru linia bardzo mocno zarośnięta (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Konotop - Lubięcin Linia nieprzejezdna/remont
szlak rozkradziony około 1km toru (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Bobrowniki Odrzańskie - Otyń Linia nieprzejezdna/remont
rozkradziony tor na około 1,5km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
2016-02-01 Wolsztyn - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
PLK podjęły działania zmierzające do planowej likwidacji linii Wolsztyn-Żagań.
przed 2016-04-30 Wolsztyn - Kębłowo Przywrócenie przejezdności
Przejazd SN61-168 kilka km za Kębłowo (do pierwszych ubytków)
2018-08 Krzyż Rudno - Żagań Linia rozebrana
Pod koniec sierpnia kończy się rozbiórka od Krzyż Rudno do Nowej Soli. Ma tam powstać dróżka rowerowa. (info: djSon, 25-08-2018)
2019 Kolsko - Stypułów Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Wolsztyn - Żagań 371

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1922 – 1933 »
1934 – 1949 »
1949 – 1959 »
1960 – 1974 »
1975 – 1993 »
1994 – 1997 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Konotop - Żagań 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Wolsztyn - Konotop 30 km/h Import PLK2007_10
2014-12-08 Wolsztyn - Konotop 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #62 (odp. na #60) Stanisław Pikul (2018-08-31 14:07:24)
    Dlaczego kolejna? Przecież to jest wciąż ta sama inwestycja na tej samej linii:
    https://gazetalubusk…
  • #63 (odp. na #62) Maciej (2018-08-31 14:12:29)
    Ciąg dalszy wielkiego draństwa!!!
  • #64 Ola86 (2018-09-07 16:33:37)
    Witam Was kochani miłośnicy kolei!
    Pisałam w sprawie reaktywacji połączeń Nowa Sól -Wolsztyn gdzie tylko było możliwe.
    Dostałam tylko jedną odpowiedź : NIE
    Jednocześnie zostałam powiadomiona, że może kiedyś wrócą połączenia kolejowe na tym odcinku.
    Powiem krótko: żal
    Dziewięć lat temu weszłam na most kolejowy w Stanach i pamięta, że zapragnęłam pojechać pociągiem po reaktywacji mostu.
    W tym momencie nie spojrzę już w tym kierunku... :(
    Pozdrawiam Was Wszystkich ciepło.
    Stacja Nowa Sól
    Kierunek Wolsztyn
    Przebieg stacji:
    Otyń, Bobrowniki,Stany,Lipiny, Lubięcin, Konotop, Kolsko, Świętno,Krzyż Rudno,Kębłowo, Widzim Stary, Wolsztyn.
    Jak pięknie mogłoby być... :(
  • #65 (odp. na #64) Maciej (2018-09-08 23:19:19)
    Olu, dziękuję za to, że walczyłaś. Wydaje mi się, że teoretycznie istnieją szanse na... rozebranie ścieżki rowerowej i odrestaurowanie torowiska. Trzeba jednak wykazać się dobrą wolą i dalekowzrocznym spojrzeniem na całą sprawę. Zauważ, że linia nie została skasowana na terenie woj. wielkopolskiego. Myślę, że władze Wolsztyna doświadczyli dobrodziejstwa jakie przyniosła rewitalizacja szlaku prowadzącego do Poznania. Dawniej korzystano tam z pekaesów, a kolej była zapewne tylko dodatkiem. Dzisiaj chyba proporcje się zmieniają. Miasto musi widzieć w tym swoją szansę. Szkoda, że pogrzebano (mam nadzieję, że nie na wieki) odcinek łączący Wolsztyn z Sulechowem. Brak tego "fragmentu" torowiska odciął Wolsztyn od Zielonej Góry... A co z Nową Solą? Duże miasto w woj. lubuskim nie stać na ambitne plany?
  • #66 (odp. na #64) Sławek (2018-09-09 08:34:04)
    Rok temu napisałem epopeję o durnej ścieżce rowerowej i wysłałem ją do każdej gminy przy 371 oraz marszałka i prezydenta Nowej Soli.I na dodatek jeszcze do gazety Krąg. Odpisał tylko marszałek, oczywiście wymijająco. Od prezydenta ktoś zadzwonił i powiedział, żebym się odwalił od prezydenta. A gazeta Krąg okazała się tubą obu i drukowała tylko przychylne materiały. Oni tam wszyscy na tę ścieżkę zachorowali. A tymczasem zaraz połowa września, a budowa ścieżki jakoś się nie rozpoczęła... :)
  • #67 (odp. na #66) Stanisław Pikul (2018-09-09 09:31:10)
    Demontaż infrastruktury kolejowej to pierwszy element budowy ścieżki rowerowej trudno więc mówić iż inwestycja się nie zaczęła. :(
  • #68 (odp. na #67) wasiukibic (2018-10-17 14:19:02)
    Kontynuując dysputę, mieliśmy już 500+, mieszkanie+, to teraz czas na kolej+ :
    https://www.rynek-ko…
    Nie wiem tylko, czy miłośnik elektrosamochodzików wie, że część linii do mały miejscowości rozebrano dzięki decyzji jego ludzi...
  • #69 (odp. na #64) Łukasz Kiąca (2019-02-04 00:06:11)
    Na otarcie łez pozostaje powspominać. Tutaj filmik z przejazdu pociągu pasażerskiego w roku 1992 na odcinku Wolsztyn - Nowa Sól i z powrotem. Skład ciągnął parowóz Ok22-31. Dobrze, że choć takie memento pozostaje po nieistniejących dziś szlakach.
    https://www.youtube.…
  • #70 Marcin Majdański (2019-06-13 08:34:06)
    Tu kolejny filmik z przejazdu Wolsztyn - Nowa Sól. https://www.youtube.…
  • #71 Major (2019-10-01 19:57:48)
    W latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku dwa razy w miesiącu jeździłem po tym moście z Soli do Kolska i następnie do Ciosańca. Podróż bajerancka. Adrenalina na moście. Żal mi, że już nigdy po nim nie pojadę pociągiem.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wolsztyn – Żagań (371)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...