OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wolsztyn – Żagań (371)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-10-04 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1889-10-01 Nowa Sól - Kożuchów Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1890-10-01 Kożuchów - Żagań Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1906-11-01 Wolsztyn - Konotop Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1907-05-01 Otyń - Nowa Sól Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-06-01 Konotop - Otyń Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1920 (???) Kębłowo - Świętno Linia rozebrana
Odcinek transgraniczny - rozebrano prawdopodobnie w okolicy 1920
po 1939-09-01 Kębłowo - Świętno Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Zniszczony most w Stanach.
1952 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Przywrócenie przejezdności
1993-01 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1994-05-28 Wolsztyn - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1995 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1997 Lubięcin - Otyń Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
naruszenie konstrukcji mostu w Stanach
1997 (???) Otyń - Nowa Sól Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
po 1998-12-30 Konotop - Lubięcin Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Jeszcze co najmniej 30.12.1998 jeździły tam zdawki (z parowozem). (info: Przemysław Biały, 2007-12-23)
przed 2000 Kożuchów - Stara Kopernia Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000 Otyń - Nowa Sól Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowany przejazd na 3 rok 2000?
2001-06-30 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2001-07-01 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
w Starej Koperni ukradziono szyny
2002 (???) Stypułów - Żagań Przywrócenie przejezdności
odnowiona linia, odbudowana bocznica do Tomaszowa ze St. Kop. skł. paliw
2002-11-12 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2003 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2004-08-26 Wolsztyn - Konotop Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: turystyczny;
Regularne przewozy turystyczne zaczęły się 26.08.2004, pociągi jeździły do
Konotopu w każdą sobotę do końca października 2004. W 2005 roku planowano
uruchomić pociągi w czerwcu i wrześniu. Jeden czerwcowy przejazd został
odwołany z powodu zagrożenia pożarowego. We wrześniu 2005 pociągi kursowały
tylko do przystanku osobowego Krzyż Rudno (ściągała spalinówka z tyłu
składu). Ostatni pociąg przejechał 24.09.2005. Nie wiadomo czy w nowym
rozkładzie znajdą się pociągi do Konotopu lub Krzyża Rudno. (info: Filip Bebenow)
przed 2004-09-20 Stypułów - Jelenin Żagański Linia nieprzejezdna/remont
Brakuje 200 m. toru (jesień 2004)
2005 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Wolsztyn - Konotop jest wykorzystywany tylko do ruchu turystycznego. W czerwcu kursowały pociągi ogólnodostępne retro. Planuje się uruchomienie ogólnodostępnych pociągów retro także we wrześniu. Zamawiający drewno do Konotopu wycofał się ze względu na wysokie koszty, drewno rozładowuje na stacji w Wolsztynie i dalej dowozi ciężarówkami. Przewozy towarowe zniknęły z tej linii na dobre. (info: Filip Bebenow)

Zamknięcie na początku 2005.
przed 2005-04-01 Stany - Bobrowniki Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Rozkręcone szyny przed i na moście. (info: Jarosław Woźny, 2005-04)
przed 2005-07-31 Lubięcin - Lipiny Odrzańskie Linia nieprzejezdna/remont
Ubytek ponad 60 metrowy w połowie trasy (info: Jarosław Woźny, 2005-07)
2005-09-24 Wolsztyn - Konotop Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2005-11-27 Nowa Sól - Żagań Przywrócenie przejezdności
przed 2005-11-28 Nowa Sól - Żagań Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2006-08-24 Kożuchów - Żagań Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-01-01 Nowa Sól - Kożuchów Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2007-09-17 Nowa Sól - Ciepielów Linia nieprzejezdna/remont
wrzesień 2007. Na odcinku Nowa Sól-Ciepielów tor nieprzejezdny - brak śrub i podkładek, ponadto w km 55,5 wygięte szyny (!). Mimo oznaczenia odcinka Nowa Sól-Kożuchów jako "ruch towarowy", w praktyce jest on już nieprzejezdny. (info: Przemek Bernat, 2007-09-17)
przed 2011-01-07 Kożuchów - Stypułów Linia nieprzejezdna/remont
rozkradzione tory (info: STASIU 1, 2011-01-05 20:41:22)
przed 2012-02-01 Świętno - Kolsko Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru około 2km szlaka od Wolsztyna coraz mocniej zarośnięty (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-07-08 Kolsko - Konotop Linia nieprzejezdna/remont
Rozkradzione tory na długości około 1 km. (info: Stanisław Jeżewski, 08-07-2013)
przed 2013-10-06 Ciepielów - Kożuchów Linia nieprzejezdna/remont
kradzież toru na około 2km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Stypułów - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
cały szlak rozkradziony brakuje około 5-7km toru linia bardzo mocno zarośnięta (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Konotop - Lubięcin Linia nieprzejezdna/remont
szlak rozkradziony około 1km toru (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
przed 2013-10-06 Bobrowniki Odrzańskie - Otyń Linia nieprzejezdna/remont
rozkradziony tor na około 1,5km (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
2016-02-01 Wolsztyn - Żagań Linia nieprzejezdna/remont
PLK podjęły działania zmierzające do planowej likwidacji linii Wolsztyn-Żagań.
przed 2016-04-30 Wolsztyn - Kębłowo Przywrócenie przejezdności
Przejazd SN61-168 kilka km za Kębłowo (do pierwszych ubytków)
2018-08 Krzyż Rudno - Żagań Linia rozebrana
Pod koniec sierpnia kończy się rozbiórka od Krzyż Rudno do Nowej Soli. Ma tam powstać dróżka rowerowa. (info: djSon, 25-08-2018)
2019 Kolsko - Stypułów Zmienione przeznaczenie
nowe przeznaczenie: droga dla rowerów;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Wolsztyn - Żagań 371

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1922 – 1933 »
1934 – 1949 »
1949 – 1959 »
1960 – 1974 »
1975 – 1993 »
1994 – 1997 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Konotop - Żagań 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Wolsztyn - Konotop 30 km/h Import PLK2007_10
2014-12-08 Wolsztyn - Konotop 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #76 (odp. na #75) wasiukibic (2020-05-28 12:57:31)
    Cały czas można.
  • #77 ... (2020-05-28 13:00:10)
    Wstrzymano dodawanie zdjęć ze względu na zbyt dużą ilość zdjeć.(potrzebna redukcja) Ale zapewne nie tyczy sie to moderacji.
  • #78 (odp. na #76) Olek Droń (2020-05-28 13:10:43)
    Mi się wyświetla takie coś: Przyjmowanie nowych zdjęć do galerii tego obiektu zostało wstrzymane.
  • #79 (odp. na #75) Marek Potocki (2020-05-29 06:25:15)
    Niedługo postaram się to zmodyfikować. Proszę o kapkę cierpliwości.
  • #80 (odp. na #79) Olek Droń (2020-05-29 09:13:00)
    Dziękuję
  • #81 Olek Dron2 (2020-06-08 08:42:52)
    Mam pytanie do Pana Administratora strony: wysyłając zdjęcia pokazuje mi ,że oczekuje na weryfikację, a po oczekiwaniu na wysłanie plik nie pojawia się w galerii. Dlaczego ?
  • #82 (odp. na #81) Marek Potocki (2020-06-08 17:58:20)
    Mechanizm działa tak – zdjęcie ląduje w "poczekalni" i wgląd do niego ma administracja i sam wysyłający. Weryfikacja polega na podjęciu decyzji, czy ujęcie publikować. Jeśli tak, pojawia się dla wszystkich. Jeśli nie – znika z galerii.
  • #83 Givexnine Poznań (2020-07-08 13:29:24)
    Znalazłem ciekawy filmik pokazujący stan linii 10 lat temu: https://www.youtube.…
  • #84 Jakub M. (2020-08-21 23:30:19)
    W czwartek 27 sierpnia na moście kolejowym w Stanach, w godzinach od 14:00 do 17:00, na ścieżce rowerowej ma zostać zorganizowane otwarcie całorocznej wystawy plenerowej poświęconej historii mostu oraz linii kolejowej nr 371 relacji Wolsztyn – Nowa Sól – Żagań.
  • #85 Łukasz Kiąca (2020-10-12 03:50:25)
    Widok z kabiny maszynisty wagonu motorowego SN61-168 podczas przejazdu specjalnego zrealizowanego 29 kwietnia 2016 roku (za stację Kębłowo do km 10,300): https://www.youtube.…
    SN61-168 na linii w dniu 30.04.2016 r.: https://www.youtube.…
    Parowozy na linii 371 w dniu 01.06.2016 r. https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Wolsztyn – Żagań (371)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...