OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Szamotuły – Międzychód (368)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-07-13 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1907-10-01 Chrzypsko Wielkie - Międzychód Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1907-10-01 Szamotuły - Binino Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-04-15 Binino - Nojewo Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1908-05-01 Nojewo - Chrzypsko Wielkie Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1995 Nojewo - Sieraków Wielkopolski Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Ostatni przejazd specjalnego pociągu osobowego - lato 2002.
1995-05-27 Szamotuły - Międzychód Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2005 Szamotuły - Nojewo Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2009 Ostroróg - Binino Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowany przejazd w 2009 roku (info: Szymon Dojaś, 2011-11-14)
po 2011-02-01 (???) Binino - Kikowo Linia nieprzejezdna/remont
wyboczony tor i zły stan mostu w Chrzypsku Małym
przed 2011-04-01 Szczepankowo - Ostroróg Linia nieprzejezdna/remont
zaasfaltowano przejazd kolejowy na wiosnę br.(info: Szymon Dojaś, 2011-11-14)
przed 2017 Sieraków Wielkopolski - Międzychód Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2017-03 Chrzypsko Wielkie - Międzychód Letnisko Linia nieprzejezdna/remont
Linia na odcinku Szamotuły-Międzychód Letnisko jest nieprzejezdna-braki w torowisku, uszkodzone wiadukty,które uniemożliwiają prowadzenie ruchu na tym odcinku. (info: Tomek 2017-03)
2017-05 Nosalewo - Kikowo Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: drezynowy;
2017-05 Nosalewo - Kikowo Przywrócenie przejezdności
Przywrócenie przejezdności przez właścicieli stacji Nojewo od mniej więcej miejsca dawnej ładowni Nosalewo prawie pod same Kikowo.
2017-07-20 Binino - Nosalewo Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: drezynowy;
2017-09 Ostroróg - Binino Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: drezynowy;
2017-09 Kikowo - Chrzypsko Wielkie Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: drezynowy;
Ruch między Kikowem a mostem.
2018-10-20 Sieraków Wielkopolski - Międzychód Przywrócenie przejezdności
Drezyna PLK w Sierakowie.
2019-08 Ryżyn - Sieraków Wielkopolski Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: drezynowy;
Na odcinku Sieraków – Lesionki ruch drezynowy
https://www.nakolei.pl/drezyna-walczy-o-rewitalizacje-linii-kolejowej/?fbclid=IwAR2nkuIRmcGwi2SOStxyWrNsVcAhUxlCZoykIb1CbvqKoRJyNHZF2Uq_RyM
przed 2020-08 Szamotuły - Szczepankowo Linia nieprzejezdna/remont
Rozebranie kilkuset metrów toru przy stacji Szamotuły, taka "modernizacja".
2021-07-13 Sieraków Wielkopolski - Kłosowice Linia nieprzejezdna/remont
Zniszczony wiadukt w Sierakowie

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Szamotuły - Międzychód 368

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Sieraków Wielkopolski - Międzychód 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Szamotuły - Sieraków Wielkopolski 0 km/h Import PLK2007_10
data nieznana Międzychód Letnisko - Międzychód 30 km/h
data nieznana Sieraków Wielkopolski - Międzychód Letnisko 40 km/h Informacja pochodzi od maszynistów. (info: Mikołaj Kobryński, 22-07-2011)
data nieznana Sieraków Wielkopolski - Międzychód 60 km/h
2014-12-08 Sieraków Wielkopolski - Międzychód 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #76 (odp. na #47) Stanisław Pikul (2021-04-05 09:59:33)
    Wczorajszy przejazd przez Szamotuły pozwolił zauważyć że pozostawiono możliwość wpięcia w układ torowy potencjalnie rewitalizowanej linii z Międzychodu - jest rozjazd i krótki odcinek toru który zakończono kozłem zaraz za pierwszym z przejazdów. Tak więc wygląda na to że prace wykonano zgodnie z informacją którą cytowałem w wypowiedzi #32.
  • #77 (odp. na #76) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-02 01:29:55)
    Wczoraj oglądałem odcinek programu "Pociąg do Wielkopolski", który od 10 lat prowadzi redaktor Bartłomiej Pomianowski.
    https://pl.wikipedia…
    Nie mam telewizora od 8 lat, więc był to czysty przypadek.
    W każdym bądź razie była tam przedstawiona nowa koncepcja tej linii, która miałaby się teraz zaczynać we Wronkach, śladem starej bocznicy i prowadzić bezpośrednio do Sierakowa. Chodzi o to, że w ten sposób byłby szybszy dojazd takim trasowaniem do Międzychodu.
    Niestety, nie ma tego odcinka na YT.
  • #78 113 (2021-08-02 14:10:58)
    @Adolf Nowak Ciekawa koncepcja, ale pytanie czy w tym przypadku nie doszłoby do wstrzymania się odbudowy części linii do Szamotuł i jaki miałaby przebieg ?

    Generalnie pod uwagę powinien być brana koncepcja budowy nowej linii kolejowej, która umożliwiłaby wylot z 368 nie tylko na Poznań, ale również do Krzyża, czy też Oborników Wlkp. i Wągrowca.
  • #79 (odp. na #78) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-02 21:29:47)
    To nie moja koncepcja ale widziałem na planie, że z Wronek do Sierakowa linia biegłaby po prostej.
  • #80 113 (2021-08-03 11:52:31)
    @Adolf Nowak: Wiem o tym, że nie twoja. Nie wiem czyja. Myślałem, że koncepcja dotyczyła budowy do okolic Binina, ale w tym przypadku byłby ostry zakręt.
  • #81 Błażej Kopka (2021-11-14 14:46:45)
    Są już pierwsze przecieki. Wariant z korektą przebiegu przez Wronki jest ciągle brany pod uwagę (Wronki potencjalnie mogą generować większe potoki pasażerów niż Szamotuły, ponieważ jest tam przemysł, którego w Szamotułach nie ma w ogóle). Czas przejazdu całego odcinka do Poznania przez Wronki również byłby nieco lepszy, a do tego można to faktycznie lepiej zorganizować, jeśli cała linia miałaby być obsługiwana jedną relacją. Planowane jest 12 par, do tego dużo nowych przystanków (w obu wariantach), ale wiele rzeczy to trochę masło maślane. Np. zakłada się brak postojów na 351 do/z Poznania, a wiadomo, że jeśli to ma być jedna linia Poznań-Międzychód obsługiwana przez KW to tak nie będzie. Ale pewnie chodzi o to, żeby w projekcie ładnie wyglądało, że pojedzie się 70 minut, a nie 90 (w tej chwili czas jazdy bez przystanków na 351 jest szacowany na 71 lub 74 minuty w przypadku starego przebiegu).
    Wszystko będzie jasne na dniach (tzn. ukaże się studium w ostatecznym kształcie).
  • #82 (odp. na #81) wasiukibic (2021-11-14 17:18:19)
    1. A zakłady tłuszczowe w Szamotułach, to pies?
    2. Obecność lub nie przemysłu nie świadczy o potencjale pasażerskich danej miejscowości. Więcej - mieszkańcy miast pozbawionych większych zakładów są niejako zmuszeni do poszukiwania pracy w większych miejscowościach, więc o Szamotuły byłbym spokojny.
    3. Mieszkańcy i władze gminy w Ostrorogu oraz kilku miejscowości po drodze, gdzie walczy się o powrót pociągów, na pewno się ucieszą z takiego obrotu sprawy, że odcina się ich od kolei już na zawsze. Mam nadzieję, że jednak ten bzdurny wariant przez Wronki nie dojdzie do skutku. Również z tego powodu, że nałoży się tam ruch z lk 351 - podczas jej modernizacji nie brano pod uwagę włączenia Międzychodu we Wronkach, dodatkowo likwidacji uległa stacja Poznań Wola i wykosić mają Peckowo! Trzeba będzie wydać więcej kasy i wyremontować most pod Chrzypskiem? Trudno, na bizantyjskie budowy i remonty Gdaki kasa jest, to niech i tu sypną. Można się pokusić o wyprostowanie kolana pomiędzy Chrzypskiem a Bininem, jeżeli warunki terenowe pozwolą.
    4. Nawet jeżeli mimo wszystko wepną Międzychód we Wronkach, to przyśpieszone składy w Szamotułach i tak staną.
  • #83 Błażej Kopka (2021-11-14 17:52:55)
    1. ADM w Szamotułach to jest pestka w porównaniu do Amici i Samsunga, które ludzi autobusami nawet z Wągrowca wożą. Pod tym względem Szamotuły przegrywają z Wronkami.
    2. Zobaczymy co będzie w studium, ale stawiam Grześki przeciwko Pawełkom, że z Międzychodu i Sierakowa jest większe ciążenie właśnie do wspomnianych potężnych pracodawców we Wronkach. Na codzienne dojazdy do pracy z samego Międzychodu do Poznania bym nie liczył - no ale może się mylę.
    3. Wronki są przygotowane do wpięcia tej linii tak samo jak Szamotuły (czyli bardzo do biedy, ale są - w obu przypadkach odpowiedni tor/rozjazd jest, ale w obu przypadkach wyjazd pociągu będzie możliwy tylko z jednej krawędzi peronowej).
    4. PKM ma zamiar jeździć do Wronek (wg wstępnych przecieków do Krzyża już nie) - jeśli we Wronkach byłoby odbicie dalej na Międzychód, to może to być ciągle jedna, wydłużona linia (w sam raz na hybrydę). Jeśli linia 368 będzie poprowadzona z Szamotuł to trzeba będzie zdecydować, gdzie jechać dalej w jednej relacji - i tu wybór wydaje się prosty - będą to Wronki. Natomiast w tym układzie zapewne większość relacji do Międzychodu będzie rozpoczynać się i kończyć w Szamotułach (nie będzie bezpośrednich do Poznania). Zresztą pierwotnie też tak było - relacje bezpośrednie do Poznania to były takie wyjątki. "Jasiu" jeździł wahadłowo z Szamotuł do Międzychodu tylko.

    Żeby było jasne - mentalnie wolałbym linię w Szamotułach, ale wariant Wroniecki ma jak dla mnie swoje atuty.

    PS Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale być może ten wariant Wroniecki pojawił się tak naprawdę dlatego, żeby nie odbudowywać wiaduktu w Chrzypsku.
  • #84 makims (2021-11-24 19:41:01)
    To dość oczywiste, że sens mają jedynie bezpośrednie pociągi do Poznania. Skoro ma jeździć KW, to PKM będzie do Wronek, a dalej wydłużone kursy do Międzychodu, plus także do Gorzowa Regio. Wtedy modernizacja ma więcej plusów i zarobi na towarach.
  • #85 Błażej Kopka (2021-11-25 05:54:14)
    Wczoraj (24.11.2021) ujrzało światło dzienne wstępne planum... A więc:
    1. Zostaje wariant w starym śladzie, czyli wariant przez Wronki wylatuje
    2. Szacowany czas przejazdu to 74 minuty w relacji Międzychód-Poznań (bez zatrzymań na linii 351) - raczej mało realne
    3. Dojdzie stacja Szamotuły-Zachód. Wylatują za to: Dobrojewo, Binino, Orle, Zatom Stary. Kikowo i Ryżyn też wylatują, ale z szansą odbudowy w "drugim etapie" - -tak samo jak dwa dodatkowe przystanki w samym Międzychodzie. Najdłuższy szlak pomiędzy stacjami miałby mieć zatem 12km!! (rzecz niespotykana nawet na magistrali 351)
    4. Brak planów na zakup dedykowanego taboru (a tu newagowskie hybrydy aż się proszą) - w przyszłości ma jeździć to co jest - przynajmniej na początku.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Szamotuły – Międzychód (368)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...