OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Szamotuły – Międzychód (368)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-07-13 (historia)

Wyślij nowe pliki »

| pokaż też kiepskie [Pokaż/ukryj poza zasięgiem] [Wersja rozszerzona]
Obraz
fot. nieznany (pomiędzy 1930 a 1941)
Obraz
fot. Tomasz Lehmann (1979 (???))
Obraz
fot. Tomasz Lehmann (1979 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1992-03-22)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1992-08-05)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-05-06 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-06-15 (???))
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-09-04)
Obraz
fot. Maciej Knychała (1994-11-06)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2000-06-03)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2000-06-03)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2001-04-04)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2001-04-04)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2001-04-04)
Obraz
fot. Witold Niedzielski (2001-04-04)
Obraz
fot. Paweł Skup (2003-05-04)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2004-07-10)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2004-07-10)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2004-09-06)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2004-10-13)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2005-02-28)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2005-02-28)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2005-02-28)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2005-02-28)
Obraz
fot. Wojciech Frytkowski (2005-07-30)
Obraz
fot. Stanisław Pikul (2005-12-28)
Obraz
fot. Tomasz Chudak (2006-04-22)
Obraz
fot. Tomasz Chudak (2006-04-22)
Obraz
fot. Tomasz Chudak (2006-04-22)
Obraz
fot. Tomasz Chudak (2006-04-22)

Zdjęcia publikowane w tym serwisie w większości otrzymujemy od internautów i zakładamy, że mają oni prawo do ich przesyłania. Jeżeli trafisz na materiały naruszające Twoim zdaniem czyjeś prawa autorskie, skontaktuj się z nami (adres w stopce).

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #76 (odp. na #47) Stanisław Pikul (2021-04-05 09:59:33)
    Wczorajszy przejazd przez Szamotuły pozwolił zauważyć że pozostawiono możliwość wpięcia w układ torowy potencjalnie rewitalizowanej linii z Międzychodu - jest rozjazd i krótki odcinek toru który zakończono kozłem zaraz za pierwszym z przejazdów. Tak więc wygląda na to że prace wykonano zgodnie z informacją którą cytowałem w wypowiedzi #32.
  • #77 (odp. na #76) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-02 01:29:55)
    Wczoraj oglądałem odcinek programu "Pociąg do Wielkopolski", który od 10 lat prowadzi redaktor Bartłomiej Pomianowski.
    https://pl.wikipedia…
    Nie mam telewizora od 8 lat, więc był to czysty przypadek.
    W każdym bądź razie była tam przedstawiona nowa koncepcja tej linii, która miałaby się teraz zaczynać we Wronkach, śladem starej bocznicy i prowadzić bezpośrednio do Sierakowa. Chodzi o to, że w ten sposób byłby szybszy dojazd takim trasowaniem do Międzychodu.
    Niestety, nie ma tego odcinka na YT.
  • #78 113 (2021-08-02 14:10:58)
    @Adolf Nowak Ciekawa koncepcja, ale pytanie czy w tym przypadku nie doszłoby do wstrzymania się odbudowy części linii do Szamotuł i jaki miałaby przebieg ?

    Generalnie pod uwagę powinien być brana koncepcja budowy nowej linii kolejowej, która umożliwiłaby wylot z 368 nie tylko na Poznań, ale również do Krzyża, czy też Oborników Wlkp. i Wągrowca.
  • #79 (odp. na #78) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-08-02 21:29:47)
    To nie moja koncepcja ale widziałem na planie, że z Wronek do Sierakowa linia biegłaby po prostej.
  • #80 113 (2021-08-03 11:52:31)
    @Adolf Nowak: Wiem o tym, że nie twoja. Nie wiem czyja. Myślałem, że koncepcja dotyczyła budowy do okolic Binina, ale w tym przypadku byłby ostry zakręt.
  • #81 Błażej Kopka (2021-11-14 14:46:45)
    Są już pierwsze przecieki. Wariant z korektą przebiegu przez Wronki jest ciągle brany pod uwagę (Wronki potencjalnie mogą generować większe potoki pasażerów niż Szamotuły, ponieważ jest tam przemysł, którego w Szamotułach nie ma w ogóle). Czas przejazdu całego odcinka do Poznania przez Wronki również byłby nieco lepszy, a do tego można to faktycznie lepiej zorganizować, jeśli cała linia miałaby być obsługiwana jedną relacją. Planowane jest 12 par, do tego dużo nowych przystanków (w obu wariantach), ale wiele rzeczy to trochę masło maślane. Np. zakłada się brak postojów na 351 do/z Poznania, a wiadomo, że jeśli to ma być jedna linia Poznań-Międzychód obsługiwana przez KW to tak nie będzie. Ale pewnie chodzi o to, żeby w projekcie ładnie wyglądało, że pojedzie się 70 minut, a nie 90 (w tej chwili czas jazdy bez przystanków na 351 jest szacowany na 71 lub 74 minuty w przypadku starego przebiegu).
    Wszystko będzie jasne na dniach (tzn. ukaże się studium w ostatecznym kształcie).
  • #82 (odp. na #81) wasiukibic (2021-11-14 17:18:19)
    1. A zakłady tłuszczowe w Szamotułach, to pies?
    2. Obecność lub nie przemysłu nie świadczy o potencjale pasażerskich danej miejscowości. Więcej - mieszkańcy miast pozbawionych większych zakładów są niejako zmuszeni do poszukiwania pracy w większych miejscowościach, więc o Szamotuły byłbym spokojny.
    3. Mieszkańcy i władze gminy w Ostrorogu oraz kilku miejscowości po drodze, gdzie walczy się o powrót pociągów, na pewno się ucieszą z takiego obrotu sprawy, że odcina się ich od kolei już na zawsze. Mam nadzieję, że jednak ten bzdurny wariant przez Wronki nie dojdzie do skutku. Również z tego powodu, że nałoży się tam ruch z lk 351 - podczas jej modernizacji nie brano pod uwagę włączenia Międzychodu we Wronkach, dodatkowo likwidacji uległa stacja Poznań Wola i wykosić mają Peckowo! Trzeba będzie wydać więcej kasy i wyremontować most pod Chrzypskiem? Trudno, na bizantyjskie budowy i remonty Gdaki kasa jest, to niech i tu sypną. Można się pokusić o wyprostowanie kolana pomiędzy Chrzypskiem a Bininem, jeżeli warunki terenowe pozwolą.
    4. Nawet jeżeli mimo wszystko wepną Międzychód we Wronkach, to przyśpieszone składy w Szamotułach i tak staną.
  • #83 Błażej Kopka (2021-11-14 17:52:55)
    1. ADM w Szamotułach to jest pestka w porównaniu do Amici i Samsunga, które ludzi autobusami nawet z Wągrowca wożą. Pod tym względem Szamotuły przegrywają z Wronkami.
    2. Zobaczymy co będzie w studium, ale stawiam Grześki przeciwko Pawełkom, że z Międzychodu i Sierakowa jest większe ciążenie właśnie do wspomnianych potężnych pracodawców we Wronkach. Na codzienne dojazdy do pracy z samego Międzychodu do Poznania bym nie liczył - no ale może się mylę.
    3. Wronki są przygotowane do wpięcia tej linii tak samo jak Szamotuły (czyli bardzo do biedy, ale są - w obu przypadkach odpowiedni tor/rozjazd jest, ale w obu przypadkach wyjazd pociągu będzie możliwy tylko z jednej krawędzi peronowej).
    4. PKM ma zamiar jeździć do Wronek (wg wstępnych przecieków do Krzyża już nie) - jeśli we Wronkach byłoby odbicie dalej na Międzychód, to może to być ciągle jedna, wydłużona linia (w sam raz na hybrydę). Jeśli linia 368 będzie poprowadzona z Szamotuł to trzeba będzie zdecydować, gdzie jechać dalej w jednej relacji - i tu wybór wydaje się prosty - będą to Wronki. Natomiast w tym układzie zapewne większość relacji do Międzychodu będzie rozpoczynać się i kończyć w Szamotułach (nie będzie bezpośrednich do Poznania). Zresztą pierwotnie też tak było - relacje bezpośrednie do Poznania to były takie wyjątki. "Jasiu" jeździł wahadłowo z Szamotuł do Międzychodu tylko.

    Żeby było jasne - mentalnie wolałbym linię w Szamotułach, ale wariant Wroniecki ma jak dla mnie swoje atuty.

    PS Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale być może ten wariant Wroniecki pojawił się tak naprawdę dlatego, żeby nie odbudowywać wiaduktu w Chrzypsku.
  • #84 makims (2021-11-24 19:41:01)
    To dość oczywiste, że sens mają jedynie bezpośrednie pociągi do Poznania. Skoro ma jeździć KW, to PKM będzie do Wronek, a dalej wydłużone kursy do Międzychodu, plus także do Gorzowa Regio. Wtedy modernizacja ma więcej plusów i zarobi na towarach.
  • #85 Błażej Kopka (2021-11-25 05:54:14)
    Wczoraj (24.11.2021) ujrzało światło dzienne wstępne planum... A więc:
    1. Zostaje wariant w starym śladzie, czyli wariant przez Wronki wylatuje
    2. Szacowany czas przejazdu to 74 minuty w relacji Międzychód-Poznań (bez zatrzymań na linii 351) - raczej mało realne
    3. Dojdzie stacja Szamotuły-Zachód. Wylatują za to: Dobrojewo, Binino, Orle, Zatom Stary. Kikowo i Ryżyn też wylatują, ale z szansą odbudowy w "drugim etapie" - -tak samo jak dwa dodatkowe przystanki w samym Międzychodzie. Najdłuższy szlak pomiędzy stacjami miałby mieć zatem 12km!! (rzecz niespotykana nawet na magistrali 351)
    4. Brak planów na zakup dedykowanego taboru (a tu newagowskie hybrydy aż się proszą) - w przyszłości ma jeździć to co jest - przynajmniej na początku.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Szamotuły – Międzychód (368)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...