OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kobylin – Legnica Północna (362/382)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-03-30 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1898-02-05 Kobylin - Legnica Północna Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1920-01-17 Rawicz - Wieża Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
info: Przemysław Biały
1922-01-01 Rawicz - Wieża Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
info: Przemysław Biały
1923-02-01 Rawicz - Wieża Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
info: Przemysław Biały
1945-01-23 Krzelów - Ścinawa Linia nieprzejezdna/remont
wysadzony most (tez to byla linia do Wrocławia)
1945-08-23 Krzelów - Ścinawa Przywrócenie przejezdności
oddanie do uzytku linii po zniszczeniach wojennych (do Raiwcza)
1991-08-31 Rawicz - Legnica Północna Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
1992 Ścinawa - Prochowice Śląskie Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1992-12-15 Drozdowice Wielkie - Ścinawa Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
1995-02 Kobylin - Rawicz Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
Po tej dacie było już tylko KKA.
przed 1995-02 Kobylin - Miejska Górka Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Linia jest wykorzystywana w ruchu towarowym tylko na odcinku Rawicz-Miejska Górka. Korzysta z tego cukrownia "Miejska Górka". Za tym miasteczkiem linia jest nieczynna. Są jednak plany wykorzystania jej dla turystów. (info: Jan, 2005-06-20)
1996-12-01 Wąsosz - Drozdowice Wielkie Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Oficjalne zamknięcie- 1995-12-15, jednak ostatni pociąg towarowy przejechał tą trasą pod koniec 1996. (info: shaggy, 2005-08-24)
1998-06 Rawicz - Wąsosz Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2000-01-01 Krzelów - Ścinawa Linia nieprzejezdna/remont
rozebrany zjazd z Nadodrzanki
2000-11-27 Prochowice Śląskie - Legnica Północna Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Pismem nr TK-1g-4-54b3/2000 z dnia 27.11.2000 r. Minister Transportu i Gospodarki Morskiej wydał zgodę na całkowite zawieszenie przewozów na linii Kobylin — Legnica, odcinek Prochowice — Legnica.
2001 Wąsosz - Drozdowice Wielkie Linia nieprzejezdna/remont
zasfaltowany przejazd za Wąsoszem
2002 Rawicz - Wąsosz Linia nieprzejezdna/remont
zaasf. przejzd st. Wieża od strony Rawicza (info: 2002-01-01)

km 49,9 kradzież torowa brak szyn i śrub maj/czerwiec 2013

km 50,3 kradzież torowa brak szyn i śrub maj/czerwiec 2013

41,0 -41,5kradzież torowa brak szyn i srub
41,0 brak przepustu ( kradzież ) wiszące szyny w powietrzu 2012

40 km brak szyn i srub na długosci do 500m

w okolicy 36,6km rozebrane około 300m toru budowa drogi S5 rok 2012

w km 36,0 podmycie nasypu

w km 34,0 rozebrane około 200m toru budowa drogi

Najprawdopodobniej linia zostanie w 2014 roku przekazana do Likwidacji fizycznej (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-12-12)
2002-12-19 Rawicz - Pątnów Legnicki Linia nieprzejezdna/remont
Decyzja o likwidacji linii.
przed 2004-01-01 Kobylin - Smolice Linia nieprzejezdna/remont
Kobylin - Smolice - linia nieprzejezdna (rozebrane 2 rozjazdy na stacji Kobylin przy wjeździe z Miejskiej Górki) (info: 2005-02-13 shaggy)
2005-02-01 (???) Krzelów - Ścinawa Linia rozebrana
prawdopodobnie w lutym
2005-02 (???) Piskorzyna - Wińsko Linia rozebrana
prawdopodobnie w lutym
przed 2005-02-17 Wińsko - Krzelów Linia rozebrana
Między 12 lutego a 17 lutego (info: matysiaki, 20-02-2004).
przed 2005-04-03 Prochowice Śląskie - Pątnów Legnicki Linia nieprzejezdna/remont
były kradzieże i są ubytki (info: Tomasz Korycki, 2005-04-03)
przed 2009-04-26 Pątnów Legnicki - Legnica Północna Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
na odcinku Legnica P. - Pątnów Leg. kursuje pociąg towarowy to ciepłowni z węglem (info: Jarosław Lizak, 21-04-2009)
2014-01-06 Jutrosin - Dłoń Linia nieprzejezdna/remont
w dniu 06.01.14 kradzież toru w km 9,6 na szlaku Jutrosin - Dłoń, brak szyn na długości 50m (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego)
przed 2014-01-08 Kobylin - Smolice Przywrócenie przejezdności
Kobylin wjazd od strony Miejskiej Górki uzupełniony rozjazd Wyjazd zachowany do Rawicza ogólnie szlak Kobylin - Miejska przejezdny (miejscami mocna roślinność ) (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2014-01)
2017 Rawicz - Piskorzyna Linia rozebrana
Rozbiórka szlaku od stycznia 2017
2018-01 Ścinawa - Pątnów Legnicki Linia rozebrana
Prace w okresie 17.01.2018 do 20.03.2018
2018-03 Miejska Górka - Rawicz Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
Linia na odc. Kobylin - Rawicz jest wpisana do wykazu odcinków linii stanowiących infrastrukturę nieczynną PLK S.A na poz. 90 i 91 https://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Statut_Sieci_Kolejowej/09.10.2018/Zalacznik_1.2.pdf
przed 2019-07-31 Rawicz Wschód - Rawicz Linia nieprzejezdna/remont
Linia częściowo rozebrana przy stacji Rawicz.
przed 2019-12-29 (???) Rawicz Wschód - Rawicz Przywrócenie przejezdności
2020-10-27 Miejska Górka - Rawicz Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
Okazjonalne przewozy do cukrowni Miejska Górka

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Kobylin - Legnica Północna 362
1985 Pątnów Legnicki - Legnica Północna 382
przed 2015 Kobylin - Rawicz 362

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2007-11-18 Kobylin - Miejska Górka 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Pątnów Legnicki - Legnica Północna 10 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Miejska Górka - Rawicz 50 km/h Import PLK2007_10
2011-03-11 Miejska Górka - Rawicz 20 km/h Import PLK2011_03
2012-07-15 Miejska Górka - Rawicz 0 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2012-07-15 Pątnów Legnicki - Legnica Północna 0 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Pątnów Legnicki - Legnica Północna 10 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #3 Łukasz Kiąca (2018-05-09 14:25:21)
    Dojazd do stacji Miejska Górka od strony Rawicza https://www.youtube.…
    Dojazd do stacji Sarnowa od strony Miejskiej Górki https://www.youtube.…
    Dojazd do stacji Rawicz Wschód od strony Miejskiej Górki https://www.youtube.…
  • #4 Łukasz Kiąca (2019-05-15 19:16:32)
    Linia na odc. Kobylin - Rawicz jest wpisana do wykazu odcinków linii stanowiących infrastrukturę nieczynną PLK S.A na poz. 90 i 91
    https://www.plk-sa.p…
  • #5 (odp. na #4) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-05 11:52:45)
    Na razie chyba nic nie jeździ, gdyż tory do cukrowni w Górce na przejeździe w jej pobliżu oraz całej okolicy zardzewiałe i zarośnięte. Chociaż krewniak zeznał, że niby węgiel wożą ale to chyba pomyłka.
  • #6 Łukasz Kiąca (2020-09-12 07:42:05)
    Prace manewrowe na bocznicy Terminalu Asfaltów Drogowych TOTAL w Ścinawie.
    https://www.youtube.…
  • #7 (odp. na #6) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-09-20 15:33:53)
    Ta linia służyła do początku l. 90-tych jako transportowa dla Grupy Wojsk Radzieckich skoncentrowanych w Legnicy oraz okolicy.
    Dzięki niej transporty wojskowe omijały duże węzły w okolicy jak Wrocław i jechały krętą trasą przez wioski.
  • #8 (odp. na #7) Łukasz Kiąca (2020-10-09 01:44:48)
    Też o tym słyszałem. Jednak z tego, co wiem, to linia ta była już w tamtych latach w złym stanie technicznym, niedoinwestowana, o nawierzchni i geometrii (ciasne łuki) niedopasowanej do prowadzenia ruchu ciężkimi i długimi lokomotywami jak Ty2 czy ST44. Podobno zdarzały się tam częste wykolejenia. Na linii początkowo pracowały pruskie tendrzaki T3, a później ELNA 2 i ELNA 4, o masie całkowitej od 40 do 56 T. I pomyśleć, że na 2005 r planowana była elektryfikacja linii Legnica - Rawicz.
  • #9 (odp. na #8) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-10-09 20:03:29)
    Kiedyś ten odcinek miałby pewnie jeszcze znaczenie zapasowe dla bezpośrednich towarów do portów w 3-mieście.
    Ale teraz ze Zagłębia Legnicko-Głogowskiego wszystko wywożą przez Szczecin.
  • #10 Miejska Górka (2021-01-09 17:07:55)
    Linia kolejowa Rawicz - Miejska Górka jest cały czas eksploatowana (ruch towarowy do cukrowni Miejska Górka).
  • #11 Andrzej Budzis (2021-02-06 12:16:44)
    Pamiętam jak pociąg do Brześcia i Moskwy stał przed odjazdem na stacji Legnica Północna. Przy nim grupy ludzi, u których widać było duże ilości bagażu. Oficerowie, żołnierze i ich rodziny żegnali Legnicę. Odprowadzało ich wiele osób. Mężczyźni palili papierosy. Dużo dzieci. Żegnali się z Legnicą i swoimi przyjaciółmi. I radość, i smutek był widoczny na ich twarzach. Takiej atmosfery, takiej możliwości przywozu bagażu na małych ciężarówkach nie uzyskano by na stacji Legnica. Przy stacji Legnica Północna nie było takiego ruchu Polaków. Domy w kierunku Kaczawy zamieszkiwali obywatele Związku Radzieckiego. Była swojska ziemia pożegnań. Według mnie, to było przyczyną odjazdu "radzieckiej" części pociągu z małej stacji i połączenia jej w Rawiczu z "polskim" składem, który w tym czasie zmierzał do. Rawicza przez Wrocław
  • #12 wasiukibic (2021-02-06 12:42:31)
    Przepraszam z góry, że być może urażę kogoś uszczypliwą uwagą, ale czy tu mamy do czynienia z syndromem sztokholmskim? Przecież ci ludzie nie byli niczym innym, jak tylko armią okupacyjną, która miała stać na straży bratniego, wieczystego "sojuszu" ze Związkiem Sowieckim. Że to nie była zabawa i kurtuazyjna wizyta, można było zobaczyć podczas powstania na Węgrzech w 1956 roku oraz podczas praskiej wiosny. Z resztą, podczas gomułkowskiego października część jednostek PGWAR była w gotowości bojowej, aby ruszyć na Warszawę, żeby utopić we krwi gomułkowską odwilż. Jakby przyszedł rozkaz, to bez mrugnięcia okiem Legnica zostałaby zrównana z ziemią, a ludność cywilna wywieziona lub wymordowana, a z drugiej strony lokalizacja dowództwa stanowi jeden z pierwszym celów dla głowic nuklearnych nieprzyjaciela. Dobrze, że ich w końcu pożegnaliśmy precz i naprawdę nie ma tu czego żałować.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kobylin – Legnica Północna (362/382)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...