OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów Śląski (341)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2020-06-21 (opisy)

Informacje cząstkowe:

Bielawa Zachodnia - Dzierżoniów Śląski (2007-06-16)
informacja ze strony www.um.swidnica.pl/news.php

20 dolnośląskich samorządów wspólnie walczy o reaktywowanie nieczynnych linii kolejowych. Dziś w Świdnicy oficjalnie podpisano list intencyjny, który ma pomóc w realizacji tych starań.

Samorządowcy chcą wspólnie reaktywować następujące linie kolejowe:

nr 285 – relacji Wrocław - Kobierzyce - Sobótka - Świdnica - Jedlina Zdrój;

nr 310 – relacji Kobierzyce - Łagiewniki - Niemcza - Piława Górna;

nr 341 – relacji Bielawa - Dzierżoniów;

nr 771 relacji Świdnica Przedmieście-Świdnica Miasto.

Zabiegi zainicjowane i prowadzone przez władze Świdnicy od lat, zyskały akceptację innych samorządów, dzięki wsparciu władz województwa dolnośląskiego. List intencyjny oprócz Zarządu Województwa Dolnośląskiego zaakceptowały władze miasta Świdnicy oraz gminy Świdnica, Jedliny Zdroju, Walimia, Marcinowic, miasta Dzierżoniów, gminy Dzierżoniów, Bielawy, Łagiewnik, Niemczy, Piławy Górnej, Jordanowa Śląskiego, Sobótki, Kobierzyc i Wrocławia, a także powiatu świdnickiego, wałbrzyskiego, dzierżoniowskiego i wrocławskiego.

W podpisanym liście władze województwa deklarują działania, które doprowadzą do przejęcia infrastruktury kolejowej niezbędnej do prowadzenia przewozów zarówno towarowych, jak i pasażerskich. Będą również głównym koordynatorem przejęcia. Władze miast i gmin przejmą budynki dworców.

A władze powiatów zorganizują odpowiedni system kształcenia ponadgimnazjalnego, który pozwoli na zapewnienie kadry zatrudnionej przy przewozach.

Jakie mogą być korzyści z reaktywowania linii kolejowych?

– Ruch na trasie do Wrocławia jest utrudniony ze względu na ogromną liczbę samochodów. A przepustowość dróg jest ograniczona i z pewnością się nie zwiększy. Koleją z centrum miast można dojechać do centrum stolicy Dolnego Śląska. Jest ona również tańszym środkiem transportu dla studentów i pracowników dolnośląskich firm dojeżdżających do zakładów, a przy okazji wygodniejszym. Jeszcze bardziej zyska na znaczeniu przy okazji Euro 2012, ponieważ kibice będą chcieli sprawnie poruszać się po Dolnym Śląsku. Szybkie połączenia kolejowe z pewnością w tym pomogą. Oprócz tych atutów nasze linie kolejowe będą interesującym regionalnym produktem turystycznym – mówi Wojciech Murdzek, prezydent Świdnicy.

– Finalizujemy z PKP umowę, dotyczącą przejęcia linii kolejowych w bezpłatne użyczenie, z gwarancją zwrotu poniesionych przez nas nakładów. Co pozwoli nam na realne działanie. Wtedy podróż ze Świdnicy do Wrocławia nie będzie zajmowała 1,2 godz., a 45-50 minut. Mam nadzieję, że uda się to już w przyszłym roku – mówi Patryk Wild, członek zarządu Województwa Dolnośląskiego.

(info: Pluta Robert, 2007-06-16)
Bielawa Zachodnia - Dzierżoniów Śląski (2018-12-27)
27 grudnia 2018 roku linia została przejęta przez Samorząd Województwa Dolnośląskiego i przekazana Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei (zarządcy kolejowemu) w celu jej naprawy i wznowienia ruchu kolejowego. Od czerwca 2019 roku trwają prace remontowe na linii w celu jej uruchomienia.
Bielawa Zachodnia - Dzierżoniów Śląski (2020-06)
Planowane jest także przedłużenie do nieistniejącej stacji Zbiornik Sudety, oraz do nieczynnej, która przejdzie wtedy renowację - Nowa Bielawa. Budowa powinna zacząć się już w 2020 roku.
(źródło: https://doba.pl/ddz/artykul/odpowiedz/37127/15/274584/274378/274584/1/ oraz https://www.tvsudecka.pl/wiadomosci/66602,kolej-w-bielawie-dojedzie-az-do-stacji-nowa-bielawa).
info: Kamil Kulawik, mieszkaniec Bielawy.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #21 Jacek2004 (2019-12-21 14:43:54)
    Dzisiaj znów się przejechałem z Dzierżoniowa do Bielawy i z powrotem. Pociągi pełne w obie strony,także konduktorka powiedziała że sporo ludzi jeździ do Bielawy. Na razie wygląda to bardzo dobrze. Co prawda po nowym roku bilety będą już trochę droższe ale i tak konkurencyjne do połączeń autobusowych.
  • #22 (odp. na #21) wasiukibic (2019-12-21 19:18:18)
    "Ludzie się rzucili do pociągów, bo dali bilety za złotówkę. Za miesiąc nie będzie śladu po tej frekwencji, a pociągi będą świecić pustką. Zostanie tylko zawalidroga na drodze budowanej obwodnicy i przejść przez tory dla mieszkańców. Poza tym kto w ogóle dopuścił do eksploatacji linię, która została odbudowana jako samowolka budowlana i niezgodnie z przepisami? Żeby uniknąć konfliktów społecznych, należałoby rozebrać tory. Powinien to nakazać nadzór budowalany. W końcu mieszkańcy lepiej wiedzą, co jest im potrzebne. Dlaczego każda reaktywacja w tym województwie w ostatnim czasie musi wiązać się ze skandalem?" - tak dla pośmiania się, wypowiedź jednego z miejscowych frustratów pt. "Dróżnik Mniejszy". Niektórzy to mają straszny ból zadu o tą Bielawę, gotowi ciemną nocą porozkręcać szyny albo się do nich przykuć, byleby pociąg nie przejechał.
  • #23 Trapp (2019-12-22 14:53:32)
    Strach się bać co będzie za rok przy 285. WOT chyba będzie potrzebny..........
  • #24 Sławomir Fedorowicz (2019-12-22 21:28:41)
    No na Bielawie ciężko rozkręcać szyny, bo one tam są na sprężyny przymocowane. A WOT rzeczywiście będzie potrzebny, bo trzeba będzie dopisać parę nowych stacji dawno temu wykreślonych :) Ten drugi WOT zresztą pewnie też.
  • #25 (odp. na #24) Opolanin (2019-12-23 08:08:15)
    Coś w stylu sokistów pilnujących wszystkich przejazdów przez pierwsze trzy dni kursowania pierdolina ;)
    Sławomirze a ten "pierwszy" WOT co oznacza?
  • #26 Trapp (2019-12-23 15:27:57)
  • #27 Sławomir Fedorowicz (2019-12-25 11:57:41)
    Ludzie zajmujecie się koleją, a nie wiecie co to jest WOT? Nie osłabiajcie mnie :(
  • #28 (odp. na #27) wasiukibic (2019-12-25 16:23:53)
    Sławku, część z nas to hobbyści nie związani zawodowo z koleją (lub nawet stricte z ruchem), więc nie wszystkie skróty jak i aspekty techniczne mogą być powszechnie znane. Zapytać się to nic złego. Chodzi oczywiście o Wykaz Odległości Taryfowych oraz Wojska Obrony Terytorialnej.
  • #29 Sławomir Fedorowicz (2019-12-25 22:43:31)
    Jasne, ale to jest podstawa wiedza...przedszkolna :) Pierwszy WOT ciągałem na sznurku po peronie stacji Piechowice jak miałem 4 lata.
  • #30 (odp. na #29) Opolanin (2019-12-26 12:59:39)
    O,czyli o taki wykaz chodziło. Dzięki.
    Sławku tak to jest jak się interesuje głównie urządzeniami, kolej to bardzo szeroka dziedzina ;)

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bielawa Zachodnia – Dzierżoniów Śląski (341)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...