OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Kobierzyce – Piława Górna (310)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-03-22 (historia)

Legenda (Wygenerowano dnia: 2021-04-12) | Mapa prędkości (Wygenerowano dnia: 2021-04-01)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #20 ok1359 (2020-04-14 13:00:24)
    Zna ktoś jakieś źródła o historii tej linii? Po co, za co i jak ją budowano?
  • #21 (odp. na #20) Marek Potocki (2020-04-14 13:28:20)
    Jeśli mnie pamięć nie myli, to było za kasę za wygraną wojnę z Francusko-Pruską (kontrybucja).
  • #22 (odp. na #3) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-08-30 16:13:52)
    Wg mnie ta linia powinna zostać odbudowana na odcinku Kobierzyce - Łagiewniki ul. Przemysłowa po śladzie bocznicy cukrowni, do tego miejsca:
    https://goo.gl/maps/…
  • #23 Jacek2004 (2020-09-10 13:18:04)
    Okazuje się, że linia po reaktywacji będzie wykorzystywana także w ruchu towarowym. Planowana jest budowa bocznicy w Piławie Górnej Kopanicy tuż za ulicą Ząbkowicką. W tej chwili strasznie tam wszystko zarośnięte więc nie widać tego miejsca za bardzo w terenie. Bocznica ma być wykorzystywana przez kopalnie w okolicach Brodziszowa. Ciekawe jak w tej sytuacji DSDiK określi przyszłe parametry linii, naciski na tor etc. Dotychczas linie przejmowane przez samorząd remontowane są pod lekki tabor osobowy. Tutaj może być pierwsza linia pod zarządem DSDiK na której będzie prowadzony także ciężki ruch towarowy. Być może tylko krótki odcinek od ewentualnej bocznicy do stacji w Piławie Górnej będzie miał podwyższone parametry?
  • #24 Krzysztof Nowak (2021-04-12 13:39:06)
    W sumie info z przed miesiąca, Tymoteusz Myrda członek zarządu WD napisał: ''Linia kolejowa nr 310 na trasie Kobierzyce – Łagiewniki Dzierżoniowskie – Piława Górna przygotowywana jest do rewitalizacji. Dolnośląska Służba Dróg i Kolei posiada już zgodę na rozpoczęcie jej modernizacji oraz zgodę na wycinkę drzew w niezbędnym zakresie. Czekamy jeszcze na decyzję o dofinansowaniu inwestycji z budżetu państwa, które pozwoli na rozpoczęcie prac, obejmujących m.in. remont wszystkich obiektów inżynieryjnych na linii.'' Pytanie brzmi kiedy państwo wyda decyzję?
  • #25 113 (2021-04-12 16:33:00)
    @Krzysztof Nowak: Również kwestią jest czy 310 nie powinna zostać zelektryfikowana? Należy wspomnieć, że z Wrocławia do Kobierzyc linia kolejowa nr 285 w planach ma być zelektryfikowana i dwutorowa. Trochę zastanawiające jest to dla mnie, dlaczego sieć trakcyjna miałaby w Kobierzycach się kończyć nie wydłużając do magistrali podsudeckiej, która w przyszłości powinna zostać zelektryfikowana i zrewitalizowana na niektórych odcinkach.
  • #26 (odp. na #25) Marek Potocki (2021-04-13 07:36:10)
    A ja się cały czas zastanawiam dla kogo ta 310 ma być robiona, a potem przez kogo eksploatowana. Nie żebym się z tego nie cieszył, ale na jej trasie są trzy większe miejscowości (Jordanów, Łagiewniki, Niemcza), które razem mieszkańców mają tyle co Sobótka i podupadłe uzdrowisko. Przemysłu który by z kolei korzystać mógł też jakoś tam za bardzo nie widzę.
    No chyba że to pod kątem rozbudowy bazy mieszkaniowej dla Wrocławia i rejonu przemysłowego gminy Kobierzyce, ale i tak boję się że to się może szybko rypnąć.
  • #27 113 (2021-04-13 10:32:53)
    @Marek Potocki: No wygląda tutaj tak jakby dla Kobierzyc było to wszystko robione. Pytanie tylko, czy rzeczywiście jest tam aż tylu chętnych mieszkańców na powrót kolei ?

    Moim zdaniem do najważniejszych planów w województwie dolnośląskim należy elektryfikacja linii kolejowej nr 274 z Lubania Śląskiego do Zgorzelca, magistrali podsudeckiej, czy linii kolejowej nr 326 do Trzebini, gdyż zainteresowanie 310 może być średnie.

    Zastanawia mnie czy w Piławie Górnej nie powinna przy pracach zostać wybudowana łącznica umożliwiająca bezpośredni wylot na Wrocław bez konieczności zmiany kierunku od strony Kamieńca Ząbkowickiego.
  • #28 (odp. na #26) wasiukibic (2021-04-13 13:43:08)
    Frekwencja w pociągu zależy nie tylko od wielkości miejscowości, przez które przebiega jego trasa, ale także od popytu na usługi przewozowe i mobilności mieszkańców. Biorąc pod uwagę, że są to de facto suburbia aglomeracji wrocławskiej, gdzie przeprowadza się mnóstwo ludzi, którzy i tak czy owak muszą dojechać do Wrocka do roboty/szkoły/usług etc, byłbym o to spokojny. Co się dzieje rano na DK 8, mniej więcej od Łagiewnik, a później na niewydolnym Węźle Bielańskim - wieczny tłok i korek. Jeżeli chodzi o ruch towarowy, to nawet jeżeli po drodze nie będzie żadnych generatorów, to weźmy pod uwagę kwestię, że jest to łącznik Podsudeckiej z Wrocławiem, a zatem kolejny korytarz transportowy dla sudeckich kruszyw - zwłaszcza z kamieniołomu pod Piławą Górną. 276 jest przewidziana do modernizacji (wiecznie odwlekanej), Podsudecka też będzie musiała być w końcu zrobiona, bo inaczej się rozleci. Tak więc wylecą dwie ważne arterie transportowe w okolicy, znając spryt PLK, będą one robione w jednym czasie. Czas w końcu spojrzeć na linie kolejowe pod kątem spójności sieci, a nie li tylko jej poszczególnych odcinków.
    Łącznica umożliwiająca dojazd do Ząbkowic Śląskich bez konieczności zmiany czoła pociągi to niezły pomysł, jednak to będzie skomplikowane i drogie przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę rzeźbę terenu w okolicach Szklar i Przerzeczyna, chyba że zrobimy ją maksymalnie blisko Piławy. W Ząbkowicach jest temat związany z bezpośrednimi połączeniami z Wrocławiem, Wild chciałby je realizować przez KZ (była już nawet przedstawiona jego koncepcja elektryfikacji odcinka KZ - ZŚ). Z tym że 310 była planowana przede wszystkim jako najkrótsze połączenie Wrocławia z aglomeracją dzierżoniowsko-bielawską, więc trzeba będzie pogodzić jakoś interesy obydwu odnośnie konstruowania rozkładu jazdy. W Kobierzycach dojdzie jeszcze 285, to finalnie od Kobierzyc do Wrocławia może się zrobić naprawdę ciasno. Temat należy dobrze przemyśleć i zaprojektować, żeby się nie okazało, że zbraknie wolnych slotów na torach i będzie klęska urodzaju, jak (potencjalnie) w przypadku odcinka Legnica - Wrocław, gdzie już spotykają się 3 kierunki do Wrocławia, a docelowo może ich być 5... Polak teraz wygodny i nie chce się przesiadać.
    P.S. Podupadłe uzdrowisko - kolej jest jednym z czynników aktywizujących ruch turystyczny, tak jak i tramwaj w rewitalizacji kwartałów miast. Lepszy transport = lepsza dostępność komunikacyjna = większa atrakcyjność terenu. Tak przynajmniej działa to na Zachodzie.
  • #29 (odp. na #28) Krzysztof Nowak (2021-04-13 14:05:05)
    Właśnie zabierałem się za komentarz i mnie uprzedziłeś ;) w zasadzie wszystko napisałeś, to ja dodam tylko, że Niemcy też mieli plan połączenia podsudeckiej z 310, właśnie ze Szklar do Przerzeczyna, to jeśli im się nie opłacało to tym bardziej w obecnych czasach było by to szaleństwo.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Kobierzyce – Piława Górna (310)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...