OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie (304)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2019-11-27 (historia)

Informacje cząstkowe:

Kondratowice - Łagiewniki Dzierżoniowskie (dawna lokalizacja) (1800-01-01)
Odcinek Łagiewniki - Kondratowice uruchomiony w końcu 1883 r., jako odcinek międzypowiatowej trasy Strzelin — Niemcza. Ruch pasażerski skasowano 30.V.1976 r. Z Kondratowic do Łagiewnik linia ta biegła prawie prosto, nie mając po drodze żadnej stacji. W Łagiewnikach skręcała w lewo, tj. na południe, gdzie opodal drogi do Sienic był zlokalizowany dworzec kolejowy. Po uzupełnieniu brakującego odcinka z Łagiewnik do Kobierzyc (1898 r.), a zatem i do Wrocławia oraz nasileniu przewozów w relacji północ–południe (Wrocław — Dzierżoniów), wzniesiono drugą stację na północ od wsi. Równocześnie dobudowano dwie krótkie łącznice tworząc trójkąt umożliwiający bez-manewrowy ruch pociągów we wszystkich trzech kierunkach. Z czasem stary dworzec uległ likwidacji, a w jego wnętrzu zamieszkali ludzie. Najstarszą z linii tworzących wspomniany trójkąt rozebrano. Pozostał po niej jedynie dość wyraźny ślad w terenie. Po tej skasowanej trasie kursowały dawniej lokalne i dość powolne pociągi z Brzegu i Strzelina, z dogodną przesiadką w kierunku Dzierżoniowa, Świdnicy, a nawet Jaworzyny Śląskiej. Na przykład 109 km trasę Brzeg — Jaworzyna Śl. przez Łagiewniki można było przebyć w czasie 4 godzin. (info: Krzysiek Nowak, 02-10-2011)
Kondratowice - Łagiewniki Dzierżoniowskie (dawna lokalizacja) (1800-01-01)
Skradziony pierwszy most/przepust za starą stacją w Łagiewnikach (w stronę Kondratowic). (info: Michał F, 16-02-2010)
Strzelin - Kondratowice (data nieznana)
Ostatnio pojawiają się informacje, że kawałek linii ze Strzelina do Kondratowic ma być reaktywowany, bo kopalnia w Górce Sobockiej (do której była kiedyś bocznica na tej linii) chce przenieść transport na kolej. Podobno linia jest już w posiadaniu kopalni i niedługo ma się rozpocząć jej remont. Ciekawe, co z tego będzie. Co ciekawe-również kopalnia z Targowicy jest zainteresowana przewozem kamienia po tym kawałku linii i prawdopodobnie linii do Ciepłowód. (info: raster, 21-08-2014)
Brzeg - Łagiewniki Dzierżoniowskie (2002-10-09)
Decyzja o likwidacji linii.
Częstocice - Głęboka Śląska (2005-06-22)
Gmina Wiązów po licznych sprawach sądowych, wygrała proces z PKP. Na mocy którego PKP przekazuje gminie Wiązów cały odcinek na terenie wiązowskiej gminy. Kilka dni temu nastąpiły rozmowy z CENTROZŁOM'em w Oławie, który ma rozebrać tory od przejazdu kolejowego (jadąc do Janowa) aż do stacji kolejowej. Szyny mają zostać sprzedane, podkłady zabrane a tuczeń wysypany pod torami zostanie wybrany w celu utwardzenia gminnych dróg. I tak właśnie wygląda koniec linii (choć już nie eksploatowanej) kolejowej. (info: Wojciech Tkacz, 2005-06-22)
Brzeg - Łagiewniki Dzierżoniowskie (2005-11-28)
Usunięta z D29.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Opolanin (2018-09-26 18:14:42)
    https://www.rynek-ko…

    I który numer ważniejszy, 304 czy 319?
  • #2 Mirek (2018-09-26 22:39:56)
    No jak który oczywiście że 304!!! Komuś coś sie pomyliło z tym 319
  • #3 (odp. na #2) A. (2018-09-30 19:40:34)
    Wyjaśnienie sytuacji jest w artykule Opolanina. Ktoś zawalił w ministerstwie i linia ma teraz przypisany błędny numer. W artykułach w prasie lokalnej od początku pojawia się numer 319, ciekawe, jakiego numeru będą używać, jak linia będzie już w użytku.
  • #4 Mirek (2018-10-01 07:08:10)
    Wypadałoby napisać sprostowanie do nich skoro sami nie wiedzą.
  • #5 (odp. na #1) Opolanin (2019-09-14 10:23:03)
    Mamy wrzesień 2019 i lina porośnięta w najlepsze... Coś chyba nie pykło.
    Natomiast mogę potwierdzić dane z historii lini to, że tor do Kondratowic dochodzi.
  • #6 Darek Nowak (2020-01-20 19:36:06)
    I co, nie doszło do reaktywacji?
    Nie wiem, ale napewno nikt nie zauważył że łądownia na potrzeby kopalni juz była 2,2 km od niej, o tu: 50°46'06.9"N 16°58'02.4"E
    W rejonie strumienia 300 m wcześniej, musiała być zwrotnica bo dalej, w tym miejscu: 50°46'15.2"N 16°58'15.5"E
    wwśród zieleni, widać dodatkowy tor równoległy do linii.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Brzeg – Łagiewniki Dzierżoniowskie (304)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...