OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-09-13 (podobiekty)

<== | Galeria | ==>
Data: 2021-09-12
Autor: wasiukibic
Napisz e-mail
Odcinek Leszno Górne – Małomice
Zamieszczono: 2021-09-12

Galeria użytkownika wasiukibic

Zrujnowany budynek nastawni posterunku odstępowego, który mieścił się pomiędzy Lesznem Górnym a Małomicami, w km 116,9. Widok w kierunku południowo-wschodnim (Leszno Górne/Rokitki).

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' tylko do celów niekomercyjnych z podaniem źródła i autora [?]

Tagi: budynki związane z prowadzeniem ruchu; pozostałości/starotorza/dawne równie stacyjne; szlak (trasa)/pojedyncze tory.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: Posterunek odstępowy km 116,9.

Dodaj podobiekty
Odsłon : 159
: 9

Zaloguj się by móc zagłosować.

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 subsens (2021-09-13 21:05:39)
    Ca. 3 km od Leszna to musi być blok Zirkau (km 212.735 od Berlina Śląskiego)- nie wiem, czy po zdjęciu drugiego toru zdążył zaistnieć na papierze jako Sieraków. Na 15-kilometowym odcinku do Małomic był jeszcze blok Schadendorf w km 205.79 i dużo od nich starszy Küpperweiche w km 209,28. https://www.esbirky.… - tu ledwie go widać (czeska szkoła udostępniania...) jeszcze jako Küpper-Weiche w 1924, ale zapewne miał XIX-w. podwaliny, tzn. korzystał z lokalizacji starego domu strażniczego i jakiejś bocznicy szlakowej (ładowni drewna?).
    Posterunek następczy z gościem władnym zatrzymać każdy ruch, trwającym przy sygnale na pustkowiu, wart jest tuzina nieobsadzonych p.o., które już dawno zyskały miejsce na mapie.
  • #2 wasiukibic (2021-09-14 11:34:44)
    Niestety, trudno mi to zweryfikować, odkąd zniknęła strona jelenia.rail, na której w profilu linii 275 były wstawione takie punkty; m.in. ten i jeszcze jeden w Żelisławiu, między Małomicami, a mostem nad Kwisą. Ostatnio chciałem tam wejść, to strona nieczynna, szkoda, a na Semaforku nie mogłem się doszukać.
  • #3 subsens (2021-09-14 14:56:15)
    https://web.archive.…
    Jelenia.rail jest pociągająca i uwodzicielska, tylko czasami pojawia się komunikat: ta strona może wyrządzić szkody na twojej mikolskiej świadomości. Absolutnie nie odnoszę tego do jeleniej ani do rail, ale aspiracje imperialno-kompendialne bez metody-metodyki-metodologii, wskazania źródeł i zaznaczenia, co jest domysłem i hipotezą - są potencjalnie niebezpieczne. A skłonnościom do mentorstwa zaskakująco często towarzyszy analfabetyzm.
    Alternatywa: http://www.klauserbe… - dlaczego: autor (przy ww. aspiracjach) reaguje, rewiduje, koryguje, a nadto chełpi materiałami: http://www.rbd-erfur… acz bez skanów i kserokopii.
    Alternatywa II: http://www.oberschle… - dlaczego: niepozorny zeszyt zawiera 2 zacne mapy dyrekcyjne; co prawda kilometraż jest nieczytelny, a reszty trzeba się domyślać, ale liczy się koszt i dostępność.
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2021-09-14 15:23:08)
    Przepraszam, ale na trzeźwo nie jestem w stanie ogarnąć w całości twojej wypowiedzi.
    Klauserbeck jest akurat stroną "zaprzyjaźnioną" z Bazą Kolejową, udostępniającą nam swoje archiwalne zasoby. Korzystałem też z ich "Kilometrierungu", aczkolwiek nie mogę się przyzwyczaić do 0 w Berlinie. Poza tym niektóre nazwy geograficzne, do których odnoszą się nazwy byłych i obecnych posterunku - współcześnie nie istnieją. Wspomniany przeze mnie Żelisław u Niemców jest Queisbruecke. Machenau nie ma w ogóle odpowiednika (Machów?). Mam z tym kłopot, stąd choćby radosna twórczość (moja i Stanisława Pikula) dotycząca kolejek leśnych w obszarze Forst - Tuplice - Brody.
  • #5 (odp. na #4) Paweł Skup (2021-09-14 19:24:52)
    Machenau to jest Moczyń. Machów jest obok, na prawym brzegu Bobru i nazywał się Deutsch Machen :) vide: https://pl.wikipedia…
  • #6 (odp. na #4) subsens (2021-09-15 01:13:41)
    To ja przepraszam.
    Klaus Erbeck to solidna firma, też miałem przyjemność wymienić informacje. Stąd na wszelki wypadek pozwoliłem sobie polecić jego pracę.
    Jelenia.rail to interesujące zasoby niekiedy trudno weryfikowalnych danych. Stąd nieostrożnie pozwoliłem sobie na bełkot.
    Zeszyt jaworzyński to nie najlepsza edycja, ale jednak - materiałów źródłowych. Stąd na wszelki wypadek pozwoliłem sobie tą wzmianką dopełnić kwestię posterunków odstępowych na obszarze RBD Breslau.
    Naniesienie ich lokalizacji na Railmap pod faktyczną, bądź dowolnie spolszczoną nazwą nie będzie grzechem większym, niż kult fantasmagorii Wydziału Pomiarowego MK z 1.IV.1946.
    Dobrze, że ten dumny budynek doczekał galerii w Bazie. Potrzeba mu jeszcze między zęby pół nieśmiertelnika.
  • #7 Watermarines (2021-09-15 18:07:08)
    Podsumowując nastawnia godna uwagi
    :D
  • #8 Sławek (2021-09-15 20:08:50)
    jelenia.rail to strona z mnóstwem zamierzonych błędów, czyli inaczej nie tyle z dyletanctwem kolejowym, a wręcz z konfabulacją. Rysowanie nastawni, gdzie ich nie było, torów na stacjach których nie było itd.
  • #9 (odp. na #6) wasiukibic (2021-09-16 07:55:36)
    Jeżeli lista posterunków odstępowych u Klausa jest kompletna, to ten budynek jest ostatnim, jaki się ostał, choć de facto ino w formie zewnętrznej skorupy z żelbetowymi schodami. I to jest dla mnie ciekawostka konstrukcyjna - schody wykonano z żelbetu, natomiast strop był albo na drewnianych, albo na stalowych treglach (obstawiam te drugie). Nazewnictwo i ogólnie wytwory działalności geodezyjno-administracyjnej mogą współcześnie budzić uśmiech, ale weźmy pod uwagę w jakich warunkach pracowali ówcześni technicy i urzędnicy - dostajemy we władanie kawał połaci ziemi, która nie była w granicach Polski od kilku stuleci, dla wielu miejsc brak jest polskich odpowiedników, a trzeba to jakoś zinwentaryzować i ponazywać, bo nazwy niemieckie lub niemieckobrzmiące są niepolityczne. Dodatkowym utrudnieniem było nadużywanie przez Niemców niektórych nazw - zasada była taka, żeby nazwa nie powtarzała się ino w ramach jednego Kreis - czyli naszego odpowiednika powiatu (?), a w Polsce powojennej wytyczne były odnośnie województwa. Stąd np. pirypałki z niemieckim Kaltwasser, z którego jedna skończyła jako Zimna Wódka.
    Wszystkich opuszczonych obiektów zinwentaryzować się nie da, ale po to są takie miejsca jak Baza Kolejowa, Fotopolska, czy Polska.org, aby zaznaczyć obecność, obfocić, aby choć pamięć po nich pozostała, przynajmniej w formie cyfrowej.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Linia kolejowa Wrocław Muchobór – Gubin Płd. (– Guben) (275)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...