OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2022-07-12 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1867-10-01 Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1951-01-02 Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 800V DC;
1973-10-30 Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
przełączenie z systemu 800 V pr. stałego
2002-12-15 Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2005-06-25 Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
przed 2005-10-21 Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
przed 2005-11-28 Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port Linia nieprzejezdna/remont
Usunięta z D29.
2007 Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port Linia rozebrana
Gdańsk Brzeźno - Gdańsk Nowy Port, linia rozebrana w 2007. (info: MK_MK, 10-02-2010)
2012-05-03 Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: sezonowy;
Pociągi na mecze piłkarskie.
2020 Gdańsk Główny - Gdańsk Zaspa Towarowa Linia nieprzejezdna/remont
2020 Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Brzeźno Linia rozebrana

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port 249
przed 2015 Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno 249

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1933 »
1933 – 1948 »
1949 – 1960 »
1961 – 1976 »
1977 – 1994 »
1995 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-12-14 (???) Gdańsk Główny - Gdańsk Nowy Port 50 km/h
2003-12-14 (???) Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno 30 km/h
2007-02-06 (???) Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno 40 km/h Główny-Brzeźno 40km/h (2006/7) (info: Jan Wojtyński, 2007-02-06)
2012-07-15 Gdańsk Stocznia - Gdańsk Brzeźno 60 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Gdańsk Główny - Gdańsk Stadion Expo 80 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Gdańsk Zaspa Towarowa - Gdańsk Brzeźno 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #5 (odp. na #4) Darek Nowak (2020-03-12 22:02:24)
    No tak, ale przed ME2012 wyremontowano ten odcinek do Stadionu+nowy przystanek Expo.
    Widać na świeżych zdjęciach nawet że podkłady betonowe i podsypka czyściutka jak pupa niemowlaka.
    A napewno parę milionów poszło na ten remoncik (10?).
  • #6 (odp. na #3) wasiukibic (2020-03-12 23:08:03)
    Ta kolejka winna działać w formie tramwaju dwusystemowego, który wjeżdżałby wgłąb osiedli takich jak Brzeźno czy Nowy Port, stanowiąc szybkie ich połączenie z centrum. Tymczasem taki np. przystanek Gdańsk Brzeźno funkcjonował w kompletnym oderwaniu od Brzeźna, przez co likwidacji przewozów pasażerskich ludzie nawet specjalnie nie odczuli, a przynajmniej tak twierdzili moi gdańscy ziomale, którzy zamieszkują to urokliwe, nadmorskie osiedle.
  • #7 (odp. na #6) Darek Nowak (2020-03-13 02:26:30)
    Z Brzezna to niestety min. 1 km do przystanku a w praktyce nawet 1,5 licząc od pętli tramwajowej przy ul. Hallera.
    Były onegdaj plany poprowadzić kolejną oś SKM tak jak dzisiaj biegnie Aleja Płażyńskiego no ale obecnie wybudowano właśnie Aleję.
    Wówczas gdy ja jeszcze jeżdziłem SKM to kursowały na niej "Modraki".
    Były to przejęte z warszatów w Lubaniu S-bahn w Berlinie.
    JUż wtedy po Wojnie były to stare modele ale na SKM kursowały do 1976 roku.
    Chodzi mi Baureihe ET 165 z 1928 roku: https://de.wikipedia…
    U nas nazywały się EW-90: https://pl.wikipedia…
    Podobno w Kościerzynie stoi w muzeum jeszcze taka jednostka.
    Pamiętam że gdy byłem pierwszy raz w Berlinie (Ost) w 1969 roku u brata mojej babci która pochodziła z Kaszub, ze zdziwieniem zauważyłem że kursują tam te same pociagi co na SKM w Gdańsku.
    Notabene w Berlinie były w użytku do czasów nam bliższych do ok. końca lat 90-tych.
    Czyli konstrukcja bardzo solidna.

    Ta linia idealnie by się nadawała jako kolej zabytkowa właśnie ze starymi składami elektrycznymi, żywe muzeum aby młodzież trochę się kształciła praktycznie o starych czasach i dawnej technice.
    No ale komu to potrzebne.... Już mamy po EURO 2012 i można zwijać tory itp. ;).
  • #8 (odp. na #7) Dawid Jastrzębski (2020-03-13 10:21:50)
    Żywe muzeum na tych atrakcyjnych terenach? Raczej nie ma na to miejsca w Gdańsku gdy deweloperzy działają bardzo aktywnie, budują wszędzie bloki, potrafili nawet wykupić teren gdzie znajduje się największa zajezdnia autobusowa we Wrzeszczu. A komunikację w tych rejonach stanowią autobusy i tramwaje...
  • #9 (odp. na #8) Darek Nowak (2020-03-13 12:56:26)
    Ciekawe jaki jest ruch na Kolei Metro w kierunku Lotniska i dalej Kaszub?
    Bo już chyba nie zdążę się wybrać. A może do Stadionu będzie nadal dojazd linią 227 z Głównego bo jest tam rozjazd, o tu: https://goo.gl/maps/…
  • #10 P.M. (2020-09-22 20:24:31)
    Linia jest w remoncie do grudnia, widnieje w harmonogramie zamknięć torowych PLK. https://www.plk-sa.p…
  • #11 Marcin (2020-09-23 07:28:45)
    Linia jest remontowana tylko na odc z Gdańska do Zaspy Towarowej. Dalej infrastruktura przypomina tą w Bangladeszu. Od Brzezna do Nowego Portu tory dawno zaorane.
  • #12 (odp. na #9) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-31 10:54:30)
    Przejazd linią z Głównego do Koloni 10 lat temu.
    Szczególnie ciekawa jazda równoległa na początku.

    https://www.youtube.…
  • #13 marcin_f (2021-08-20 16:32:44)
    W wykazach maksymalnych prędkości na 2020/2021 tor (nieparzysty) linii 249 ma niezerowe prędkości dopuszczalne między Gdańskiem Głównym km 0,555 a gdzieś kawałek za Gd. Stadionem Expo km 4,610, dalej do km 6.615 prędkość dopuszczalna wynosi 0. W harmonogramie planowanych zamknięć na 2020/2021 zamknięcie odcinka Gd. Gł – Gd. Zaspa Tow. kończy się 30.04.2021. Peron przystanku Gdańsk Stadion Expo figuruje w wykazie peronów przy liniach zarządzanych przez PKP PLK (ale nie wiem, czy to oznacza tylko, że fizycznie istnieje, czy że jest udostępniany). Patrz https://www.plk-sa.p… dokumenty 2.1 (A), 2.1 (P), 2.1 (T), 2.18 i 5.1. Artykuł o przebudowie stacji i linii z marca 2021 (data w źródle strony): http://wolnadroga.pl… (m.in. wzmocniono podłoże i ułożono nowe tory obok przystanku Gd. Stadion Expo).
  • #14 (odp. na #4) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-10-04 22:02:26)
    Linia została odbudowana od nowa na odcinku od rozjazdu za wiaduktem Błędnik, do rozjazdu w rejonie czerwonego Wiaduktu.
    Wczoraj, w niedzielę 3,5 pary pociągów woziły kibiców na, i z meczu.
    Dalej, od rejonu dawnego przystanku Zaspa Towarowa, cała infrastruktura dawnej linii została ostatecznie zlikwidowana.

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Gdańsk Główny – Gdańsk Nowy Port (249)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...