OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Twarda Góra – Nowe (242)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2016-01-29

Informacje cząstkowe:

Twarda Góra - Nowe (2007-09-15)
inia Twarda Góra - Nowe wybudowana została przez prywatnego przewoźnika - Ostdeutsche Eisenbahn Gesellschaftw 1904r.,w celu połączenia miasta z przebiegającą w TG linią pruskich koleji KPEV. Firma funkcjonowała pod nazwą Kleinbahn Hardenberg-Neuenburg. Pod zarządem prywaciarza linię obsługiwał(y?) dwuosiowy parowóz. Za czasów PRL kursował parowóz Oki +2 wagony, w składzie 1 boczniak (C?) i jeden wagon z pomostem (Ci). Lokomotywownia (jednostanowiskowa)była w Nowym, był tam też żuraw do nawadniania i składzik węgla. Parowóz i jego wagony służyły do lat 70-tych (do około 1975r.). Po wycofaniu parowozu szopa zaczęła popadać w ruinę, by zostać rozebraną w połowie lat 80-tych. Następnie linię obsługiwał SN52-38+plus doczepa z „niezależnym ogrzewaniem” w postaci piecyka na węgiel, obsługiwał go konduktor. Po SN52 jeździły manewrowe SM30-? i SM41-111, które ciągnęły 2 doczepy do SN52. Kursowało to do zamknięcia lini. Następnie odbywała się zastępcza komunikacja autobusowa, którą skutecznie wyeliminował PKS. (info: Grzegorz ze Smętowa, 2007-09-14)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji

Komentarze:

  • #1 Maciej (2017-03-07 15:00:38)
    Z tego co pamietam to przewozy pasazerskie Twarda Gora - Nowe obslugiwane byly tylko i wylacznie przez wagon motorowy SN-61 183 w kolorze zielonym, zwany przez mieszkancow obu miasteczek 'Bana' albo 'Ciuchcia'...nie przypominam sobie innych pociagow na tamtej lini...a juz napewno nie SM-41... Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Twarda Góra – Nowe (242)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...