OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Brodnica – Bydgoszcz Wschód (209)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-01-18 (historia)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1885-11-01 Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1894-07-01 Kowalewo Pomorskie - Chełmża Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1895-10-25 Chełmża - Bydgoszcz Fordon Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1900-11-01 Brodnica - Kowalewo Pomorskie Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1945 Ostromecko - Bydgoszcz Fordon Linia nieprzejezdna/remont
Zniszczony most na Wiśle
1957 Ostromecko - Bydgoszcz Fordon Przywrócenie przejezdności
1984-05-31 Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1999-10-01 Brodnica - Chełmża Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy, pasażerski;
Od października 1999 roku zawieszono ruch osobowo-towarowy na tej trasie jednakże w każdej chwili mogą się tędy poruszać składy specjalne np:wojskowe lub w trakcie klęsk żywiołowych (źródło gazeta Nowości Toruńskie) linia jest utrzymywana przez pkp (info: janek, 2007-10-07)
przed 1999-10-01 Chełmża - Bydgoszcz Fordon Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;
2000-04-03 Chełmża - Bydgoszcz Fordon Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2003-12-14 Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2004-01-05 Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
2004-05-01 Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2006 Brodnica - Kowalewo Pomorskie Linia nieprzejezdna/remont
Linia usunięta z ewidencji PKP PLK.
przed 2006-09-19 Chełmża - Unisław Pomorski Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy;
2008-11-13 Chełmża - Bydgoszcz Wschód Otwarcie dla ruchu
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny;
przed 2013-10-06 Kowalewo Pomorskie - Chełmża Linia nieprzejezdna/remont
kradzież szyn szlak nie przejezdny od 2014 0km/h (info: Klub Miłośników Transportu Zbiorowego, 2013-10)
po 2017-02-16 Brodnica - Kowalewo Pomorskie Linia rozebrana
PKP PLK rozpisało i wybrało w przetargu firmę która rozbierze linie 209 na odcinku od Kowalewo Pomorskie do Brodnica i sprzeda złom. http://www.pomorska.pl/wiadomosci/brodnica/a/koniec-linii-kolejowej-pkp-bedzie-pozbywac-sie-zlomu,11798744/
2020-12-13 Chełmża - Bydgoszcz Wschód Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
ruch pasażerski zawieszony do odwołania z powodu zagrożenia pandemią COVID-19.
2021-01-18 Chełmża - Bydgoszcz Wschód Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Brodnica - Bydgoszcz Wschód 209
przed 2016 Kowalewo Pomorskie - Bydgoszcz Wschód 209

Rozkłady jazdy » [Link bezpośredni]

1903 – 1933 »
1933 – 1948 »
1948 – 1960 »
1960 – 1975 »
1976 – 1994 »
1994 – 2011 »

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
2001-05-12 (???) Chełmża - Unisław Pomorski 60 km/h
2001-05-12 (???) Brodnica - Kowalewo Pomorskie 60 km/h
data nieznana Unisław Pomorski - Bydgoszcz Wschód 80 km/h
2007-11-18 Chełmża - Unisław Pomorski 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kowalewo Pomorskie - Chełmża 60 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Gzin - Bydgoszcz Wschód 0 km/h Import PLK2009_01
2009-04-20 Gzin - Bydgoszcz Wschód 80 km/h Import PLK2009_04
2014-12-08 Kowalewo Pomorskie - Chełmża 0 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2017-01-10 (???) Gzin - Bydgoszcz Fordon 70 km/h Import PLK2017_01
2017-01-10 (???) Bydgoszcz Fordon - Bydgoszcz Wschód 60 km/h Import PLK2017_01

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

[pokaż/ukryj starsze ⇅]

  • #20 (odp. na #19) ACdVL (Andrzej) (2020-08-24 21:11:40)
    Zgadza się, wszystko to prawda. Tylko widzi Kolega, w tym kraju ci, co najlepiej się nadają do pieczy nad koleją - nie sprawują jej. Prawda to stara jak świat, ale trzeba ją czasem przypominać.
  • #21 (odp. na #20) Adolf Nowak de Piaskowski (2020-11-28 00:21:48)
    Na tej linii też reorganizacja ruchu w rozkładzie 2020/21.
    - Znikną bezpośrednie połączenia (2) z Grudziądza do Bydgoszczy ze zmianą czoła w Chełmży.
    - Zostanie 7 par - z tego 2 z/do Bydgoszczy Wschód, z Chełmży ostatni odjazd 18:52 (do B. Wsch.) z Bydgoszczy Wsch. 19:59.
    Aktualny rozkład: https://arriva.pl/ar…
  • #22 Ziejan (2020-12-04 16:09:25)
    W rozkładzie 2020/21 Chełmża - Bydgoszcz Wschód znowu do likwidacji.
  • #23 Tomasz (2020-12-08 20:14:07)
  • #24 ROPA Poznań (2020-12-09 11:07:56)
    Nie sprawdzałem, sprawdzę jak "skończy się pandemia" jakie jest zintegrowane połączenie z linia Toruń-Olsztyn w Jabłonowie Pom. Bywało kiedyś, ze poc. z Poznania "meldował się" w Jabłonowie o godz.19.30 a poc. Arrivy odjeżdżał do Brodnicy o godz.19.20
    Przez 2-lata tłumaczyłem "tym od rozkładu jazdy" w województwie aby to zmienić. Udało się!
  • #25 wasiukibic (2021-01-13 13:15:32)
    Proszę o wstrzymanie się z infem, że od 18 I powróci ruch pasażerski (to samo między Laskowicami i Czerskiem). W Kujpomie sytuacja jest dynamiczna, tj. wojenka na linii Caubetzky - Avarria - Regiopolo i nie wiadomo, co z tego wyniknie.
    A, i jakby komuś się wydawało, że nie można inaczej:
    Wrocław - Trzebnica - 16 par pociągów,
    Kraków - Wieliczka - 13 par pociągów,
    Poznań - Grodzisk - 12 par pociągów
    w dobie pandemii.
  • #26 (odp. na #25) Stanisław Pikul (2021-01-13 14:53:25)
    No tak, ale trzeba by by porównywać porównywalne - trzy wymienione przez Ciebie relacje to dojazdy do metropolii z miejscowości odległych o nie więcej jak 1 h. Relacja z Brodnicy czy Laskowice-Czersk to jednak inna liga.
  • #27 (odp. na #21) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-13 15:37:42)
    1. Pociągi na linii Bydgoszcz Wschód - Chełmża wogóle zostały zlikwidowane.

    "Czy od poniedziałku, 18 stycznia, na zawieszone linie kolejowe na Kujawach i Pomorzu wrócą pociągi? Wprawdzie władze regionu zapowiadały, że tak się stanie, jeśli zostaną „odmrożone” szkoły, ale na razie nikt tej informacji oficjalnie nie potwierdził.
    We wtorek (12.01.), dobrą informacje dla pasażerów podała Arriva, ale wzmianka o przywróceniu połączeń szybko została usunięta.
    Na swoich stronach internetowych Arriva poinformowała, że od 18 stycznia w porozumieniu z Urzędem Marszałkowskim przywraca ruch kolejowy z Chełmży do Bydgoszczy oraz z Laskowic pomorskich do Czerska. Na pierwszej trasie miałyby kursować 4 pary pociągów dziennie od poniedziałku do piątku, w Borach 3 pary dziennie. Jednocześnie przewoźnik zamieścił wzmiankę o podwyżkach cen biletów. Zarówno jednorazowe jak i miesięczne miałyby podrożeć o 10% od 15 stycznia.

    Komunikat o nowym rozkładzie i taryfie szybko jednak ze strony zniknął, a Arriva odsyła po informacje na ten temat do organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego."

    Za: https://www.radiopik…

    2. Odn. #24 ROPA Poznań (2020-12-09 11:07:56)
    Ale tylko 2 poranne z Torunia do Brodnicy są tak skorelowane.
    Po południu 14:39 jest bezpośrednie Arriva ale przez Grudziądz więc godzina dłużej więc nie bardzo pomyśleli nad tym rozkładem.
    Z powrotem jest trochę lepiej bo są 3 połączenia Brodnicy z Toruniem z przesiadka które mieszczą się w ok. 1,5 H.

    W praktyce, licząc 2,5 pary, można powiedzieć że Brodnica (28.500 mieszkańców) jest odcięta komunikacyjnie od Torunia.
    Żeby było śmieszniej.
    Wyszukiwarka na stronie arriva.pl pomija te szybsze połączenia kolejowe przesiadkowe a pokazuje inne, wielogodzinne nawet z 2 przesiadkami.

    Jakież to polskie....

    3. Chełmża w praktyce straciła szybkie połączenie z Bydgoszczą.
    Możliwe są jedynie połączenia ponad 2 H przez Chełmno lub Toruń.
  • #28 (odp. na #26) wasiukibic (2021-01-13 16:23:58)
    Chodziło mi o Bydgoszcz - Chełmża, a to jak najbardziej ta sama liga, co trzy wyżej wymienione, a więc dojazd do dużego miasta z jednej z sypialni, położonej na bocznej linii kolejowej. Nawet biorąc pod uwagę to, że Chełmża ma połączenie z Toruniem.
  • #29 (odp. na #28) Adolf Nowak de Piaskowski (2021-01-13 21:48:01)
    Tu widzę w Bazie że linia z Brodnicy do Chełmży z Brodnicy przez Kowalewo miała 60 kmH choć raczej napewno była na podkładach drewnianych.
    Nawet gdyby to, to powinna zostać jako zapasowa jak i zaczynająca się 5 km dalej od Brodnicy linia Tama Brodzka – Iława Główna (251).
    Cały ten ciąg mógłby służyć:
    1. Jako zapasowy dla magistrali 353 na odcinku Kowalewo - Iława,
    2. Jako dodatkowy dojazd towarowy do Płocka z północy.
    3. Jako dodatkowe powiązanie Bydgoszczy i jej rejonu z obszarami wschodnimi (odcinek Kowalewo - Chełmża)- to pod względem obronnym
    a nawet jako dodatkowe połączenie z Warszawą przez Działdowo.
    4. Szynobusy osobowe, nawet krótkie, mogłyby funkcjonować oprócz tych 3 kierunków nawet na krótszych trasach z Brodnicy do Lidzbarka
    czy Rypina, byle zapewnić utrzymanie szlaków na poziomie podstawowym, nawet bez urządzeń ruchu i obsady, a tylko na rozkaz pisemny, co
    by wystarczyło zasadniczo.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Brodnica – Bydgoszcz Wschód (209)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...