OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Herby Nowe – Oleśnica (181)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2018-02-16 (przebieg)

Informacje cząstkowe:

Cieśle - Oleśnica (2005-10-01)
ruch towarowy, zdawki do Cieśli, średnio 2 zdawki/2 dni (info: mateu, 2007-07-07)
Kępno - Oleśnica (2011)
Od 2011r. do Sycowa codziennie będzie przychodziło wahadło z kruszywem( 1 lub 2). Odcinek od Kępna do Oleśnicy będzie utrzymywała firma, która buduje drogę ekspresową s8. Gdyby nie powyższe odcinek Kępno-Syców zostałby rozebrany, ponieważ PLK Ostrów miała zamiar przeprowadzić procedurę likwidacyjną.Z okazji 140-lecia linii nr 181 9 kwietnia 2011 r. miał miejsce przejazd pociągu specjalnego z Wrocławia Głównego do Sycowa. Organizatorem był Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. W skład pociągu wchodził spalinowóz SM42-616 oraz 3 wagony pasażerskie i 3 towarowe (zabytkowe). Inicjatywa ta miała również na celu promocję inicjatywy polegającej na przywróceniu przewozów pasażerskich relacji Wieluń-Wrocław Gł. przez Wieruszów, Kępno, Syców, Oleśnicę. Pod adresem www.reaktywacja.kolej.org.pl funkcjonuje internetowa petycja ws. reaktywacji połączeń pasażerskich. W sprawę żywo zaangażowane jest Starostwo Powiatowe w Kępnie, NSZZ Solidarność przy ZLK PLK w Ostrowie Wlkp., Południowowielkopolskie Towarzystwo Kolejowe, radny do sejmiku województwa wielkopolskiego Jan Mosiński oraz wiele innych osób. Ponadto najprawdopodobniej 1 września br. odbędzie się przejazd pociągu specjalnego z Wrocławia, przez Syców, do Wielunia. Organizatorem również miałby być Klub Sympatyków Kolei we Wrocławiu. (info: Radosław Rosiak, 11-04-2011)17
Kępno - Oleśnica (2011-09-08)
26 sierpnia 2011r. w Starostwie kępińskim odbyło się spotkanie w sprawie rewitalizacji i reaktywacji linii 181.

Obecni byli Starostowie: Kępińscy, Oleśniccy, Wieruszowski oraz Wieluński, przedstawiciele miast i gmin Kępna, Oleśnicy, Sycowa, Wieruszowa, Wieluniu, Perzowa, Dyrektorzy PLK w Ostrowie Wlkp. i z Wrocławia, Pani Prezes PLK z Warszawy, Prezes Freightliner PL Sp. zo.o., Pan Kokot i Pan Jasiński z NSZZ Solidarność oraz Pan z KSK z Wrocławia.

Samorządowcy wyrazili pełne poparcie dla inicjatywy. Podobnie Prezes Freightliner PL Sp. zo.o. jak i Pani Prezes PLK z Warszawy, której bardzo podoba się inicjatywa. Oceniła przywrócenie funkcjonalności linii za realne i możliwe do zrealizowania.

Dyrektorzy w/w zakładów PLK podkreślali głównie, że potrzeba ponieść koszty związane z rewitalizacją linii. Po stronie ZLK Wrocław koszty oceniono na 3 mln zł, w tym: 700 tys zł za m.in. wyczyszczenie z samosiejek; remont toru nr 9 na stacji w Oleśnicy 1,1mln zł(!!!!)..Wtrącę,że na potrzebe przejazdu pociągu specjalnego odcinek Kępno-Syców ostatnio wyczyszczono za niecałe 4 tys. zł..

Koszty rewitalizacji na następnym spotkaniu mają ponownie zostać zweryfikowane i bardziej wyszczególnione.

Podano orientacyjny koszt uruchomienia 1 pary pociągów dla relacji Wrocław-Wieluń- jest to 1 mln zł rocznie. (5 par-5mln rocznie.) Wtrącić trzeba, że Urzędy Marszałkowskie rocznie dysponują setkami milionów zł, z których dofinansowują pasażerskie przewozy kolejowe. Dofinansowanie w Wielkopolsce to oscyluje od 12zł do 18zł na kilometr jazdy danego pociągu. Koszt jadącego pociągu to 20 zł na km.

Niedługo ma odbyć się kolejne spotkanie, na którym mają już być przedstawiciele Urzędów Marszałkowskich i Minister Infrastruktury.

(info od: Radosław Rosiek, 2011-08-29)
Wieluń Dąbrowa - Oleśnica (2011-10-17)
17 września odbył się przejazd pociągu specjalnego relacji Wrocław Mikołajów-Syców-Wieluń Dąbrowa.W skład pociągu wchodziła lokomotywa JT42C, która ciągła 5 wagonów osobowych współczesnych, 3 osobowe historyczne, 4 towarowe oraz tzw. salonkę. Organizatorem przejazdu był Klub Sympatyków Kolei z Wrocławia oraz samorządy leżące przy linii kolejowej nr 181. (info: Radosław Rosiak, 2011-09-19)

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Pisanie komentarzy dostępne jest jedynie dla zalogowanych użytkowników.

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-08-23 11:49:54)
    Przejazd odcinkiem Biała - Kępno - jesienią 2011r. https://www.youtube.…
  • #2 Szymon Komusiński (2016-12-29 15:42:37)
    Od 11 XII 2016 brak ruchu pasażerskiego na zachód od st. Wieluń Dąbrowa
  • #3 Opolanin (2018-08-30 14:04:38)
    Panowie, taka sprawa: Czy między Oleśnicą a Kępnem znajdują sie jakieś czynne posterunki i jaka jest szansa trafić na jakiegoś towara?
  • #4 (odp. na #3) wasiukibic (2018-08-30 20:19:27)
    Na wymienionym przez Ciebie odcinku brak jest czynnych posterunków ruchu. Na wiosnę 2017 roku PLK przypudrowała go trochę i przez pewien czas jeździły tam pociągi towarowe w ramach objazdu za remontowany odcinek Grabowno Wielkie - Krotoszyn. Z tego, co mi wiadomo na zimę 2017 ruch zamarł, bo obowiązujące prędkości były tragiczne i przewoźnicy prywatni nie byli zainteresowani uruchamianiem tam pociągów. Odcinek traktuje się jako rezerwę w przypadku, gdy ruszy długo oczekiwany remont odcinka Oleśnica - Kluczbork. Kilka lat temu jeździła jeszcze zdawka do Dłubaka do Cieśli (pierwszy przystanek za Oleśnicą). Jaki jest stan obecny - ciężko mi powiedzieć, najlepiej jakby ktoś miejscowy się wypowiedział.
  • #5 Opolanin (2018-08-31 07:52:00)
    A więc czysto ;) Fajno, dzięki!
  • #6 Mateusz Kiszka (2019-06-02 15:38:47)
    Jechałem 1.06.19 od Herb do Kępna. Prędkość 100 kph niemal na całej długości. Stan torów fatalny. Luźne śruby, wybite toki, nierówności w planie i profilu. Zużycie faliste szyn jako dokładka. Linia zapomniana, taka prowincjonalna, na obrzezu łódzkiego i śląskiego.

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Herby Nowe – Oleśnica (181)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...