Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bytom – Wrocław Główny (132)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2017-02-05 (kilometraż)

<== | Galeria | ==>
Data: 2011-04-25
Autor: Wojciech Gross Napisz e-mail
Odcinek Bytom – Przezchlebie
Zamieścił: Wojciech Gross , 2011-06-19

Galeria użytkownika

Nad starą autostradą w Zabrzu
Budowa autostrady Bytom - Berlin w 1934 roku, na odcinku zabrzańskim wzdłuż linii Gliwice - Bytom, wymusiła postawienie kilkunastu wiaduktów kolejowych, estakad drogowych i przejść pieszych. Na pierwszym planie wiadukt na linii do Mikulczyc i Wrocławia, z tyłu można dojrzeć najwyższy wiadukt na nieczynnym już łączniku Biskupice - Wesoła. A zdjęcie robione z wiaduktu wąskotorówki.

Licencja: Można wykorzystać poza serwisem 'bazakolejowa.pl' po każdorazowym uzyskaniu zgody autora [?]

Tagi: mosty/wiadukty/estakady.

Zaproponuj tagi

Podobiekty: .

Dodaj podobiekty
Odsłon (od 12 maja 2014): 1111
: 9

Obiekty:

Komentarze:

  • #1 ... (2017-05-17 17:57:26)
    Nie wymusiła a po prostu niemiecki styl budowania odmienny od polskiego gdzie wszystko krzyżowało się w jednym poziomie. Odpowiedz»
  • #2 wasiukibic (2017-05-19 07:25:38)
    Autostrada z definicji jest klasą drogi, która nie krzyżuje się z innymi drogami czy liniami kolejowymi w jednym poziomie, więc określenie "wymusiła" jest jak najbardziej na miejscu. Odpowiedz»
  • #3 (odp. na #2) ... (2017-05-19 19:05:24)
    tyle że to pierwsza autostrada w PL a jedna z pierwszych na świecie więc trudno tu gadać o jakiś normach itp... Odpowiedz»
  • #4 (odp. na #3) ... (2017-05-19 19:21:48)
    *a i też jedna z ... Odpowiedz»
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2017-05-19 20:49:57)
    Pierwsza autostrada w Polsce? Budowali ją Niemcy w ramach programu Reichsautobahn w latach 30. XX wieku, w kilkanaście lat po otwarciu A 115 - pierwszego, eksperymentalnego odcinka autostrady na terenie Niemiec. W Polsce nikomu się wtedy nie śniło o tego typu ekstrawagancjach, bo całe Kresy Wschodnie były pozbawione choćby dróg głównych o twardej nawierzchni. Dopiero pod koniec lat 30. w obliczu zagrożenia wojennego powstały pierwsze koncepcje sieci autostrad w Polsce. A co do norm i standaryzacji - przez te kilkanaście lat w Niemczech wypracowano wiele, jeżeli chodzi o sposób organizacji i mechanizacji pracy przy budowie autostrad a także standaryzacji w zakresie wymiarów i schematów budowli, a także prefabrykacji niektórych elementów. Wystarczy spojrzeć na przedwojenne wiadukty przerzucone nad A4. Autostrady w Niemczech miały z założenia umożliwiać szybkie i bezkolizyjne przemieszczanie się pojazdów cywilnych a także wojskowych, więc skrzyżowania z torami kolejowymi czy drogami w jednym poziomie odpadały. Odpowiedz»
  • #6 ... (2017-05-20 07:07:01)
    chodziło mi o tereny ex polskie... Ale z tymi kresami wschodnimi to chyba przesadziłeś - od kiedy to Górny Śląsk to kresy ? Odpowiedz»
  • #7 wasiukibic (2017-05-20 08:22:25)
    Pisząc, że Polska nie za bardzo mogła budować autostrady w dwudziestoleciu międzywojennym ze względu na inne problemy komunikacyjne miałem na myśli Kresy Wschodnie Polski, a zwłaszcza województwa nowogrodzkie, poleskie i wołyńskie, gdzie brakowało nawet dróg wybrukowanych kocimi łbami, po których bez problemu mogłyby się poruszać chłopskie furmanki, rowery czy nieliczne samochody. No i też trzeba brać pod uwagę konieczność spięcia systemów transportowych po trzech zaborcach. Ponadto wskaźnik motoryzacji w II RP był bardzo niski - było to średnio kilka samochodów na 1 tyś ludzi - kilkadziesiąt razy mniej niż w krajach Europy Zachodniej. Biorąc pod uwagę powyższe czynniki budowa autostrad w II RP w latach 30. czy nawet 40. XX wieku nie miała sensu. Pierwsze nieśmiałe koncepcje dróg szybkiego ruchu powstały pod koniec lat 30. i zakładały ich budowę do roku 1969 ale nie były to żadne konkrety.
    Tereny ex-polskie? Jak mniemam chodzi o tereny ex-niemieckie, gdzie przed II wojną światową rozpoczęto budowę autostrad z Berlina do Królewca i Bytomia, a w przygotowaniu była autobana Berlin - Poznań - Warszawa i dalej do sowietów.
    Odpowiedz»
  • #8 Adrian K (2017-05-20 13:34:10)
    Wy tu o autostradach, a linia Mogilno - Orchowo? Ona w całości była wybudowana jako bezkolizyjna. Po prostu tak założono przy budowie. Odpowiedz»
  • #9 (odp. na #8) Marek Potocki (2017-05-20 19:06:16)
    Raz w życiu tę linie przecinałem, skrzyżowanie akurat było na poziomie torów ;) Odpowiedz»

[Dodaj nowy komentarz]

Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze.Redakcja zastrzega sobie prawo usuwania, bądź niezmieniającą przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Zgłoś redakcji uwagi do pliku |Napisz email do redakcji

Linia kolejowa Bytom – Wrocław Główny (132)

Do zapisu

Wyobraź sobie, że chcesz dowiedzieć się czegoś o linii kolejowej. Na przykład kiedy powstała, jaki miała prześwit, co i z jaką prędkością nią jeździło. Jakie są na niej obiekty inżynierskie, a jakie były. Jakie stacje, przystanki bocznice… No po prostu wszystko.
Myślisz sobie – niewykonalne. Takich danych nie ma, albo są nie do wygrzebania z archiwum. Też tak myślałem, aż wpadł mi w ręce opracowany przez niezastąpionego szperacza w archiwach Jarosława Szczuryka Vel Szczerbę "Historyczny opis linii Łuków – Lublin". Pozycja jest może niegruba (raptem 76 stron), ale niezwykle skondensowana. Nie ma tam opisów przyrody, wycinków z gazet, czy wspomnień. Tylko tabele z danymi, mapy i to wszystko przeplecione archiwalnymi zdjęciami.

Jeśli interesuje cię historia tej linii i chciałbyś się czegoś nowego dowiedzieć, to nie szukaj dalej. Lepszego źródła nie ma. Aby wejść w posiadane tego opracowania skontaktuj się z autorem: Napisz e-mail

Trwa zapis, proszę czekać...