OBK logo Ogólnopolska Baza Kolejowa

Linia Bytom – Wrocław Główny (132)

Odcinek:

Ostatnia zmiana: 2021-02-12 (przebieg)

Historia linii » [Link bezpośredni]

data odcinek zdarzenie uwagi
1842-05-22 Oława - Wrocław Górnośląski Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1842-08-03 Brzeg - Oława Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
data nieznana Brzeg - Oława Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1843-05-28 Opole Zachodnie - Brzeg Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
data nieznana Opole Zachodnie - Brzeg Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1845-11-02 Opole Główne - Opole Zachodnie Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
data nieznana Opole Główne - Opole Zachodnie Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1856 Wrocław Górnośląski - Wrocław Główny Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: 2 lub więcej; prześwit: 1435 mm;
1872-10-27 Bytom - Zabrze Biskupice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
data nieznana Bytom - Zabrze Biskupice Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1878-10-01 Strzelce Opolskie - Opole Główne Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
data nieznana Strzelce Opolskie - Opole Główne Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1879-05-15 Toszek - Strzelce Opolskie Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1879-08-15 Pyskowice - Toszek Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
1879-08-15 Pyskowice - Toszek Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1880 (???) Toszek - Strzelce Opolskie Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1880-05-15 Zabrze Biskupice - Pyskowice Otwarcie linii
ruch towarowy; ruch pasażerski: regularny; torów: jeden; prześwit: 1435 mm;
po 1881 Zabrze Biskupice - Pyskowice Zmiana liczby torów
torów: 2 lub więcej;
1960-10-03 Pyskowice - Wrocław Brochów Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1960-12-15 Wrocław Brochów - Wrocław Główny Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1979-12-31 Zabrze Biskupice - Pyskowice Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1980-12-23 Bytom - Zabrze Biskupice Elektryfikacja/zmiana systemu zasilania
system zasilania: 3000V DC;
1996-06-01 Zabrze Biskupice - Pyskowice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2001-06-10 Bytom - Zabrze Biskupice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2001-11-01 Zabrze Biskupice - Pyskowice Deelektryfikacja
2004-06-01 Zabrze Mikulczyce - Pyskowice Linia rozebrana
częściowo tym samym szlakiem przebiega niezależna linia piaskowa należąca do Kopalni Piasku Kotlarnia.
2004-06 Zabrze Biskupice ZB11 - Zabrze Mikulczyce Zmiana liczby torów
torów: jeden;
Czynny jest tor nr 1, gdyż funkcjonuje jako bocznica. Tor nr 2 rozebrany.
przed 2005 Zabrze Biskupice - Zabrze Mikulczyce Linia rozebrana
2008-01-31 Bytom - Zabrze Biskupice Otwarcie dla ruchu
ruch pasażerski: regularny;
Ponowne uruchomienie pociągów relacji Bytom - Gliwice
2013 (???) Bytom - Zabrze Biskupice Zamknięcie dla ruchu
ruch pasażerski;
2015 (???) Święta Katarzyna - Wrocław Główny Zamknięcie dla ruchu
ruch towarowy;

Historia numeracji » [Link bezpośredni]

data odcinek numer uwagi
1985 Bytom - Wrocław Główny 132

Historia prędkości » [Link bezpośredni]

data odcinek prędkość km/h uwagi
1935 Bytom - Wrocław Główny 160 km/h od 1935 na tej trasie kursował "Latający Ślązak" - wagon motorowy z prędkością 160km/h (info:shaggy)
2001-07-23 (???) Opole Groszowice - Opole Główne 70 km/h
2001-07-23 (???) Pyskowice - Opole Groszowice 120 km/h
2001-11-25 (???) Opole Główne - Wrocław Brochów 120 km/h
2005-09-09 Opole Zachodnie OPZ - Brzeg 160 km/h info: ubies, 2005-09-28
2007-01-31 Bytom - Zabrze Biskupice 30 km/h ???
przed 2007-02-09 Pyskowice - Strzelce Opolskie 100 km/h
2007-11-18 Opole Zachodnie - Chróścina Opolska 160 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Opole Główne - Opole Zachodnie 70 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Kotulin - Opole Zachodnie 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Paczyna - Opole Groszowice 80 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Pyskowice - Kotulin 120 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Pyskowice - Paczyna 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Zabrze Biskupice - Pyskowice 0 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Bytom - Zabrze Biskupice 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Bytom - Zabrze Biskupice 60 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Zębice Wrocławskie - Wrocław Brochów 110 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Zębice Wrocławskie - Wrocław Brochów 110 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Wrocław Brochów - Wrocław Główny 100 km/h Import PLK2007_10
2007-11-18 Opole Zachodnie - Chróścina Opolska 160 km/h Import PLK2007_10
2009-01-03 Brzeg - Lipki 160 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Brzeg - Zębice Wrocławskie 160 km/h Import PLK2009_01
2009-01-03 Oława - Zębice Wrocławskie 160 km/h Import PLK2009_01
2009-12-13 Lipki - Oława 160 km/h Import PLK2010_05
2011-03-11 Paczyna - Kotulin 60 km/h Import PLK2011_03
2011-03-11 Pyskowice - Kotulin 100 km/h Import PLK2011_03
2011-12-11 Pyskowice - Toszek 120 km/h
2012-07-15 Pyskowice - Paczyna 120 km/h Import PLK2012_07_PAS_SZYN
2014-12-08 Paczyna - Toszek 120 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Toszek - Opole Groszowice 120 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Zębice Wrocławskie - Wrocław Brochów 120 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2014-12-08 Wrocław Brochów - Wrocław Główny 110 km/h Import PLK2014_12_PAS_SZYN
2015-12-13 Wrocław Brochów - Wrocław Główny 110 km/h Regulamin 2015_16
2015-12-13 Święta Katarzyna - Wrocław Brochów 120 km/h Regulamin 2015_16
2015-12-13 Brzeg - Święta Katarzyna 160 km/h Regulamin 2015_16
2015-12-13 Opole Zachodnie - Brzeg 160 km/h Regulamin 2015_16
2015-12-13 Opole Groszowice - Opole Zachodnie 80 km/h Regulamin 2015_16
2015-12-13 Pyskowice - Opole Groszowice 120 km/h Regulamin 2015_16
2016-07-05 (???) Opole Groszowice - Opole Zachodnie 70 km/h Import PLK2016_07
2016-07-05 (???) Bytom Bobrek - Zabrze Biskupice 100 km/h Import PLK2016_07
2017-01-10 (???) Opole Groszowice - Opole Zachodnie 50 km/h Import PLK2017_01
2019-07-29 Pyskowice - Malina 120 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Malina - Opole Zachodnie 50 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Opole Zachodnie - Brzeg 160 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Brzeg - Oława 160 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Oława - Święta Katarzyna 160 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Święta Katarzyna - Wrocław Brochów 120 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Wrocław Brochów - Wrocław Górnośląski 110 km/h Import PLK2019_07
2019-07-29 Wrocław Górnośląski - Wrocław Główny 100 km/h Import PLK2019_07

Jeżeli masz jakieś materiały, które powinny Twoim zdaniem znaleźć się na tej stronie - wyślij je do nas.
Uzupełnij dane  | Napisz email do redakcji | Jak dodać nowe zdjęcia?

Komentarze:

  • #1 Damian Stupień (2016-10-01 00:31:13)
    Filmik z kabiny z przejazdu odcinkiem Bytom Bobrek -> Zabrze Biskupice: https://www.youtube.…
  • #2 Yamess (2020-01-05 08:49:21)
  • #3 (odp. na #2) wasiukibic (2020-02-17 13:23:34)
    https://bytomski.pl/…
    Tutaj jest napisane, że rozważa się odbudowę linii Bytom - Ruda Orzegów. Kosmos.
  • #4 (odp. na #3) zenOBeK (2020-02-17 15:08:14)
    >> wraz z budową łącznicy Ruda Orzegów – Ruda Śląska.
    Zauważ, że wtedy powstałoby bardzo fajne połączenie Bytom-Zabrze-Gliwice. Jeśli prędkość pociągów byłaby większa niż 40 km/h to byłoby to dużą konkurencją dla aktualnych tramwajów i autobusów, które zachaczają o wszystko o co da się zachaczyć. Torowiska tramwajowe pomiędzy Zabrzem i Bytomiem pewnie będą remontowane jeszcze przez dziesięciolecia i tu sytuacja jest jeszcze gorsza.

    Ciekawe.
  • #5 (odp. na #4) wasiukibic (2020-02-18 10:52:26)
    Patrząc z perspektywy Bytomia i Rudy 1 byłby to na pewno jakiś erzac za idiotyczną likwidację 18, której Bytom był zawsze przeciwny, tylko że 18 jechała wzdłuż zabudowy głównej ulicy Piastowskiej, natomiast linia kolejowa przebiega opłotkami, pomiędzy Rudą 1, a Orzegowem, i co najważniejsze, nie obsługuje południowej części osiedla. Z drugiej strony jest bliżej starszej części Orzegowa, która ma kawałek drogi do 9. Przebieg tramwaju pomiędzy Zabrzem a Bytomiem również jest dużo lepszy niż linii kolejowej, bo przecina niemalże na pół Biskupice i północne rubieże Bożywerka. Na odcinku Platan - Bożywerk 5 ma dobre napełnienie, a pociąg staje w polu, pośrodku niczego i nie ma szans, żeby ten stan rzeczy zmienić. W tym przypadku i tramwaj i pociąg miałby swoją rolę do spełnienia, nie będąc konkurencją dla siebie nawzajem.
  • #6 Opolanin (2020-03-19 16:09:15)
    Przejazd z Wrocławia do Opola z wykorzystaniem ETCS-u poziomu 2
    https://www.youtube.…

[Dodaj nowy komentarz]

Sekcja komentarzy służy wymianie informacji, poglądów, oraz innych informacji pomiędzy użytkownikami Bazy. Prezentowane tutaj treści nie mogą być odbierane jako oficjalne stanowsko administratorów strony w jakiejkolwiek kwestii.
Bardzo prosimy o zamieszczanie komentarzy merytorycznych i napisanych w sposób kulturalny. Dzięki temu czytanie ich będzie dla wszystkich przyjemniejsze. Redakcja zastrzega sobie prawo odrzucania, usuwania, bądź niezmieniającą merytorycznego przekazu ingerencję w treść komentarzy (moderację) bez podania przyczyny.

Linia kolejowa Bytom – Wrocław Główny (132)

Do zapisu

Trwa zapis, proszę czekać...